Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

MLK är namnet på den senaste innovationen från Arla på den danska marknaden. Bakom akronymen står en mjölkdryck, bestående av ekologisk minimjölk, ekologiskt rörsocker och naturliga aromer från hallon och jordgubbar. Utomlands är smaksatt mjölk en vanlig syn på hyllorna, och Arlas ambition är att väcka intresset hos danskar som annars inte tycker om mjölk.

Arlas innovationsavdelning arbetar kontinuerligt med att utveckla nya spännande produkter som passar in i danskarnas vardag. Kooperativet har nu lanserat det nya MLK-sortimentet, som är en mjölkdryck, som består av 99% ekologisk minimjölk, varav 0,1 procent naturliga arom från karamell, hallon och jordgubbar - och 1 procent ekologiskt rörsocker.

Produkten ligger nära Arlas kärnprodukt, men är ny i sin kategori. Och det har varit tanken från början:

– Vår klara ambition är att gå före i mjölkkategorin genom att förnya oss baserat på konsumenternas behov och önskemål. Därför är innovation ett nyckelord på Arla, och vi jobbar ständigt med hur man skapar nya produkter med mjölk som den naturliga utgångspunkten, säger Jakob B. Knudsen, som är Landedirektør för Arla Danmark.

– MLK innehåller alla mjölkens goda egenskaper som kalcium och protein, men med mindre socker och färre kalorier jämfört med andra alternativ. MLK är avsedd för de nyfikna konsumenterna som vill prova något nytt och de som kanske inte gillar smaken av mjölk. Vi har också tappat MLK på burk för att göra det lätt för konsumenterna att dricka den on the go, på väg från ett ställe till ett annat, vilket gör det lättare att göra hälsosammare val när det ska gå lite fort, säger Jakob B. Knudsen.

För varje konserverad MLK Arla säljer går 10 öre till Arla Fonden MADlejr för 6: e och 7: e klassare.

– Vi vill inspirera barn och ungdomar till goda och hälsosamma matvanor. Det är därför naturligt att ge en del av försäljningen från MLK till Arla Fonden MADlejr så att vi kan lära sig ännu fler barn och ungdomar om smak och ingredienser, och hur de är utrustade för att göra en balanserad val, avslutar Jakob B. Knudsen.

Det föreslagna försäljningspriset för MLK är 7 DKR per burk.

Mer om: mjölk | on the go | smaksatt


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.148