23948sdkhjf

JakeBox säljer CD-verksamheten

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Svenska designbolaget JakeBox, kända för sitt prisbelönta och framgångsrika förpackningskoncept för CD och DVD, har under vintern 2018 genomfört en försäljning av hela CD/DVD-verksamheten till BOD Group (Baltic Optical Disc).

Förpackningen "JakeBox" lanserades 2004 av bolaget med samma namn och har genom åren överösts med designpriser och använts av bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Lamborghini, Sony Playstation, Philips och Sveriges Regering. 

Nu har BOD Group (Baltic Optical Disc) förvärvat rättigheterna till hela CD/DVD-konceptet. All produktion och försäljning, främst i Europa, kommer framöver skötas ifrån BODs huvudkontor i Vilnius.

– Man kan undra hur någon idag kan investera i den – åtminstone i Sverige – så gott som utdöda skivbranschen. Men utanför Sverige, främst i Tyskland, är CD och DVD fortfarande ett medium att räkna med, förklarar innovatören bakom konceptet, Jakob Skarin, som också är VD på JakeBox.

– Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon ex worldwide, varav 300 000, dvs hela 60%, bara i Tyskland. Vi får fortfarande förfrågningar från Tyskland varje vecka.

Och Produktchefen på BOD, Kristina Kepsnyte-Bugaitiene känner sig trygg:

– Skivindustrins nedgång är inte så katastrofal som alla tror. Det görs fortfarande några miljarder CD och DVD. Men i och med att det trots allt går ned, så är behovet att utmärka sig och sin utgåva desto större, vilket gör en unik förpackning som JakeBox mycket uppskattad och efterfrågad. Och en bra tillgång för oss som skivleverantör.

Så om JakeBox AB, som skapade JakeBox, slutar sälja CD/DVD JakeBoxar, vad ska ni då göra?

– JakeBox AB har i flera år fokuserat på andra marknadssegment, främst presentkortsbranschen, säger Jakob Skarin. Nu kan vi ännu mer helhjärtat ägna oss åt det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.126