23948sdkhjf

Lidl först med Tempix kylkedjeetiketter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Lidl Finland är den första aktören i Finland som säkrar kylkedjan för sin fisk med hjälp av smarta etiketter.

Läs också: Första pressen på Skandinavisk mark

Kvalitetssäkringen sker genom teknologi från svenska företaget Tempix. De smarta etiketterna kommer att bevaka kvalitén på kylkedjan, göra den mer transparent och lättare att kontrollera. Inom en snar framtid kommer Lidls egna märke ”Isokari” att använda sig av dessa etiketter på all färsk fisk.

Etiketterna som innehåller en liten mängd vätska kommer sitta bredvid produktens streckkod. Vätskan reagerar på temperaturförändringar och om den kylda varan är för varm under för lång tid expanderar vätskan och förstör streckkoden. – Det är så att streckkoden blir oläslig för våra kassaapparater och produkten kan ej säljas om kylkedjan brutits, förklarar chefen för Lidls inköpsavdelning Thomas Heinrichs.

Lidl är den första finländska aktören som inför smarta etiketter på sina fiskprodukter. Heinrichs berättar att Lidl vill öka produktsäkerheten och göra kylkedjan lättare att följa upp.

– Förpackad fisk är minst lika färsk som fisk köpt från fiskdisken, dessutom så skyddas förpackad fisk från föroreningar vid alla tidpunkter och sista förbrukningsdagen är tydligt markerad. Med smarta etiketter kan konsumenten nu också vara säker på att kylkedjan verkligen är obruten, säger Heinrichs.

Läs också: Fjärde upplagan av Nordic Printtech.

Färsk laxfilé av Lidls egna ”Isokari-märke” var den första produkten att utrustas med Tempix smarta etiketter. Nu står även ”Isokari rökt lax” och ”Isokari skivad” på tur.

– Vårt mål är att majoriteten av varumärket ”Isokari” fiskprodukter utrustas med smarta etiketter innan slutet av detta år.

Kunderna kan känna igen de produkter som utrustats med teknologin genom den lilla extra etiketten som finns på sidan av streckkoden, samt även genom den mer synliga ”Kylmää kyytiä kalallesi” (Kall resa till fisken) märkningen.

– Detta är bara en början och i framtidens mataffär kommer vi säkert att få se mer smarta lösningar som gynnar våra kunder, fortsätter Heinrichs.

Mer om: etiketter | kylkedja
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.121