23948sdkhjf

Bioekonomin lyfter förpackningsindustrin

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Välkommen till årets fylligaste Packmarknaden. Inför höstens förpackningsmässa får vi möjlighet att bjuda på lite extra läsning.

Denna gång har vi riktat strålkastaren på finsk förpackningsindustri. Finland är en nation med en stolt förpackningstradition, precis som i Sverige. Det var ett nöje att besöka de finska företagen. Industrin skälver av utvecklingskraft och framtidsoptimism efter flera tuffa ekonomiska år. Fibern från de skandinaviska skogarna är hela Europas framtida råvarukälla. En snabb titt i denna tidningen vittnar om kraften i den omvandlingsfas vi just nu befinner oss i.

Från fossila plaster och andra ändliga energikrävande resurser till förnybara och hållbara fibrer från Norden. Hela skogsindustrin ställer om och ställer upp i jakten på hållbara lösningar i kampen mot klimatpåverkan, som lika mycket är en kamp mot klockan.

Om de visioner och forskningssatsningar vi nu ser begynnelsen av ge frukt kommer vi i Norden att få ett ekonomiskt försprång framför många andra länder. Hållbarhet eller uthållighet som det numer har kommit att kallas, är nyckeln till varumärkesägarnas finrum över hela världen. Här ligger svensk och finsk skogsindustri och i förlängningen förpackningsindustri i ett oslagbart vinnarhål.

Ni som liksom jag har förmånen att verka i en bransch som kan tillföra så mycket förändringar till det bättre fortsätt följ händelseutvecklingen i denna tidning. I detta nummer duggar nyheterna om biomaterial tätt och jag kan lova er att vi bara har sett början. För några år sedan klagade många i förpackningsindustrin på att kunderna gärna pratade om miljösatsningar för sina kunder, men när det kom till kritan så var det ändå kronor och ören som styrde besluten. En sparad krona räknades hem direkt.

Idag används en annan kalkylator. En satsad krona blir flerfaldigt fler tillbaka. Framförallt kan en utebliven satsning bli en dyrköpt historia när kunderna går till konkurrenten som har satsat på att ta ansvar för sitt fotavtryck.

Jag hoppas och tror att vi kommer att se många fler kreativa förpackningslösningar som exempelvis Arta Plasts ny bägare av vätskekartong som formsprutas i hög produktionshastighet och nu ersätter polystyrenbägare i mejeridiskarna.

Innan vi skiljs åt i dessa spalter vill jag hälsa er välkomna till höstens Pack@lunch seminarier. Gå in på pack@lunch.se och anmäl er till något av de många kostnadsfria möten med Packmarknaden, Per-Stefan Gersbro och företag i branschen.

Och så välkomnar jag och mina kollegor naturligtvis alla er läsare till Empack, och vår Monter J:10. Missa inte heller e-pack & Logistics, denna nya och spännande endagskonferens den 24 oktober på Filmstaden Sergel i Stockholm. Mer information hittar ni längre fram i tidningen.

Mycket nöje med detta nummer!

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.11