23948sdkhjf

Butiksdöden värre än väntat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Svensk Handels två scenarier för detaljhandeln till år 2025:

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

I början av 2017 presenterade Svensk Handel sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”. De två olika dystra scenarier för butikshandeln som presenterades har i flera avseenden redan överträffats.

I en ny rapport målas därför två nya scenerier för utvecklingen de närmaste åren upp.

För detaljhandeln är siffrorna värre än tidigare. Enligt den värsta prognosen minskar antalet jobb i detaljhandeln med 49 000 till 133 000 fram till 2025 och då är de nya jobb som skapas inom e-handeln inräknade. Enligt samma scenario minskar antalet fysiska butiker med 11 000. Mellan åren 2011 och 2017 har 5 000 butiker redan försvunnit.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel under måndagens presentation på Svensk Handel i Stockholm.

Den svenska e-handeln växer snabbt och uppgick under 2017 till 67 miljarder kronor. Till det kommer e-handel från utländska aktörer, som enligt nya uppgifter uppgick till 13 miljarder kronor förra året.

Enligt Svensk Handel finns en brytpunkt vid en e-handelsandel på cirka 15 procent. Över den sker den huvudsakliga tillväxten på nätet. Elektronik- och bokbranscherna har redan passerat den gränsen. Mode- och sällanköpshandeln har nu också nått upp till den nivån.

– Modebranschen står inför en väldigt utmaning just nu. De befinner sig vid brytpunkten, och måste samtidigt ställa om från fysisk butikshandelför att  möta den ökande utländska konkurrensen, säger Johan Davidson.

Svensk Handels vd Karin Johansson lyfte fram politikernas ansvar:

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nyhetsbrev

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Arkiv

Strategiskt samarbete för storskalig återvinning av polypropen

TEKNIK
Samarbete sänker kostnaden för smarta etiketter

Kostnaden för RFID-etiketter och NFC-etiketter för konsumentförpackningar kan komma att drastiskt minska.

Wellplast AB i Europeiskt samarbete

Farligt avfall ska rapporteras digitalt

Kollaborativt gripdon vann designpris

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

TEKNIK
Ny teknik från KTH förlänger hållbarheten på mat i förpackning

Forskare vid KTH har utvecklat en förslutningsteknik för förpackningar som de menar kan förlänga hållbarheten på mat i förpackningar och en rad andra förpackade produkter.

Empack i Malmö får nytt format

Stort intresse för årets Pack Point Nordic

Berry Global lägger bud på RPC

Design
Framtidens förpackning 2030

DS Smith säljer plastdivisionen

Fler än åtta av tio vill kunna sortera på stan

Nya partner till Pack Point Nordic

Design
Förpackad utbildning ska väcka intresse

Svanen landar i förpackningsbranschen

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Transparent kritafylld plast

Det självklara valet

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Se alla Företagens egna nyheter

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Sänd till en kollega

0.142