23948sdkhjf

Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna!

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Konkurrensen är stentuff och kunderna kräver mer. Det blir allt svårare att få tillräcklig lönsamhet i affärerna. Det gäller alla branscher. Det som gjort oss framgångsrika tills idag är inte det som kommer att göra oss framgångsrika imorgon. Med dessa ord inleddes förra fredagens PACK@lunch, om hot och möjligheter med e-handeln, på ett fullbokat STUDIO Meetingpoint i Malmö.

Seth Pålsson, Thrilled tog avstamp i förpackningsutvecklingens historia, där snabbköpens expansion på 60-talet var en viktig milstolpe. Han fortsatte med en insiktsfull blick framåt, på det som krävs i det nya e-handelslandskapet, där handeln på nätet ställer dagligvaruhandelns varumärkesägare inför helt nya utmaningar. Inget revolutionerande har hänt på 50 år, men nu händer det! Förpackningens utmaningar och möjligheter är dikterat av miljön den agerar i. Viktigast för konsumenter i webbutik är tydlig information om produkten. Förpackningens uppgift att trigga köpbeslut gäller också på nätet. Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna. Revolutionen är här för att stanna. Vi måste tänka om! Förpackningens roll har inte minskat, den har blivit annorlunda, menade Seth Pålsson.

Elna Hallgard från Orkla Foods Sverige gav en belysande redogörelse för komplexiteten i alla krav, som ska beaktas när en ny förpackning ska utvecklas och av möjligheterna förpackningen erbjuder att nå nya konsumentgrupper när man lyckas. Ett tydligt exempel är jordgubbssylt från ett av Orkla Foods välkända varumärken, BOB. Samma sylt, som initialt endast fanns i glasburk, kan nu köpas i refill för den miljö- och kostnadsmedvetne, i stor och liten plastflaska, som är enkel för hela familjen att hantera, i portionsförpackning samt i storhushållsförpackning. Att glasburken nu också försetts med lätt öppnat lock, en efterlängtad revolution, har förbättrat tillgängligheten för alla. Risifrutti är ett annat utmärkt exempel, där produkten utgör en innovativ kombination av förpackning och innehåll. I detta fall en plastbägare med två fack, ett för risgrynsgröt och ett för jordgubbssylt. Risifrutti erbjuder en praktisk och bekväm lösning för konsumenten och har blivit en succé.

E-handeln kommer att driva på utvecklingen, av såväl nya förpackningar som nya logistiklösningar. Här är vi ännu bara i den absoluta begynnelsen. Förpackningen ska attrahera konsumenter både i fysisk affär och i e-handel. Detta, tillsammans med nya mobila möjligheter att interagera med konsumenter, gör att vi kan förvänta oss mycket spännande nyheter från Orkla Foods utvecklingsavdelning framöver, avrundade Elna Hallgard.     

Lars Cardemar från KUKA Robotics berättade om förväntade effekter av det nya begreppet Industri 4.0, som ursprungligen myntades i Tyskland med det uttalade målet att ta tillbaka de industrijobb, som tidigare försvunnit österut. Han beskrev också vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjlighetet att tjäna sina kunder. Med sig i bagaget hade Lars och hans kollega en ”livs levande” cobot, som kunde beundras i aktion.

Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera flera intressanta case från såväl e-handelsföretag, som livsmedelsindustri och lagerhantering. Det viktigaste budskapet de skickade med var att det inte behöver kosta så mycket att skapa en väsentligt effektivare produktion. Det finns lösningar för alla. Det lilla företaget väntar ofta för länge innan man tar en kontakt och söker lösningar som gör att man kan expandera. Avskrivningstiden ligger ofta under ett år för en investering. Att fråga ITO PALL-PACK om hjälp är helt gratis.

Den efterföljande paneldiskussionen blev som alltid livlig, med många frågor och inspel från publik och PACK@lunch moderator, Per-Stefan Gersbro.

Glad pristagare i dagens utlottning av Bose QuietComfort hörlurar blev Charlotte Ulmfeldt, Skånemejerier.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.18