Ny design för skolmjölken

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Skolmjölken är något som alla danska barn och ungdomar växer upp med. Arlas senaste design Smælk har varit ett försök att vara cool på ungdomars vis. Men Arla erkänner nu att det inte varit så coolt och lanserar därför skolmjölken i ny design som mer ska appellera till dagens ungdom.

Nyckelordet i den nya designen heter Smileys. Arla ger skolmjölken en ny och enkel design, byggt runt leenden:

– Tanken bakom den nya designen är att det borde vara lätt för barnen att relatera till. Det har varit viktigt för oss att kommunicera med något som barnen kan känna igen från vardagen. Och de flesta barn känner redan emojis eller smileys från sin smartphone eller spel, säger Jesper Skovlund, PR-chef för Arla Denmark.

Den nya designen består av 20 leenden, som slumpmässigt används över de åtta varianterna som ingår i mejeriets sortiment av mjölk. Smileydesignen rullas ut i landets skolor under våren och ersätter smælk. Ibland är det bara att inse att du kan göra bättre, menar Jesper Skovlund.

– Vår gamla design med smælk var uppriktigt sagt ett dåligt försök att vara ung med de unga. Det kan vi erkänna nu. Så nu begraver vi smælk och ersätter den med en ny, mer modern design.

Den nya designen har presenterats för ett antal barn som har varit med i en testgrupp för att undersöka vad de tycker om den nya mjöllooken - och de välkomnar den. Den nya designen är utformad för att passa in i barnens verklighet och skapa igenkänning med enkla smileys, som barnen redan känner till och använder i sin vardag när de spelar spel eller använder mobilen.

Byrån som ligger bakom den nya designen heter Agency Spring.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny ledning i Antalis

Gemensamt upprop mot plast på fel ställe

Pant på plastpåsar en succé

Ny revolutionerande tryckprocess

100 miljoner till forskning om virtuella fabriker

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Nyhetsbrev

Miljöpris till box tillverkad med ny teknik

Arkiv

Vänd in och ut för retur

Tyska FachPack laddar för morgondagen

Ny typ av nanocellulosa

Recyclad HDPE i FDA-godkänd kompound

PACK POINT NORDIC 2018
Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Westpak nu även med digitaltryck

JD Stenqvist varslar

Enklare att handla klimatsmart

Ställer ut på FoodTech i Barcelona

Patent på luktförsegling

Politiker uppmanar Orkla att tänka om

Knappt 100 ombud från Socialdemokraterna i Göteborgsområdet gör ett gemensamt uttalande: "Stoppa utflyttningen av Göteborgs kex".

L’Oréal har satt höga miljömål

Lanserar nya materialeffekter

Fossilfri Tetra Pak på musem

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Lanserar första klimatpositiva förpackningen

Upprop: Öka användningen av återvunnen plast

Utredare varnar för nedbrytbar plast

Olov Winblad von Walter tar över i Husum

Dags för Packbridge Challange 2018

På Nytt Jobb
KUKA ökar sin närvaro i Danmark

Ny familj förpackningsmaterial

Vill se mer fastighetsnära insamling av förpackningsavfall

LEDAREN
Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147