23948sdkhjf

Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.181