23948sdkhjf

På Pack@lunch med Den Goda Förpackningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak bjöd på lunch och senaste nytt om konsumenttrender när de arrangerade Pack@lunch i Lund fredagen den 13 april.

Tetra Pak Nordics VD Johan Rabe hälsade den månghövdade publiken välkommen till företaget och förklarade kort att grundaren Ruben Rausings devis att "en förpackning ska spara mer än den kostar" fortfarande är en ledstjärna i företaget, men att man idag tänker mer på miljökostnaden än på priset.

Tetra Pak tar sin marknadsledande roll inom dryckeskartong på stort allvar och vill vara ledande i sitt segment när det gäller innovation och hållbarhet. Därför satsar företaget stort på att utveckla hållbara förpackningar och även stimulera återvinning av desamma runt om i världen.

Färsk undersökning

Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Nordics kunde presentera resultatet av två färska undersökningar som företaget gjort om konsumenters köpvanor och uppfattningar om förpackningar och miljö. Viktigt att skilja på menade Erik Lindroth är vad konsumenter säger och vad konsumenter gör, d v s vad dom har för beteende och vad dom har för åsikter. Undersökningarna har gjorts årligen sedan 2010 på 1 000 konsumenter i respektive nordiskt land; Sverige, Norge, Finland och Danmark. Så det finns alltså data att jämföra med tillbaka i tiden.

Konsumenterna delas som ett resultat av svaren upp i sex olika kategorier beroende på deras köpvanor och inställning i miljöfrågor. De som är hängivna är de mest miljömedvetna och de skeptiska de minst miljömedvetna.

– Resultatet visar att det har skett en polarisering mellan grupperna sedan vi startade undersökningarna, säger Erik Lindroth. De hängivna och medvetna blir fler, men det blir också de som är oansvariga och skeptiska på andra sidan av skalan.

Gyllene chans

Vilka slutsatser man ska dra av det är kanske för tidigt att sia om, men det indikerar att argument om vad som är bra för miljön måste vara grundligt underbyggda med fakta, för att inte slå tillbaka på den som för fram dem, menar Erik Lindroth. Tetra Pak gör omfattande livscykelanalyser som underbygger de påstående som görs om klimatfördelarna med återvinning och användning av växtbaserade material.

– I vår undersökning framkommer också att konsumenterna anser att förpackningens betydelse ökar för en hållbar konsumtion de närmaste fem åren. Det ger oss i förpackningsindustrin en gyllene chans att leva upp till konsumenternas förväntningar, säger Erik Lindroth.

Nyckelbryggerierna ny kund

Till Pack@lunch var också en relativ ny kund till Tetra Pak inbjuden. Numer också den mest nordligt belägna kunden. Jesper Sjöström är ordförande i norrländska Nyckelbryggerier i Älvsbyn kända för sitt rena och klara källvatten. Detta fylls numera i Tetra Pak förpackningar i en ny produktionslinje på bryggeriet.

– Valet av förpackning avgjordes helt och hållet på grundval av Tetra Pak förpackningens överlägsna hållbarhetsprofil. Tetra Prisma Aseptic är en kartongflaska med unika miljöegenskaper. Intresset för miljö växer lavinartat i Sverige och det gäller att göra rätt från början. Produkt och förpackning ska gå hand i hand. Vi satsar dessutom på export och ur det perspektivet är kartongflaskan också bättre än alla andra alternativ, säger Jesper Sjöström.

Han skulle helst vilja att Tetra Prisma Aseptic hade en skruvkork som gick att äta upp, men får nöja sig med en som är helt och hållet gjord på växtbaserad råvara så länge.

Hållbar förpackningsstrategi

Avslutningsvis berättade Helena Lindh, Environment Executive på Tetra Pak Nordics, om hur man med Tetra Paks hjälp som varumärkesägare kan utarbeta en hållbar förpackningsstrategi.

– Förpackningen spelar stor roll för hur produkten som helhet uppfattas av konsumenten. Dom har en rad krav på en bra förpackning där hållbarhet är en allt viktigare ingrediens, men inte allt. Fortfarande ska förpackningen uppfylla vissa grundläggande funktioner, men också vara bekväm för konsumenten att använda och slutligen göra sig kvitt med rent miljösamvete. Vi samlar alla data och hjälper kunder att underbygga sin kommunikation till konsumenterna med livscykelbaserad data. På Tetra Pak kallar vi det en god förpackning.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Nyhetsbrev

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

Arkiv

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

0.164