23948sdkhjf

SWEFLEX bjöd in till framtidssnack

| Av Katarina Gåsste | Tipsa redaktionen

Pallar du trycket?

Sweflex arrangerade halvdagsseminariet ”Pallar du trycket” på Brobygrafiska den 12 april. Dagens föreläsare skapade en bild över framtidens förpackningsbransch från varumärkesägarnas krav till vad en modern förpackningsdesigner bör ha med sig i sin verktygslåda när hen ställer sig till arbetsmarknadens förfogande.

Emily de Piro från INHOUSE informerade om vilka kompetenser som företagen efterfrågar inom förpackning- och grafisk design. Förutom att en förpackningsdesigner ska vara en fena på Adobe CC-programmen, ha god känsla för grafisk form, kunskaper inom prepress, tryckmetoder, CAD-teknik och 3D så önskas det att CV:t innehåller förmågan att tänka nytt och kreativt i stora portioner. Tyvärr är det fortfarande liten efterfrågan på personer som har kompetens inom miljö och klimatpåverkan.

Tuffa krav från Barilla

Seminariets andra talare: Christina Grassl, Barilla, som steg för steg beskrev de komplexa utmaningar konverterare har att hålla sig till för att bli godkända av och att få samarbeta med Barilla. Varje företag kvalitetssäkras så att de följer standarder, lagar, specifikationer och kundkrav. Ett av villkoren som Barilla sätter upp är att deras samarbetspartners har lagerhållning av både råmaterial och färdigvara för att kunna vara flexibel och anpassningsbar.

Som underleverantör krävs att man följer med i utvecklingen och naturligtvis har kunskap om produkten för att konsumenten ska få en hel knäckemacka att lägga sitt pålägg på och som har varit transporterat i en förpackning med korrekt material och godkända tryckfärger.

Skrämmande tema

Stefan Elm, ICA EMV Designbyrå presenterade en familj bestående av 5 000 egna artiklar och räknas till Sveriges största leverantör inom dagligvaruhandeln. ICAs varor har gjort en förvandling från prisfokus, låg kvalité och begränsat sortiment till att bli en stor konkurrenskraft över hela livsmedels utbudet.

För att kunna driva ett strategiskt designarbete inom samtliga sortimentslinjer finns är det många delar som är viktiga att hålla koll på för att lyckas: positionering mot rätt marknadssegment, hög trovärdighet, tillväxt och kunskapen om att arbeta stort och brett.

Som ett exempel på att det inte bara handlar om arbete med förpackningarnas utseende, storsatsade ICA på Halloween och lockade med ett ”skrämmande” tema som erbjöd bland annat zombiehjärna (blomkål), häxfingrar (lilafärgade morötter) och spindelkroppar (blå potatis). En satsningen som hade för avsikt att få barn att välja frukt och grönt framför godis.

Julen 2018 är säkrad med sitt tema Norrsken, ICA Basic kommer snart att ha ett nytt utseende och ICA Vatten (flaskor) en ny form.

Kostnadseffektivt för varumärket

Heidi Valkamo från Marvaco berättade om hur de ser till att öka kvaliteten på förpackningstrycket och samtidigt arbeta kostnadseffektivt som skapar en unik konkurrensfördel för varumärket. Genom att producera förpackningsartiklar för alla tryckmetoder, minimera korrekturgången säkrar de upp för varumärket och kan påskynda lanseringarna av produkterna. Tack vare att Kostym (designbyrå med fokus på förpackningar) tillhör Marvaco-gruppen kan de arbeta fram ett optimalt arbetsflöde från idé till färdigtryckt produkt.

Olofs recept

Olof Eriksson från Flextrus berättade om "En brilliant värld av förpackningar". Olof poängterade vikten av att ha en bred kompetens så att man lätt kan ”flyttas” mellan flexo- och digitaltryck :”Gör den tekniska avdelning mer produktionsinriktad och den produktionsinriktade avdelningen mer teknisk.”

Olofs receptet för att bli pionjär i sin egen bransch är att:

  • lägga örat mot rälsen och skapa framtiden nu

  • ha känselspröten ute för att fånga nya trender och tekniker

  • vara den som berättar för kunden om det senaste och se till att ha roligt för glädje smittar av sig.

Hur enkelt som helst…

Trender som påverkar

"Från multinationell koncern till dynamisk förpackningslösare" var rubriken på nästa föredrag. Från det nybildade OptiPack - tidigare Mondi Sunne - kom Ulrik Fauhlér och gav oss en inblick i företagets framtid och uppdrag som kommer att definieras av främst sex faktorer: befolkningstillväxt, energibrist, världshälsa, teknik (och förpacknings-) utveckling, klimatförändringar och globalisering. Ulrik gav utrymme för att belysa trenden med att reducera användandet av miljöskadlig plast i förpackningarna.

Dagen avslutades med att Göran Dahl, ordförande i Sweflex tackade samtliga föreläsare och dagens moderator Sara Larsson, Brobygrafiska, och passade på att bjuda samtliga till höstens seminarium som hålls i samband med Scanpack i Göteborg den 24 oktober.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skanem Stavanger köpte press från Nilpeter

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Nytt CPET-tråg genomskinligt

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Samordnar Sveriges arbete för hållbar plastanvändning

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Arkiv

Så här ska Kina fasa ut plasten

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Globalt prepress nätverk växer

Sluten cirkel på PACK@lunch

Ny teknik för laxtransport på tåg

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Syntegon Technology det nya namnet

Italienska maskiner tappar mark i Ryssland

Träfibrer ger billigt elektriskt ledande material

Årets första PACK@lunch idag

Årets matbluff – alla finalisterna

Mackmyras dom ska omprövas

Delar ut återanvändningsbara biokompositlock

Duni omorganiserar

Ny medlem i 4evergreen

Brand hos pappersbruket

Huhtamäki köper i Sydafrika

SUP med återvunnen PE

KUKA öppnar i Danmark

132 punkter i klimatpolitisk handlingsplan

Produkt återkallas på grund av förpackning

På Nytt Jobb
Ny vice VD i Walki

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Sundström ett finskt Lejon

Se alla Företagens egna nyheter

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Podcast: Hur ska vi få hö på plastberget?

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

DS Smith presenterar Easy Ad på Euroshop

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

DS Smith ansluter till 4evergreen

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul och ett Gott Nytt År!

Enkel tillgång till effektiv verktygshantering, går det?

ISO 17025 - Ackrediterad testning av skyddsbeläggningar

Balluff tar dig ett steg närmare IIot!

Snart är den här – vår nya multisensor!

Wellplast AB söker två projektsäljare

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Sänd till en kollega

0.132