23948sdkhjf

SWEFLEX bjöd in till framtidssnack

| Av Katarina Gåsste | Tipsa redaktionen

Pallar du trycket?

Sweflex arrangerade halvdagsseminariet ”Pallar du trycket” på Brobygrafiska den 12 april. Dagens föreläsare skapade en bild över framtidens förpackningsbransch från varumärkesägarnas krav till vad en modern förpackningsdesigner bör ha med sig i sin verktygslåda när hen ställer sig till arbetsmarknadens förfogande.

Emily de Piro från INHOUSE informerade om vilka kompetenser som företagen efterfrågar inom förpackning- och grafisk design. Förutom att en förpackningsdesigner ska vara en fena på Adobe CC-programmen, ha god känsla för grafisk form, kunskaper inom prepress, tryckmetoder, CAD-teknik och 3D så önskas det att CV:t innehåller förmågan att tänka nytt och kreativt i stora portioner. Tyvärr är det fortfarande liten efterfrågan på personer som har kompetens inom miljö och klimatpåverkan.

Tuffa krav från Barilla

Seminariets andra talare: Christina Grassl, Barilla, som steg för steg beskrev de komplexa utmaningar konverterare har att hålla sig till för att bli godkända av och att få samarbeta med Barilla. Varje företag kvalitetssäkras så att de följer standarder, lagar, specifikationer och kundkrav. Ett av villkoren som Barilla sätter upp är att deras samarbetspartners har lagerhållning av både råmaterial och färdigvara för att kunna vara flexibel och anpassningsbar.

Som underleverantör krävs att man följer med i utvecklingen och naturligtvis har kunskap om produkten för att konsumenten ska få en hel knäckemacka att lägga sitt pålägg på och som har varit transporterat i en förpackning med korrekt material och godkända tryckfärger.

Skrämmande tema

Stefan Elm, ICA EMV Designbyrå presenterade en familj bestående av 5 000 egna artiklar och räknas till Sveriges största leverantör inom dagligvaruhandeln. ICAs varor har gjort en förvandling från prisfokus, låg kvalité och begränsat sortiment till att bli en stor konkurrenskraft över hela livsmedels utbudet.

För att kunna driva ett strategiskt designarbete inom samtliga sortimentslinjer finns är det många delar som är viktiga att hålla koll på för att lyckas: positionering mot rätt marknadssegment, hög trovärdighet, tillväxt och kunskapen om att arbeta stort och brett.

Som ett exempel på att det inte bara handlar om arbete med förpackningarnas utseende, storsatsade ICA på Halloween och lockade med ett ”skrämmande” tema som erbjöd bland annat zombiehjärna (blomkål), häxfingrar (lilafärgade morötter) och spindelkroppar (blå potatis). En satsningen som hade för avsikt att få barn att välja frukt och grönt framför godis.

Julen 2018 är säkrad med sitt tema Norrsken, ICA Basic kommer snart att ha ett nytt utseende och ICA Vatten (flaskor) en ny form.

Kostnadseffektivt för varumärket

Heidi Valkamo från Marvaco berättade om hur de ser till att öka kvaliteten på förpackningstrycket och samtidigt arbeta kostnadseffektivt som skapar en unik konkurrensfördel för varumärket. Genom att producera förpackningsartiklar för alla tryckmetoder, minimera korrekturgången säkrar de upp för varumärket och kan påskynda lanseringarna av produkterna. Tack vare att Kostym (designbyrå med fokus på förpackningar) tillhör Marvaco-gruppen kan de arbeta fram ett optimalt arbetsflöde från idé till färdigtryckt produkt.

Olofs recept

Olof Eriksson från Flextrus berättade om "En brilliant värld av förpackningar". Olof poängterade vikten av att ha en bred kompetens så att man lätt kan ”flyttas” mellan flexo- och digitaltryck :”Gör den tekniska avdelning mer produktionsinriktad och den produktionsinriktade avdelningen mer teknisk.”

Olofs receptet för att bli pionjär i sin egen bransch är att:

  • lägga örat mot rälsen och skapa framtiden nu

  • ha känselspröten ute för att fånga nya trender och tekniker

  • vara den som berättar för kunden om det senaste och se till att ha roligt för glädje smittar av sig.

Hur enkelt som helst…

Trender som påverkar

"Från multinationell koncern till dynamisk förpackningslösare" var rubriken på nästa föredrag. Från det nybildade OptiPack - tidigare Mondi Sunne - kom Ulrik Fauhlér och gav oss en inblick i företagets framtid och uppdrag som kommer att definieras av främst sex faktorer: befolkningstillväxt, energibrist, världshälsa, teknik (och förpacknings-) utveckling, klimatförändringar och globalisering. Ulrik gav utrymme för att belysa trenden med att reducera användandet av miljöskadlig plast i förpackningarna.

Dagen avslutades med att Göran Dahl, ordförande i Sweflex tackade samtliga föreläsare och dagens moderator Sara Larsson, Brobygrafiska, och passade på att bjuda samtliga till höstens seminarium som hålls i samband med Scanpack i Göteborg den 24 oktober.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.254