23948sdkhjf

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak presenterar idag sin undersökning Tetra Pak Index 2018. Den visar hur internet förändrar livsmedelshandeln. E-handeln med livsmedel växer samtidigt som de fysiska butikerna förändras och smälter samman till en gemensam kanal där konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare.

Vidare viar undersökningen att förpackningen kommer att spela en viktig men annorlunda roll i e-livsmedelshandeln och smart förpackningsteknik, till exempel digitalt utskrivna koder, kommer att innebära nya spännande möjligheter för både e-handlare och varumärken.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak.

Tetra Pak Index 2018 är baserat på konsumentundersökningar i fem länder, en global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina, och syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen.

Samtidigt som e-handeln ökar överallt och överträffar alla andra kanaler ser det mycket olika ut på olika marknader. Kina leder utvecklingen inom e-handel med livsmedel.

Fram till 2030 kommer Kina att fortsätta att leda förändringen – både online och inom detaljhandel – genom stora investeringar och konsumenternas intresse och eftersom man inte har någon traditionell modell att försvara. Andra föregångsregioner i länder under utveckling är Bangkok, Jakarta och Seoul.

I de industrialiserade länderna förväntas konsumenternas ökande förtroende för e-handelns leveranser och kvalitet leda till en snabb tillväxt inom denna handel i Frankrike, Belgien och Storbritannien. Länder som relativt sett släpar efter är USA, Tyskland och Japan, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas hålla den konkurrenskraftig.

Ladda ner rapporten Tetra Pak Index 2018 här: http://tetrapak.com/about/tetra-pak-index

Mer om: Tetra Pak
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Nyhetsbrev

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Arkiv

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.139