23948sdkhjf

På Pack@lunch med Den Goda Förpackningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak bjöd på lunch och senaste nytt om konsumenttrender när de arrangerade Pack@lunch i Lund fredagen den 13 april.

Tetra Pak Nordics VD Johan Rabe hälsade den månghövdade publiken välkommen till företaget och förklarade kort att grundaren Ruben Rausings devis att "en förpackning ska spara mer än den kostar" fortfarande är en ledstjärna i företaget, men att man idag tänker mer på miljökostnaden än på priset.

Tetra Pak tar sin marknadsledande roll inom dryckeskartong på stort allvar och vill vara ledande i sitt segment när det gäller innovation och hållbarhet. Därför satsar företaget stort på att utveckla hållbara förpackningar och även stimulera återvinning av desamma runt om i världen.

Färsk undersökning

Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Nordics kunde presentera resultatet av två färska undersökningar som företaget gjort om konsumenters köpvanor och uppfattningar om förpackningar och miljö. Viktigt att skilja på menade Erik Lindroth är vad konsumenter säger och vad konsumenter gör, d v s vad dom har för beteende och vad dom har för åsikter. Undersökningarna har gjorts årligen sedan 2010 på 1 000 konsumenter i respektive nordiskt land; Sverige, Norge, Finland och Danmark. Så det finns alltså data att jämföra med tillbaka i tiden.

Konsumenterna delas som ett resultat av svaren upp i sex olika kategorier beroende på deras köpvanor och inställning i miljöfrågor. De som är hängivna är de mest miljömedvetna och de skeptiska de minst miljömedvetna.

– Resultatet visar att det har skett en polarisering mellan grupperna sedan vi startade undersökningarna, säger Erik Lindroth. De hängivna och medvetna blir fler, men det blir också de som är oansvariga och skeptiska på andra sidan av skalan.

Gyllene chans

Vilka slutsatser man ska dra av det är kanske för tidigt att sia om, men det indikerar att argument om vad som är bra för miljön måste vara grundligt underbyggda med fakta, för att inte slå tillbaka på den som för fram dem, menar Erik Lindroth. Tetra Pak gör omfattande livscykelanalyser som underbygger de påstående som görs om klimatfördelarna med återvinning och användning av växtbaserade material.

– I vår undersökning framkommer också att konsumenterna anser att förpackningens betydelse ökar för en hållbar konsumtion de närmaste fem åren. Det ger oss i förpackningsindustrin en gyllene chans att leva upp till konsumenternas förväntningar, säger Erik Lindroth.

Nyckelbryggerierna ny kund

Till Pack@lunch var också en relativ ny kund till Tetra Pak inbjuden. Numer också den mest nordligt belägna kunden. Jesper Sjöström är ordförande i norrländska Nyckelbryggerier i Älvsbyn kända för sitt rena och klara källvatten. Detta fylls numera i Tetra Pak förpackningar i en ny produktionslinje på bryggeriet.

– Valet av förpackning avgjordes helt och hållet på grundval av Tetra Pak förpackningens överlägsna hållbarhetsprofil. Tetra Prisma Aseptic är en kartongflaska med unika miljöegenskaper. Intresset för miljö växer lavinartat i Sverige och det gäller att göra rätt från början. Produkt och förpackning ska gå hand i hand. Vi satsar dessutom på export och ur det perspektivet är kartongflaskan också bättre än alla andra alternativ, säger Jesper Sjöström.

Han skulle helst vilja att Tetra Prisma Aseptic hade en skruvkork som gick att äta upp, men får nöja sig med en som är helt och hållet gjord på växtbaserad råvara så länge.

Hållbar förpackningsstrategi

Avslutningsvis berättade Helena Lindh, Environment Executive på Tetra Pak Nordics, om hur man med Tetra Paks hjälp som varumärkesägare kan utarbeta en hållbar förpackningsstrategi.

– Förpackningen spelar stor roll för hur produkten som helhet uppfattas av konsumenten. Dom har en rad krav på en bra förpackning där hållbarhet är en allt viktigare ingrediens, men inte allt. Fortfarande ska förpackningen uppfylla vissa grundläggande funktioner, men också vara bekväm för konsumenten att använda och slutligen göra sig kvitt med rent miljösamvete. Vi samlar alla data och hjälper kunder att underbygga sin kommunikation till konsumenterna med livscykelbaserad data. På Tetra Pak kallar vi det en god förpackning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från bokhandel till e-handel

Dags att söka stipendium

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Rottneros massa nu fossilfri

Teknik för att fånga in koldioxid testas i Stockholm

Livsmedelsindustrin lanserar hållbarhetsmanifest

Nyhetsbrev

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Arkiv

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

Plastproblematiken debatterades

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Bjöd på ätbar plast

Nordic Printtech presenterade nyheter

Pack Point Nordic välkomnar Sveriges förpackningselit

Fossilfritt tråg med fönster

Jubilerar med Öppet hus

Öppnar nytt Packaging Design Center

En vecka kvar till Pack Point Nordic

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

TEKNIK
Skräddarsydd bionedbrytbar polykarbonat

"Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen"

Plus

Exklusivt material
Hur ska vi klara den växande e-handeln?

e-handeln och den utmaning som den medför för etablerade handelsföretag var ämnet för dagen när PACK@lunch arrangerades med Packsize som värdföretag den sista fredagen i april på Urban Deli i Stockholm.

Storsatsar på automatiserad produktion

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Ica ska halvera svinnet på sex år

På Nytt Jobb
Ny VD

Interroll levererar högeffektiva crossbeltsorter

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Några månader kvar

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Norner är nu representerad i Danmark

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Komplett för flytt

Vangby 25 år

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

Varför sågverk behöver automatisering

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Norner stärker fotavtryck av polymera FoU-tjänster

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

The Battery Show är mötesplatsen för allt i värdekedjan kring fordonsbatterier. Samtidigt går också

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Besök FANUC Nordic på Plastteknik 2019 i Malmö, Sverige, 8-9 Maj, Monter F: 17

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Säker och hygienisk tillverkning inom livsmedelsindustrin!

Save the Date för EuroExpo Gävle!

WEXOE AB – Ställer ut på industrimässan i Uddevalla 22-23 Maj 2019

Magnetfältståliga positionsgivarsystem

Se vår nya robot M-10iD på Värnamo Industriexpo

Svenska Allen Coding & All-Print i Linköping blir en del av tyska Koenig & ...

RPC Superfos fabrik i Randers firar viktig milstolpe

Kundspecifik packområde hos Imerco

Sänd till en kollega

0.197