23948sdkhjf

Eson Pac fokuserar och investerar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Eson Pac som förra året avyttrade sin verksamhet snabbrörliga konsumentförpackningar deklarerar nu en storsatsning på läkemedelsförpackningar. Företaget investerar 70 miljoner kronor och har bildat ett separat bolag för verksamheten Industrietiketter i Åstorp, som skall utvecklas i enlighet med en egen affärsplan skild från resten av Eson Pac.

Eson Pac´s kundstock med viss tillhörande maskinpark i FMCG segmentet avyttrades i slutet av förra året till Schurpack och affärsområdet Industrial Labels med etikettproduktion i Åstorp har gjorts till ett fristående dotterbolag. Tanken är att även denna verksamhet kan kunna avyttras om rätt tillfälle dyker upp.

Eson Pac har tagit det strategiska beslutet att läkemedelsförpackningar, med tillhörande bipacksedlar och etiketter, fortsättningsvis ska vara företagets kärnverksamhet. Därför lanseras nu ett omfattande investeringsprogram för 100 % fokus på läkemedelssegmentet.

VD Fredrik Ståhl förklarar varför:
– Världens befolkning ökar, andelen äldre som lever längre ökar, ökning av kroniska sjukdomar och höjda regulatoriska krav är förändringar som kommer att skärpa kraven på hälsovårdens försörjningskedja, där våra kunder ingår. För att framgångsrikt stödja våra kunder i denna förändringsmiljö, med ökad produkt komplexitet och krav på kortare ledtider togs vårt strategiska beslut om att öka vår fokusering.

– Som en konsekvens lanseras nu ett omfattande investeringsprogram för att ytterligare förbättra vår förmåga att stödja de ökande behoven på en ännu effektivare försörjningskedja och vi bygger nu upp en modell som möjliggör ett On-demand koncept tillsammans med våra kunder, säger Fredrik Ståhl.

Produktionen för läkemedelsförpackningar har konsoliderats med investeringar i ny tryck- och stans kapacitet med konventionell teknik. För bipackssedlar har kapaciteten ökat genom investeringar i två nya falsmaskiner samt en ny tryckpress.

I tillägg till detta, för att på ett mer effektivt sätt hantera kravet på korta ledtider på ultra-små volymer, togs även ett beslut om att investera i ett automatiserat och digitaliserat informationsflöde med start i ett nytt affärsstödsystem. Efter sommaren installeras kronan på verket som kommer att göra Eson Pac till en leverantör 24/7 enligt det nya On-demand konceptet.

– För att kunna öka effektiviteten i försörjningskedjan är en automatisering och digitalisering av den administrativa processen nödvändig. Därför investerar vi också i en ny digital tryckpress, en HP 30 000, utvecklad för kartongförpackningar, med kompletterande lackstation för våra behov. Etiketter och bipacksedlar kan vi sedan flera år trycka till digitalt, berättar Niklas Bengtsson, Försäljningsdirektör.

Han menar att investeringen är absolut nödvändig för att kunna hänga med i den snabba förändringen på marknaden som kräver just-in-time leveranser.


– Produktkomplexiteten ökar och innebär minskade orderstorlekar, fler order och en ökad mängd nya produktlanseringar som utmanar serviceförmågan hos alla förpackningstillverkare. Med vårt koncept kommer vi öka den totala effektivitet, genom att flytta komplexa produktioner från konventionell till digital tryckning, och tillsammans med vårt integrerade On-demand koncept kommer det möjliggöra nödvändiga effekter i försörjningskedjan för våra kunder, säger Niklas Bengtsson.

– Vi kommer att stötta behoven av kortare ledtider, reducerade lagernivåer, erbjuda unika förtryckta koder samt flera andra positiva effekter som kommer att ge ett ökat värde för våra kunder.

I samband med satsningen gör Eson Pac även en ”re-branding” av sitt varumärke för att tydliggöra den nya fokuseringen mot läkemedelssegmentet, både externt och internt.

– Detta är också en viktig del för att bygga ett ännu starkare företag för framtiden. Vi vill vara; ”The Pharma packaging specialists – in mind and heart”, avslutar Niklas Bengtsson

Implementeringen av investeringsprogrammet som totalt uppgår till 70 miljoner SEK har redan startat och kommer att ge full effekt under första halvåret 2019.

Eson Pac AB sysselsätter 450 personer på fem produktionsanläggningar i Europa. Förutom Veddige och Åstorp också i Södertälje, Tåstrup i Danmark och Aesch i Schweiz. Eson Pac omsätter omkring 800 miljoner SEK. Företaget ägs av IKEA-sfärens Nalka Invest AB (65 %) samt familjen Eliasson som grundade företaget (35 %)

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.1