23948sdkhjf

Ny revolutionerande tryckprocess

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

En ny tryckprocess lanserades på lyxförpackningsmässan PCD i Paris tidigare i år. Fyra framstående leverantörer på marknaden för förpackningstryck har i samarbete utvecklat en ny teknik som utgår från RGB istället för CMYK. Tekniken öppnar nya möjligheter att skapa exklusiva grafiska effekter på bl a förpackningar för parfym och kosmetika.

Med devisen Lookxury – Gemensamma krafter ger förpackningen liv! presenterade Merck, Saueressig, Siegwerk och Vrijdag sin gemensamma innovation additiv färgblandning för tryck på lyxförpackningar för världens församlade varumärkesägare i skönhetsindustrin.

Företagen har under flera års tid samarbetat om en helt unik RGB tryckprocess med pärlemorpigment. De första framgångsrika resultaten av tryckprocessen presenterades redan 2015 på European Coatings Show. Sedan dess har de kontinuerligt utvecklat och förfinat processen och tryckfärgerna.

– Vår gemensamma presentation vid PCD, (Packaging of Perfume, Cosmetics & Design) den ledande mässan för innovationer och trender för förpackningar till kosmetikaindustrin blev en stor succé, säger Peter Clauter, marknadschef på Merck. Vi hade så många intresserade besökare som stannade vid vår monter och begärde mer information och detaljer om vår nya RGB-baserade tryckprocess.

Oscar Bos. Sales Director på Vrijdag, fyller i om fördelarna med den nya tekniken.

– Med RGB-tryck kan du skapa en fantasifull effekt på substrat som kan göra den tryckta bilden skimrande eller glimmande. RGB-tryck erbjuder förpackningsdesigners och tryckerier ett större färgutrymme samt ett bredare färgområde och högre färgmättnad. Det lägger också till en unik ytglans. Pärlemorpigmenten ger tryckprodukterna spännande lyster och pärlemoreffekter som ökar det visuella värdet och skapar en ovanlig intensitet, säger Oscar Bos.

De betonar att RGB-tryck inte ersätter CMYK utan ska ses som ett komplement till CMYK.

– RGB representerar ett attraktivt extraalternativ för att skapa unika och effektfulla tryckta material och ökar möjligheterna till differentiering vid POS, säger Thomas Boucoiran, Global Head, Brand Owner Business på Siegwerk. Ingen hade sett denna typ av tryck tidigare. Resultatens nya designmöjligheter var starkt fascinerande för alla besökare och speciellt designers och varumärkesägare var intresserade av att få nya intryck och idéer för innovativa förpackningar baserade på vår nya teknik.


Så här förklaras skillnaden mellan CMYK-tryck och RGB-tryck.

Färguppbyggnaden i CMYK med de fyra processfärgerna cyan, magenta, gul och svart (CMYK) - känt från konventionellt fyrfärgstryck - har hittills använts för tryckning av bilder. Om man trycker cyan, magenta och gul tillsammans på en vit eller ljus bakgrund, blir en helt mättad svart resultatet. Detta är också känt som en subtraktiv färgblandning. Den svarta färgen "K" (Key-color, eller Komplementfärg på svenska) används i CMYK-tryck som en extra färg, eftersom en ultimat svart kan inte uppnås enbart med kombinationen av de övriga tre färgerna.

Färguppbyggnaden i additiv färgblandning (ljusfärger) bygger på att det synliga spektrat (vitt ljus), delas upp i tre delar - RGB och som används inom TV-skärmar och monitorer. För att reproducera bilder med ljus används färgerna i tre olika kanaler, vardera röd, grön och blå. När kanalerna släcks samtidigt blir det svart på skärmen och när dessa kanaler kombineras fullt ut blir resultatet vitt ljus.

Företagens idé var att utveckla en RGB-teknik för tryck. För att kunna göra detta behövdes också en helt ny typ av reproduktionsteknik i prepressfasen. Efter att ha utfört flera tekniska test lyckades man förfina den patentsökande processen i djuptryck, som utvecklades av Merck i samarbete med Lorenz Bögli från Siebdruck [Silkscreen] Studio (i Schweiz).

Siegwerk utvecklade de högreflekterande pärlemorskaktiga tryckfärgerna med pigment från Merck, som också är lämpliga för känsliga förpackningsapplikationer som hygien- och kosmetikförpackningar.

Hittills har förpackningstryck endast gjorts på vit eller ljus bakgrund och svart skapades endast som en kombination av CMYK-färgerna. Med den nya RGB-tekniken är det nu möjligt att trycka bilder direkt på ett svart substrat istället. Färgtonerna av rött, grönt och blått kompletterat med vitt (på liknande sätt som färgen "K" i CMYK-processen) förbättras med en silvervit färg som används för att skapa en mer lysande vit färg som inte kan uppnås genom att kombinera RGB-färgerna (ett slags 4-färgstryck även här).

I princip kan bildreproduktionen med additiv färgblandning användas oberoende av vilken tryckprocess som används. Test har dock visat att djuptryck är den ideala processen för att överföra det pärlemorska pigmentet. Graveringen av cellerna kan anpassas här just till den färg som används, vilket är den bästa förutsättningen för en bra tryckkvalitet, eftersom pigmenten i RGB-tryck kräver en annan volym än konventionella färger.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.127