23948sdkhjf

Bioekonomin lyfter förpackningsindustrin

Välkommen till årets fylligaste Packmarknaden. Inför höstens förpackningsmässa får vi möjlighet att bjuda på lite extra läsning.

Denna gång har vi riktat strålkastaren på finsk förpackningsindustri. Finland är en nation med en stolt förpackningstradition, precis som i Sverige. Det var ett nöje att besöka de finska företagen. Industrin skälver av utvecklingskraft och framtidsoptimism efter flera tuffa ekonomiska år. Fibern från de skandinaviska skogarna är hela Europas framtida råvarukälla. En snabb titt i denna tidningen vittnar om kraften i den omvandlingsfas vi just nu befinner oss i.

Från fossila plaster och andra ändliga energikrävande resurser till förnybara och hållbara fibrer från Norden. Hela skogsindustrin ställer om och ställer upp i jakten på hållbara lösningar i kampen mot klimatpåverkan, som lika mycket är en kamp mot klockan.

Om de visioner och forskningssatsningar vi nu ser begynnelsen av ge frukt kommer vi i Norden att få ett ekonomiskt försprång framför många andra länder. Hållbarhet eller uthållighet som det numer har kommit att kallas, är nyckeln till varumärkesägarnas finrum över hela världen. Här ligger svensk och finsk skogsindustri och i förlängningen förpackningsindustri i ett oslagbart vinnarhål.

Ni som liksom jag har förmånen att verka i en bransch som kan tillföra så mycket förändringar till det bättre fortsätt följ händelseutvecklingen i denna tidning. I detta nummer duggar nyheterna om biomaterial tätt och jag kan lova er att vi bara har sett början. För några år sedan klagade många i förpackningsindustrin på att kunderna gärna pratade om miljösatsningar för sina kunder, men när det kom till kritan så var det ändå kronor och ören som styrde besluten. En sparad krona räknades hem direkt.

Idag används en annan kalkylator. En satsad krona blir flerfaldigt fler tillbaka. Framförallt kan en utebliven satsning bli en dyrköpt historia när kunderna går till konkurrenten som har satsat på att ta ansvar för sitt fotavtryck.

Jag hoppas och tror att vi kommer att se många fler kreativa förpackningslösningar som exempelvis Arta Plasts ny bägare av vätskekartong som formsprutas i hög produktionshastighet och nu ersätter polystyrenbägare i mejeridiskarna.

Innan vi skiljs åt i dessa spalter vill jag hälsa er välkomna till höstens Pack@lunch seminarier. Gå in på pack@lunch.se och anmäl er till något av de många kostnadsfria möten med Packmarknaden, Per-Stefan Gersbro och företag i branschen.

Och så välkomnar jag och mina kollegor naturligtvis alla er läsare till Empack, och vår Monter J:10. Missa inte heller e-pack & Logistics, denna nya och spännande endagskonferens den 24 oktober på Filmstaden Sergel i Stockholm. Mer information hittar ni längre fram i tidningen.

Mycket nöje med detta nummer!

Artikeln är en del av vårt tema om LEDAREN.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062