23948sdkhjf

FEFCO höll möte i Stockholm

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Europas ledande tillverkare av wellpapp och wellpappförpackningar samlades i veckan i Stockholm för konferens i två dagar. Industrin seglar just nu i stark medvind och det rådde en stark framtidsoptimism bland deltagande företag.

För första gången på mycket länge förlade FEFCO sin konferens till den svenska huvudstaden. FEFCO är samarbetsorganisationen för europeiska wellpapptillverkare och wellkonverterare. Smurfit Kappa, DS Smith och Stora Enso är några av jättarna på marknaden. Men branschen består också av många små och medelstora wellkonverterare.

Wellförpackningar är s k "local business". På grund av att materialet genom sin konstruktion kan sägas bestå av luft tål det av kostnadsskäl inga långa transporter och avsättningen sker därför främst på den lokala marknaden.

FEFCOs konferens hålls vartannat år och lockar representanter i företagsledande ställning bland medlemsföretagen. Till konferensen bjuds också in företag som är leverantörer eller på annat sätt samarbetspartner, som konsulter och forskare.

I Sverige organiserar SWIF, Svenska Wellpappföreningen, wellpapptillverkare och dess nya ordförande är Torbjörn Sagerström, tillika VD för DS Smith i Skandinavien. Han fick den stora äran att hålla inledningsanförandet och hälsa de omkring 300 internationella gästerna välkomna till Stockholm som badade i sol och visade sig från sin absolut bästa sida.

Keynote-talare var därefter Smurfit Kappas Europachef Saverio Mayer och Eduardo Posade, CEO, i det mexikanska wellpappföretaget Grupo Gondi, landets största.

Saverio Mayer bekräftade i sitt tal den starka tillväxten för branschen som han menar dels beror på den allmänna ekonomiska tillväxten i världen, men också den kraftigt ökande e-handeln. Han applåderade också att såväl myndigheter som handelskedjorna nu tar krafttag mot plastförpackningar och styr mot ökad användning av förnybara material.

– Wellpapp är såväl förnybart, återvinningsbart som nedbrytbart, slog han fast.

Eduardo Posade berättade om utmaningarna i det mexikanska samhället som även påverkar ett företag som tillverkar wellpapp; inkomstskillnaderna, utbredd svart arbetsmarknad och bristande säkerhet. För att kunna växa på den inhemska marknaden måste medelklassen växa och köpkraften hos fler människor öka. Idag exporterar Group Gondi 80 % av allt de tillverkar.

För att inte riskera att bli utestängda från den viktiga amerikanska marknaden gick man för två år sedan ihop med den amerikanska förpackningsjätten West Rock utan att släppa kontrollen över företaget. Ett joint venture som har gynnat båda företagen.

För att bidra till en bättre vardag för nödställda i samhället gör Group Gondi insatser inom social welfare och hjälper även sina anställda mycket mer utöver än vad som kan förväntas av ett företag.

– Dessutom är nya Investeringar i landet och att skapa arbetstillfällen också ett sätt att bidra till ökad ekonomisk tillväxt, säger Eduardo Posade.

I Sverige ville naturligtvis den nya nationella forskningsorganisationen RISE visa upp sig för Europas ledande wellpapptillverkare. RISE har omfattande forskningsuppdrag för skogsindustrin inom allt från trä, cellulosa till förpackningar. VD Pia Sandvik berättade om nya möjligheter man nu kan erbjuda med över olika 100 olika testbäddar i landet, för allt från tryckt elektronik till självkörande bilar.

Hennes anförande ackompanjerades av Marco Lucisano, VP för Papermaking & Packaging på RISE, som berättade om spännande framtidsmaterial från cellulosa och om hur ändrade konsumentbeteende påverkar förpackningsindustrin.

Emma Watkins, Analytiker vid konsultföretaget IEPP, gav auditoriet en uppdatering om den pågående lagstiftningen inom EU som strävar mot den Cirkulära Ekonomin. Förutom nya återvinningsmål kommer även särskild lagstiftning för att minska användningen av plast i förpackningar och engångsartiklar. Initiativ som starkt gillas av wellpappindustrin, även om wellpapp får betydligt högre återvinningsmål än plast.

FEFCOs Kommunikationsdirektör Nathalie Schneegans höjde ytterligare glädjen i salen när hon visade hur organisationen de senaste två åren genomfört lyckade PR-kampanjer för att framhäva wellpappens positiva egenskaper för såväl slutkunder som beslutsfattare i många olika kanaler.

På eftermiddagen kunde deltagarna välja mellan ett studiebesök på nya RISE Science Packaging Centre i Kista eller PostNord. Eller så kunde man besöka årets huvudsponsor HP som informerade och visade sin senaste teknik för digitaltryck av wellpapp, såväl postprint som preprint av liner.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.113