23948sdkhjf

Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna!

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Konkurrensen är stentuff och kunderna kräver mer. Det blir allt svårare att få tillräcklig lönsamhet i affärerna. Det gäller alla branscher. Det som gjort oss framgångsrika tills idag är inte det som kommer att göra oss framgångsrika imorgon. Med dessa ord inleddes förra fredagens PACK@lunch, om hot och möjligheter med e-handeln, på ett fullbokat STUDIO Meetingpoint i Malmö.

Seth Pålsson, Thrilled tog avstamp i förpackningsutvecklingens historia, där snabbköpens expansion på 60-talet var en viktig milstolpe. Han fortsatte med en insiktsfull blick framåt, på det som krävs i det nya e-handelslandskapet, där handeln på nätet ställer dagligvaruhandelns varumärkesägare inför helt nya utmaningar. Inget revolutionerande har hänt på 50 år, men nu händer det! Förpackningens utmaningar och möjligheter är dikterat av miljön den agerar i. Viktigast för konsumenter i webbutik är tydlig information om produkten. Förpackningens uppgift att trigga köpbeslut gäller också på nätet. Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna. Revolutionen är här för att stanna. Vi måste tänka om! Förpackningens roll har inte minskat, den har blivit annorlunda, menade Seth Pålsson.

Elna Hallgard från Orkla Foods Sverige gav en belysande redogörelse för komplexiteten i alla krav, som ska beaktas när en ny förpackning ska utvecklas och av möjligheterna förpackningen erbjuder att nå nya konsumentgrupper när man lyckas. Ett tydligt exempel är jordgubbssylt från ett av Orkla Foods välkända varumärken, BOB. Samma sylt, som initialt endast fanns i glasburk, kan nu köpas i refill för den miljö- och kostnadsmedvetne, i stor och liten plastflaska, som är enkel för hela familjen att hantera, i portionsförpackning samt i storhushållsförpackning. Att glasburken nu också försetts med lätt öppnat lock, en efterlängtad revolution, har förbättrat tillgängligheten för alla. Risifrutti är ett annat utmärkt exempel, där produkten utgör en innovativ kombination av förpackning och innehåll. I detta fall en plastbägare med två fack, ett för risgrynsgröt och ett för jordgubbssylt. Risifrutti erbjuder en praktisk och bekväm lösning för konsumenten och har blivit en succé.

E-handeln kommer att driva på utvecklingen, av såväl nya förpackningar som nya logistiklösningar. Här är vi ännu bara i den absoluta begynnelsen. Förpackningen ska attrahera konsumenter både i fysisk affär och i e-handel. Detta, tillsammans med nya mobila möjligheter att interagera med konsumenter, gör att vi kan förvänta oss mycket spännande nyheter från Orkla Foods utvecklingsavdelning framöver, avrundade Elna Hallgard.     

Lars Cardemar från KUKA Robotics berättade om förväntade effekter av det nya begreppet Industri 4.0, som ursprungligen myntades i Tyskland med det uttalade målet att ta tillbaka de industrijobb, som tidigare försvunnit österut. Han beskrev också vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjlighetet att tjäna sina kunder. Med sig i bagaget hade Lars och hans kollega en ”livs levande” cobot, som kunde beundras i aktion.

Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera flera intressanta case från såväl e-handelsföretag, som livsmedelsindustri och lagerhantering. Det viktigaste budskapet de skickade med var att det inte behöver kosta så mycket att skapa en väsentligt effektivare produktion. Det finns lösningar för alla. Det lilla företaget väntar ofta för länge innan man tar en kontakt och söker lösningar som gör att man kan expandera. Avskrivningstiden ligger ofta under ett år för en investering. Att fråga ITO PALL-PACK om hjälp är helt gratis.

Den efterföljande paneldiskussionen blev som alltid livlig, med många frågor och inspel från publik och PACK@lunch moderator, Per-Stefan Gersbro.

Glad pristagare i dagens utlottning av Bose QuietComfort hörlurar blev Charlotte Ulmfeldt, Skånemejerier.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Nyhetsbrev

Genombrott för PEF

Arkiv

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Packmarknaden firar med Empack!

Valio skiftar till biobaserad

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Nästa generation cobotar

Proteststorm mot ny kryddförpackning

En pappersbaserad framtid – allt annat än pulp fiction

Lexit Group ökar effektiviteten

Sverige bildar internationell grupp för plaståtervinning

Det är nu klart att Sverige ska driva en ny internationell arbetsgrupp inom ISO för plaståtervinning.

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

På Nytt Jobb
Går från MAT.se

SCANPACK 2018
Maskin för e-handeln

Accon köper Swede Rehandling Systems

Produkter med miljöprofil

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

1.937