23948sdkhjf

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak presenterar idag sin undersökning Tetra Pak Index 2018. Den visar hur internet förändrar livsmedelshandeln. E-handeln med livsmedel växer samtidigt som de fysiska butikerna förändras och smälter samman till en gemensam kanal där konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare.

Vidare viar undersökningen att förpackningen kommer att spela en viktig men annorlunda roll i e-livsmedelshandeln och smart förpackningsteknik, till exempel digitalt utskrivna koder, kommer att innebära nya spännande möjligheter för både e-handlare och varumärken.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak.

Tetra Pak Index 2018 är baserat på konsumentundersökningar i fem länder, en global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina, och syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen.

Samtidigt som e-handeln ökar överallt och överträffar alla andra kanaler ser det mycket olika ut på olika marknader. Kina leder utvecklingen inom e-handel med livsmedel.

Fram till 2030 kommer Kina att fortsätta att leda förändringen – både online och inom detaljhandel – genom stora investeringar och konsumenternas intresse och eftersom man inte har någon traditionell modell att försvara. Andra föregångsregioner i länder under utveckling är Bangkok, Jakarta och Seoul.

I de industrialiserade länderna förväntas konsumenternas ökande förtroende för e-handelns leveranser och kvalitet leda till en snabb tillväxt inom denna handel i Frankrike, Belgien och Storbritannien. Länder som relativt sett släpar efter är USA, Tyskland och Japan, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas hålla den konkurrenskraftig.

Ladda ner rapporten Tetra Pak Index 2018 här: http://tetrapak.com/about/tetra-pak-index

Mer om: Tetra Pak


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Innovationer på IBC

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Maskintillverkare flyttar testcenter från Estland till Anderstorp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny pappersbaserad RFID-tagg

Arkiv

Stora Enso får innovationsutmärkelse

Minskat klimatavtryck för returlådor

Packat och klart på 59 sekunder

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modee-handlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

SCANPACK 2018
Pack@lunch på Scanpack - Vem var där?

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Ny VD i Flextrus från Finland

SCANPACK 2018
Nu ska PET-flaskorna återvinnas!

Avfärdar uppköp som spekulationer

Nedräkningen till FoodTech har börjat

Kylskåp för minskat matsvinn

Fjorton länder riskerar missa återvinningsmål

En ny rapport innehåller handlingsplaner som ska hjälpa fjorton EU-länder att nå återvinningsmålen för 2020.

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Ahlstrom-Munksjö vill stänga en maskin

3 blir 1 – Boxon lanserar ny hemsida

Lidloc erhöll Red Dot Design Award

Kalles Kaviar odlar mustasch i november

Den ikoniska maskoten ger draghjälp till Mustaschkampen.

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Elanders och Edelmann i samarbete

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Genombrott för PEF

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

Sänd till en kollega

0.181