23948sdkhjf

Pant på plastpåsar en succé

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Hemköp vid Torsplan i Stockholm var först i dagligvaruhandeln med att erbjuda pant på plastpåsar förra året. Ytterligare sjutton Hemköpsbutiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Norrköping inför nu pantsystemet. Samtidigt inleder Hemköp ett samarbete med Naturskyddsföreningen.


Efter fyra tusen pantade påsar breddar Hemköp nu initiativet med pant på plastpåsar. Panten har blivit en succé, bidragit till såväl ökad återvinning som minskat användande av plastpåsar och belyser hur vi Tidigare i år premierades pant på plastpåsar med priset Årets cirkulära initiativ på Återvinningsgalan som arrangeras av Packmarknadens systertidning Recycling.

– Med enkla medel har vi förenklat och ökat återvinningen av plast. Fantastiskt roligt att både kunder och medarbetare varit positiva så nu utökar vi panten till fler Hemköpsbutiker. Vi uppmuntrar de andra kedjorna att följa vårt spår, tillsammans kan vi minska konsumtionen av plastpåsar i handeln för att värna om miljön, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.

Att pant på plastpåsar gör nytta visas i försäljningen av plastpåsar. I Torsplansbutiken har försäljningen minskat med drygt 10 procent jämfört med resterande 190 Hemköpsbutiker som minskat med drygt 7 procent.

– Att minska mängden plast och säkerställa att all plast som används återvinns på rätt sätt och inte hamnar i naturen är viktig fråga för Naturskyddsföreningen. Det handlar både om att minska mängden plast i naturen och att effektivisera resursanvändningen. Vi är glada att Hemköp utökar sitt initiativ att panta påsar och samtidigt väljer att stötta vårt arbete för hållbara hav, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Syftet med panten är ökad återanvändning och återvinning av plastpåsar. När påsen inte kan användas längre pantas den i kassan. Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. Hemköp återvinner sedan plasten som blir till nya påsar. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till Naturskyddsföreningen.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Nyhetsbrev

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Arkiv

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.143