23948sdkhjf

På Pack@lunch med Den Goda Förpackningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak bjöd på lunch och senaste nytt om konsumenttrender när de arrangerade Pack@lunch i Lund fredagen den 13 april.

Tetra Pak Nordics VD Johan Rabe hälsade den månghövdade publiken välkommen till företaget och förklarade kort att grundaren Ruben Rausings devis att "en förpackning ska spara mer än den kostar" fortfarande är en ledstjärna i företaget, men att man idag tänker mer på miljökostnaden än på priset.

Tetra Pak tar sin marknadsledande roll inom dryckeskartong på stort allvar och vill vara ledande i sitt segment när det gäller innovation och hållbarhet. Därför satsar företaget stort på att utveckla hållbara förpackningar och även stimulera återvinning av desamma runt om i världen.

Färsk undersökning

Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Nordics kunde presentera resultatet av två färska undersökningar som företaget gjort om konsumenters köpvanor och uppfattningar om förpackningar och miljö. Viktigt att skilja på menade Erik Lindroth är vad konsumenter säger och vad konsumenter gör, d v s vad dom har för beteende och vad dom har för åsikter. Undersökningarna har gjorts årligen sedan 2010 på 1 000 konsumenter i respektive nordiskt land; Sverige, Norge, Finland och Danmark. Så det finns alltså data att jämföra med tillbaka i tiden.

Konsumenterna delas som ett resultat av svaren upp i sex olika kategorier beroende på deras köpvanor och inställning i miljöfrågor. De som är hängivna är de mest miljömedvetna och de skeptiska de minst miljömedvetna.

– Resultatet visar att det har skett en polarisering mellan grupperna sedan vi startade undersökningarna, säger Erik Lindroth. De hängivna och medvetna blir fler, men det blir också de som är oansvariga och skeptiska på andra sidan av skalan.

Gyllene chans

Vilka slutsatser man ska dra av det är kanske för tidigt att sia om, men det indikerar att argument om vad som är bra för miljön måste vara grundligt underbyggda med fakta, för att inte slå tillbaka på den som för fram dem, menar Erik Lindroth. Tetra Pak gör omfattande livscykelanalyser som underbygger de påstående som görs om klimatfördelarna med återvinning och användning av växtbaserade material.

– I vår undersökning framkommer också att konsumenterna anser att förpackningens betydelse ökar för en hållbar konsumtion de närmaste fem åren. Det ger oss i förpackningsindustrin en gyllene chans att leva upp till konsumenternas förväntningar, säger Erik Lindroth.

Nyckelbryggerierna ny kund

Till Pack@lunch var också en relativ ny kund till Tetra Pak inbjuden. Numer också den mest nordligt belägna kunden. Jesper Sjöström är ordförande i norrländska Nyckelbryggerier i Älvsbyn kända för sitt rena och klara källvatten. Detta fylls numera i Tetra Pak förpackningar i en ny produktionslinje på bryggeriet.

– Valet av förpackning avgjordes helt och hållet på grundval av Tetra Pak förpackningens överlägsna hållbarhetsprofil. Tetra Prisma Aseptic är en kartongflaska med unika miljöegenskaper. Intresset för miljö växer lavinartat i Sverige och det gäller att göra rätt från början. Produkt och förpackning ska gå hand i hand. Vi satsar dessutom på export och ur det perspektivet är kartongflaskan också bättre än alla andra alternativ, säger Jesper Sjöström.

Han skulle helst vilja att Tetra Prisma Aseptic hade en skruvkork som gick att äta upp, men får nöja sig med en som är helt och hållet gjord på växtbaserad råvara så länge.

Hållbar förpackningsstrategi

Avslutningsvis berättade Helena Lindh, Environment Executive på Tetra Pak Nordics, om hur man med Tetra Paks hjälp som varumärkesägare kan utarbeta en hållbar förpackningsstrategi.

– Förpackningen spelar stor roll för hur produkten som helhet uppfattas av konsumenten. Dom har en rad krav på en bra förpackning där hållbarhet är en allt viktigare ingrediens, men inte allt. Fortfarande ska förpackningen uppfylla vissa grundläggande funktioner, men också vara bekväm för konsumenten att använda och slutligen göra sig kvitt med rent miljösamvete. Vi samlar alla data och hjälper kunder att underbygga sin kommunikation till konsumenterna med livscykelbaserad data. På Tetra Pak kallar vi det en god förpackning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.16