23948sdkhjf

Eson Pac fokuserar och investerar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Eson Pac som förra året avyttrade sin verksamhet snabbrörliga konsumentförpackningar deklarerar nu en storsatsning på läkemedelsförpackningar. Företaget investerar 70 miljoner kronor och har bildat ett separat bolag för verksamheten Industrietiketter i Åstorp, som skall utvecklas i enlighet med en egen affärsplan skild från resten av Eson Pac.

Eson Pac´s kundstock med viss tillhörande maskinpark i FMCG segmentet avyttrades i slutet av förra året till Schurpack och affärsområdet Industrial Labels med etikettproduktion i Åstorp har gjorts till ett fristående dotterbolag. Tanken är att även denna verksamhet kan kunna avyttras om rätt tillfälle dyker upp.

Eson Pac har tagit det strategiska beslutet att läkemedelsförpackningar, med tillhörande bipacksedlar och etiketter, fortsättningsvis ska vara företagets kärnverksamhet. Därför lanseras nu ett omfattande investeringsprogram för 100 % fokus på läkemedelssegmentet.

VD Fredrik Ståhl förklarar varför:
– Världens befolkning ökar, andelen äldre som lever längre ökar, ökning av kroniska sjukdomar och höjda regulatoriska krav är förändringar som kommer att skärpa kraven på hälsovårdens försörjningskedja, där våra kunder ingår. För att framgångsrikt stödja våra kunder i denna förändringsmiljö, med ökad produkt komplexitet och krav på kortare ledtider togs vårt strategiska beslut om att öka vår fokusering.

– Som en konsekvens lanseras nu ett omfattande investeringsprogram för att ytterligare förbättra vår förmåga att stödja de ökande behoven på en ännu effektivare försörjningskedja och vi bygger nu upp en modell som möjliggör ett On-demand koncept tillsammans med våra kunder, säger Fredrik Ståhl.

Produktionen för läkemedelsförpackningar har konsoliderats med investeringar i ny tryck- och stans kapacitet med konventionell teknik. För bipackssedlar har kapaciteten ökat genom investeringar i två nya falsmaskiner samt en ny tryckpress.

I tillägg till detta, för att på ett mer effektivt sätt hantera kravet på korta ledtider på ultra-små volymer, togs även ett beslut om att investera i ett automatiserat och digitaliserat informationsflöde med start i ett nytt affärsstödsystem. Efter sommaren installeras kronan på verket som kommer att göra Eson Pac till en leverantör 24/7 enligt det nya On-demand konceptet.

– För att kunna öka effektiviteten i försörjningskedjan är en automatisering och digitalisering av den administrativa processen nödvändig. Därför investerar vi också i en ny digital tryckpress, en HP 30 000, utvecklad för kartongförpackningar, med kompletterande lackstation för våra behov. Etiketter och bipacksedlar kan vi sedan flera år trycka till digitalt, berättar Niklas Bengtsson, Försäljningsdirektör.

Han menar att investeringen är absolut nödvändig för att kunna hänga med i den snabba förändringen på marknaden som kräver just-in-time leveranser.


– Produktkomplexiteten ökar och innebär minskade orderstorlekar, fler order och en ökad mängd nya produktlanseringar som utmanar serviceförmågan hos alla förpackningstillverkare. Med vårt koncept kommer vi öka den totala effektivitet, genom att flytta komplexa produktioner från konventionell till digital tryckning, och tillsammans med vårt integrerade On-demand koncept kommer det möjliggöra nödvändiga effekter i försörjningskedjan för våra kunder, säger Niklas Bengtsson.

– Vi kommer att stötta behoven av kortare ledtider, reducerade lagernivåer, erbjuda unika förtryckta koder samt flera andra positiva effekter som kommer att ge ett ökat värde för våra kunder.

I samband med satsningen gör Eson Pac även en ”re-branding” av sitt varumärke för att tydliggöra den nya fokuseringen mot läkemedelssegmentet, både externt och internt.

– Detta är också en viktig del för att bygga ett ännu starkare företag för framtiden. Vi vill vara; ”The Pharma packaging specialists – in mind and heart”, avslutar Niklas Bengtsson

Implementeringen av investeringsprogrammet som totalt uppgår till 70 miljoner SEK har redan startat och kommer att ge full effekt under första halvåret 2019.

Eson Pac AB sysselsätter 450 personer på fem produktionsanläggningar i Europa. Förutom Veddige och Åstorp också i Södertälje, Tåstrup i Danmark och Aesch i Schweiz. Eson Pac omsätter omkring 800 miljoner SEK. Företaget ägs av IKEA-sfärens Nalka Invest AB (65 %) samt familjen Eliasson som grundade företaget (35 %)



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Nyhetsbrev

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

Arkiv

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

0.153