23948sdkhjf

Butiksdöden värre än väntat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Svensk Handels två scenarier för detaljhandeln till år 2025:

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

I början av 2017 presenterade Svensk Handel sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”. De två olika dystra scenarier för butikshandeln som presenterades har i flera avseenden redan överträffats.

I en ny rapport målas därför två nya scenerier för utvecklingen de närmaste åren upp.

För detaljhandeln är siffrorna värre än tidigare. Enligt den värsta prognosen minskar antalet jobb i detaljhandeln med 49 000 till 133 000 fram till 2025 och då är de nya jobb som skapas inom e-handeln inräknade. Enligt samma scenario minskar antalet fysiska butiker med 11 000. Mellan åren 2011 och 2017 har 5 000 butiker redan försvunnit.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel under måndagens presentation på Svensk Handel i Stockholm.

Den svenska e-handeln växer snabbt och uppgick under 2017 till 67 miljarder kronor. Till det kommer e-handel från utländska aktörer, som enligt nya uppgifter uppgick till 13 miljarder kronor förra året.

Enligt Svensk Handel finns en brytpunkt vid en e-handelsandel på cirka 15 procent. Över den sker den huvudsakliga tillväxten på nätet. Elektronik- och bokbranscherna har redan passerat den gränsen. Mode- och sällanköpshandeln har nu också nått upp till den nivån.

– Modebranschen står inför en väldigt utmaning just nu. De befinner sig vid brytpunkten, och måste samtidigt ställa om från fysisk butikshandelför att  möta den ökande utländska konkurrensen, säger Johan Davidson.

Svensk Handels vd Karin Johansson lyfte fram politikernas ansvar:

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Nyhetsbrev

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Arkiv

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.142