23948sdkhjf

Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: E-handeln blir bättre på förpackningslösningar

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: Stora Enso presenterade världsnyhet

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.14