Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna!

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Konkurrensen är stentuff och kunderna kräver mer. Det blir allt svårare att få tillräcklig lönsamhet i affärerna. Det gäller alla branscher. Det som gjort oss framgångsrika tills idag är inte det som kommer att göra oss framgångsrika imorgon. Med dessa ord inleddes förra fredagens PACK@lunch, om hot och möjligheter med e-handeln, på ett fullbokat STUDIO Meetingpoint i Malmö.

Seth Pålsson, Thrilled tog avstamp i förpackningsutvecklingens historia, där snabbköpens expansion på 60-talet var en viktig milstolpe. Han fortsatte med en insiktsfull blick framåt, på det som krävs i det nya e-handelslandskapet, där handeln på nätet ställer dagligvaruhandelns varumärkesägare inför helt nya utmaningar. Inget revolutionerande har hänt på 50 år, men nu händer det! Förpackningens utmaningar och möjligheter är dikterat av miljön den agerar i. Viktigast för konsumenter i webbutik är tydlig information om produkten. Förpackningens uppgift att trigga köpbeslut gäller också på nätet. Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna. Revolutionen är här för att stanna. Vi måste tänka om! Förpackningens roll har inte minskat, den har blivit annorlunda, menade Seth Pålsson.

Elna Hallgard från Orkla Foods Sverige gav en belysande redogörelse för komplexiteten i alla krav, som ska beaktas när en ny förpackning ska utvecklas och av möjligheterna förpackningen erbjuder att nå nya konsumentgrupper när man lyckas. Ett tydligt exempel är jordgubbssylt från ett av Orkla Foods välkända varumärken, BOB. Samma sylt, som initialt endast fanns i glasburk, kan nu köpas i refill för den miljö- och kostnadsmedvetne, i stor och liten plastflaska, som är enkel för hela familjen att hantera, i portionsförpackning samt i storhushållsförpackning. Att glasburken nu också försetts med lätt öppnat lock, en efterlängtad revolution, har förbättrat tillgängligheten för alla. Risifrutti är ett annat utmärkt exempel, där produkten utgör en innovativ kombination av förpackning och innehåll. I detta fall en plastbägare med två fack, ett för risgrynsgröt och ett för jordgubbssylt. Risifrutti erbjuder en praktisk och bekväm lösning för konsumenten och har blivit en succé.

E-handeln kommer att driva på utvecklingen, av såväl nya förpackningar som nya logistiklösningar. Här är vi ännu bara i den absoluta begynnelsen. Förpackningen ska attrahera konsumenter både i fysisk affär och i e-handel. Detta, tillsammans med nya mobila möjligheter att interagera med konsumenter, gör att vi kan förvänta oss mycket spännande nyheter från Orkla Foods utvecklingsavdelning framöver, avrundade Elna Hallgard.     

Lars Cardemar från KUKA Robotics berättade om förväntade effekter av det nya begreppet Industri 4.0, som ursprungligen myntades i Tyskland med det uttalade målet att ta tillbaka de industrijobb, som tidigare försvunnit österut. Han beskrev också vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjlighetet att tjäna sina kunder. Med sig i bagaget hade Lars och hans kollega en ”livs levande” cobot, som kunde beundras i aktion.

Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera flera intressanta case från såväl e-handelsföretag, som livsmedelsindustri och lagerhantering. Det viktigaste budskapet de skickade med var att det inte behöver kosta så mycket att skapa en väsentligt effektivare produktion. Det finns lösningar för alla. Det lilla företaget väntar ofta för länge innan man tar en kontakt och söker lösningar som gör att man kan expandera. Avskrivningstiden ligger ofta under ett år för en investering. Att fråga ITO PALL-PACK om hjälp är helt gratis.

Den efterföljande paneldiskussionen blev som alltid livlig, med många frågor och inspel från publik och PACK@lunch moderator, Per-Stefan Gersbro.

Glad pristagare i dagens utlottning av Bose QuietComfort hörlurar blev Charlotte Ulmfeldt, Skånemejerier.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

GLAD MIDSOMMAR!

Önskar vi alla i hela landet!

Flexobransch i högform samlas i Sunne

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Fler ska göra mer, för minskat matsvinn

Yaskawa nyanställer för ökad service

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Nyhetsbrev

Spela golf och umgås med kollegor

Arkiv

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Eson Pac satsar på on demand

Iggesund Paperboard varslar 150

Stor fusion i robotsektorn

Amerikanska Perception Robotics, ungerska Optoforce och danska Onrobot slås ihop till ett enda företag som heter Onrobot.

Norsk supermolekyl kan göra PET-flaskor helt täta

Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Peterson bygger fabrik i Norge

Lanserar Bag-in-Box för varmfyllning

Förvärv på märkningsmarknaden

Aventics öppnar online-shop

2

LEDAREN
Miljöpolitiker hot mot en fungerande marknad

Ny kull på väg mot LIA

Se ett hållbart bruk i sommar

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Fulltecknat på årets Scanpack

Första fabriken i Östeuropa

Multivac firade öppnandet av en ny produktionsanläggning i Bulgarien.

Antalis gör nytt förvärv

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Planerar ny organisation

Image Control går ihop med Ivisys

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Se alla Företagens egna nyheter

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Sänd till en kollega

0.15