På Pack@lunch med Den Goda Förpackningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak bjöd på lunch och senaste nytt om konsumenttrender när de arrangerade Pack@lunch i Lund fredagen den 13 april.

Tetra Pak Nordics VD Johan Rabe hälsade den månghövdade publiken välkommen till företaget och förklarade kort att grundaren Ruben Rausings devis att "en förpackning ska spara mer än den kostar" fortfarande är en ledstjärna i företaget, men att man idag tänker mer på miljökostnaden än på priset.

Tetra Pak tar sin marknadsledande roll inom dryckeskartong på stort allvar och vill vara ledande i sitt segment när det gäller innovation och hållbarhet. Därför satsar företaget stort på att utveckla hållbara förpackningar och även stimulera återvinning av desamma runt om i världen.

Färsk undersökning

Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Nordics kunde presentera resultatet av två färska undersökningar som företaget gjort om konsumenters köpvanor och uppfattningar om förpackningar och miljö. Viktigt att skilja på menade Erik Lindroth är vad konsumenter säger och vad konsumenter gör, d v s vad dom har för beteende och vad dom har för åsikter. Undersökningarna har gjorts årligen sedan 2010 på 1 000 konsumenter i respektive nordiskt land; Sverige, Norge, Finland och Danmark. Så det finns alltså data att jämföra med tillbaka i tiden.

Konsumenterna delas som ett resultat av svaren upp i sex olika kategorier beroende på deras köpvanor och inställning i miljöfrågor. De som är hängivna är de mest miljömedvetna och de skeptiska de minst miljömedvetna.

– Resultatet visar att det har skett en polarisering mellan grupperna sedan vi startade undersökningarna, säger Erik Lindroth. De hängivna och medvetna blir fler, men det blir också de som är oansvariga och skeptiska på andra sidan av skalan.

Gyllene chans

Vilka slutsatser man ska dra av det är kanske för tidigt att sia om, men det indikerar att argument om vad som är bra för miljön måste vara grundligt underbyggda med fakta, för att inte slå tillbaka på den som för fram dem, menar Erik Lindroth. Tetra Pak gör omfattande livscykelanalyser som underbygger de påstående som görs om klimatfördelarna med återvinning och användning av växtbaserade material.

– I vår undersökning framkommer också att konsumenterna anser att förpackningens betydelse ökar för en hållbar konsumtion de närmaste fem åren. Det ger oss i förpackningsindustrin en gyllene chans att leva upp till konsumenternas förväntningar, säger Erik Lindroth.

Nyckelbryggerierna ny kund

Till Pack@lunch var också en relativ ny kund till Tetra Pak inbjuden. Numer också den mest nordligt belägna kunden. Jesper Sjöström är ordförande i norrländska Nyckelbryggerier i Älvsbyn kända för sitt rena och klara källvatten. Detta fylls numera i Tetra Pak förpackningar i en ny produktionslinje på bryggeriet.

– Valet av förpackning avgjordes helt och hållet på grundval av Tetra Pak förpackningens överlägsna hållbarhetsprofil. Tetra Prisma Aseptic är en kartongflaska med unika miljöegenskaper. Intresset för miljö växer lavinartat i Sverige och det gäller att göra rätt från början. Produkt och förpackning ska gå hand i hand. Vi satsar dessutom på export och ur det perspektivet är kartongflaskan också bättre än alla andra alternativ, säger Jesper Sjöström.

Han skulle helst vilja att Tetra Prisma Aseptic hade en skruvkork som gick att äta upp, men får nöja sig med en som är helt och hållet gjord på växtbaserad råvara så länge.

Hållbar förpackningsstrategi

Avslutningsvis berättade Helena Lindh, Environment Executive på Tetra Pak Nordics, om hur man med Tetra Paks hjälp som varumärkesägare kan utarbeta en hållbar förpackningsstrategi.

– Förpackningen spelar stor roll för hur produkten som helhet uppfattas av konsumenten. Dom har en rad krav på en bra förpackning där hållbarhet är en allt viktigare ingrediens, men inte allt. Fortfarande ska förpackningen uppfylla vissa grundläggande funktioner, men också vara bekväm för konsumenten att använda och slutligen göra sig kvitt med rent miljösamvete. Vi samlar alla data och hjälper kunder att underbygga sin kommunikation till konsumenterna med livscykelbaserad data. På Tetra Pak kallar vi det en god förpackning.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.142