23948sdkhjf

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Många konsumenter känner att varornas förpackningar är vilseledande. Det kan handla om märkningar som "äkta pizza" och fullkornsprodukter vars fiberhalt är lägre än ett äpple. Nu vill den europeiska konsumentorganisationen BEUC att livsmedelsindustrin blir tydligare. Det skriver organisationen Äkta Vara.

Det är i rapporten "Food labels: Tricks of the Trade" som BEUC lyfter frågan och den bygger på granskningar av produkter som har gjorts runt om i Europa. I produkterna har de identifierat tre vanliga sätt som industrin vilseleder kunderna på – hantverk, fruktinnehåll och fullkorn.

BEUC föreslår en rad åtgärder för att industrin ska bli ärligare mot konsumenten. Nämligen följande:

- Uttryck som signalerar kvalitet, som till exempel naturlig, traditionell, hantverksmässig och hemgjord, borde definieras i lagstiftningen.

- Miniminivåer för när en produkt ska få marknadsföras som fullkorn. Om fullkorn lyfts fram på framsidan av produkten, ska också andelen anges där.

- Miniminivåer för fruktinnehåll för att frukt, i text eller bild, ska få lyftas fram på framsidan av förpackningen. På juicer eller fruktdrycker borde varans beteckning tydligt framgå på förpackningens framsida och inte bara vid ingrediensförteckningen. Det som lyfts fram på framsidan på förpackningen ska också tydligt mängddeklareras på framsidan.

– Jag tycker att förslagen är bra och tror att de skulle leda till att färre konsumenter blir lurade. Den typen av vilseledande marknadsföring som man tar upp i rapporten har vi själva sett otaliga exempel på, inte minst bland alla nomineringar till vårt antipris Årets matbluff. Flera av årets finalister handlar om just dessa typer av fusk, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.114