Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: E-handeln blir bättre på förpackningslösningar

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.151