23948sdkhjf

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Investmentbolaget Brookfield Business Partners köper majoritetsägandet i Schoeller Allibert, 75 % av aktierna, av JP Morgan Chase & Co. Priset är 205 miljoner euro. Familjen Schoeller behåller genom sitt företag Shoeller Group sina 25 % av aktierna i företaget och har även möjlighet att öka sin andel över tid i bolaget.

– Det här är en bra affär för företaget och fullbordar ett framgångsrikt ägande av JP Morgan, säger Ian Robinson, VD för Schoeller Allibert. Vi ser fram emot att bygga vidare på de framgångar som vi har haft de senaste åren, när vi nu går i i en ny och spännande utvecklingsfas med stöd av aktieägarna.

 

– Ett ökat globalt fokus på hållbarhet, minskning av avfall, e-handel och logistikautomatisering positionerar den återanvändande förpackningssektorn för meningsfull tillväxt, så vi är ser med tillförsikt på vår investering i Schoeller Allibert som har byggt upp ett högt anseende i denna sektor, säger Cyrus Madon , VD, Brookfield Business Partners. Vi ser fram emot att samarbeta nära med företagets ledningsteam och Schoeller Group för att med vår operativa expertis och geografiska räckvidd skapa ytterligare värde och expandera verksamheten.

– Vi värdesatte partnerskapet med JP Morgan och är glada över det nya partnerskapet med Brookfield. Vi ser fram emot en ökad förmåga att expandera verksamheten, organiskt genom fortsatta innovationer eller genom förvärv, med stöd av Brookfields globala närvaro, ekonomiska styrka och expertis, säger Martin och Christoph Schoeller, Managing Partners of the Schoeller Group.

 

Schoeller Allibert har en produktportfölj med över 1 000 typer av olika returbehållare och lastbärare av plast som används av en diversifierad, global kundbas i många viktiga industrisektorer, som jordbruk, dryckesindustri, livsmedelsförädling och detaljhandel, industri och bilindustri samt containerpooling och uthyrningsföretag.

Schoeller Allibert har ett omfattande patenterat produktsortiment av returbehållare, hopfällbara såväl som fasta, dryckesbackar, mellanlägg, stapelbara lådor och pallar. Verksamheten hjälper kunderna att minska logistikkostnaderna och producerar innovativa konstruktioner som kan möta krävande logistik och detaljhandelskrav för marknadsföring.

Affären är föremål för sedvanliga villkor, b la tillstånd från tillsynsmyndigheter och förväntas vara klar under andra kvartalet 2018.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.115