Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Ännu en storaffär på gång?

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

Nyhetsbrev

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

Arkiv

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Testar cobotar i produktionslinjen

RISE invigde Packaging Centre

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Sänd till en kollega

0.147