23948sdkhjf

Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Välkommen till årets första nummer av Packmarknaden 2018. Att det kommer lite senare än vanligt beror på att vi i år gör sex tryckta tidningar istället för som tidigare sju. Tryckta Packmarknaden har genom åren sakta men säkert tvingats retirera i såväl utgivningsfrekvens som omfång på grund av minskade annonsintäkter. På detta vis skiljer sig Packmarknaden inte ifrån andra tidningar varken i dagspress eller fackpress.

För att möta denna nedgång har genom åren allt större resurser lagts på att rapportera från branschen online. Där heter Packmarknadens nyhetsportal packnet.se. I samband med ägarbytet för ett år sedan till Nordiske Medier som vi numera också heter har vi också fått ett betydligt bättre verktyg att arbeta med, liksom våra kunder. Som medlem på packnet.se kan du som annonsör själv lägga ut nyheter från ditt företag, under rubriken "Företagens egna nyheter".

Idag är Packmarknaden inte bara en renodlad nyhetsförmedlare utan också en stor eventarrangör. Vi gör i samarbete med olika partner mellan 15-20 event per år. Det ställer också höga krav på resurser och närvaro i marknaden för att vara aktuell för publiken. I denna tidning kan ni läsa om flera av de event som vi har eller kommer att arrangera.

Vår största event heter numera PACK POINT NORDIC med Livsmedelsförpackningar i Fokus. Missa inte denna spännande endagskonferens med en mängd beslutsfattare som har ett avgörande inflytande på våra förpackningar. Konferensen syftar till att ge dig som besökare insikt och konkreta råd om hur din förpackning bör vara för att platsa på hyllorna idag och i framtiden. Ett av flera intressanta ämnen på PACK POINT NORDIC är plastens framtid i våra förpackningar.

I detta nummer kan du läsa ett längre reportage om hur kemindustrin och i förlängningen plastindustrin vill hitta en slutgiltig lösning för allt plastavfall. Med ett Plastreturraffinaderi vill plastbranschen vända plastens allt sämre rykte som den på senare år fått genom larmrapporter om stora bälten av plastavfall som siktats ute till havs eller spolats upp på stränder. Ett system där allt plastavfall kan återvinnas till ny plast blir ett oslagbart miljöförsvar för plast i såväl förpackningar som andra produkter.

Avslutningsvis vill jag uppmärksamma dig på att Packmarknaden i år fyller 40 år. I 40 år har tidningen förmedlat kunskap för fackfolk, idogt och enträget. Som facktidning blir man en del av branschen och även om de ekonomisk förutsättningarna förändrats för tidningsutgivning hoppas jag att jag tidningen får vara med många år till som kunskapsförmedlare och inspirationskälla för dig som läsare.

I detta och kommande nummer under året gör vi nostalgiska utsvävningar som minner om en tid som flytt och kanske kan vi i slutet på året också få hjälp att sia något om framtiden. Med dessa ord önskar jag dig en stunds trevlig samvaro med branschen i Packmarknadens spalter.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.103