Lidl antar global plaststrategi

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Lidl implementerar en global plaststrategi för samtliga sina 30 marknader. Målet är att mer plast ska återvinnas men också att minska den totala plastanvändningen. Strategin inkluderar sortiment butiker, leverantörer och lager.

Plast som inte återvinns är ett av våra största miljöhot och drastiska åtgärder är nödvändiga, menar Lidl i ett pressmeddelande. Som internationell livsmedelsaktör implementerar Lidl nu en global plast- och återvinningsstrategi med målet att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent på samtliga 30 marknader. Strategin innebär att plast i alla former kommer att reduceras betydligt för både egna varumärken och övrigt sortiment med åtgärder för bland annat bärkassar, förpackningar och ökad lösviktsförsäljning för frukt och grönt.

Lidl Sverige stöttar dessutom kommande branschgemensamma åtgärder, tillsammans med övriga aktörer inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel.

– Som livsmedelshandlare har vi ett stort ansvar och vår ambition är att bidra till en hållbar konsumtion där vi kan. Nu tar vi flera stora steg i den viktiga frågan om plast för att våra kunder ska känna sig trygga i att vi de gör ett hållbart val genom att handla hos oss, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Lidl har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken på avfallspåsarna på 25 liter reducerats från 14µ till 10µ, pant har införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningen för cashewnötter har reducerats med 20 procent.

Hel plastpåse för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

– Vad gäller frukt och grönt är ambitionen att successivt öka lösviktsförsäljning. Just nu säljs 31 artiklar av totalt 123 helt utan plast, en ökning med fem procent under 2017. I mars lanseras dessutom en lasermärkt ekologisk kiwi i lösvikt som ersätter kiwi i inplastat tråg, säger Johannes Fieber.

Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

GLAD MIDSOMMAR!

Önskar vi alla i hela landet!

Flexobransch i högform samlas i Sunne

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Fler ska göra mer, för minskat matsvinn

Yaskawa nyanställer för ökad service

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Nyhetsbrev

Spela golf och umgås med kollegor

Arkiv

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Eson Pac satsar på on demand

Iggesund Paperboard varslar 150

Stor fusion i robotsektorn

Amerikanska Perception Robotics, ungerska Optoforce och danska Onrobot slås ihop till ett enda företag som heter Onrobot.

Norsk supermolekyl kan göra PET-flaskor helt täta

Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Peterson bygger fabrik i Norge

Lanserar Bag-in-Box för varmfyllning

Förvärv på märkningsmarknaden

Aventics öppnar online-shop

2

LEDAREN
Miljöpolitiker hot mot en fungerande marknad

Ny kull på väg mot LIA

Se ett hållbart bruk i sommar

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Fulltecknat på årets Scanpack

Första fabriken i Östeuropa

Multivac firade öppnandet av en ny produktionsanläggning i Bulgarien.

Antalis gör nytt förvärv

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Planerar ny organisation

Image Control går ihop med Ivisys

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Se alla Företagens egna nyheter

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Sänd till en kollega

0.141