23948sdkhjf

Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Imorgon börjar Scanpack!

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Nyhetsbrev

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Arkiv

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Se alla Företagens egna nyheter

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Sänd till en kollega

0.148