23948sdkhjf

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

MLK är namnet på den senaste innovationen från Arla på den danska marknaden. Bakom akronymen står en mjölkdryck, bestående av ekologisk minimjölk, ekologiskt rörsocker och naturliga aromer från hallon och jordgubbar. Utomlands är smaksatt mjölk en vanlig syn på hyllorna, och Arlas ambition är att väcka intresset hos danskar som annars inte tycker om mjölk.

Arlas innovationsavdelning arbetar kontinuerligt med att utveckla nya spännande produkter som passar in i danskarnas vardag. Kooperativet har nu lanserat det nya MLK-sortimentet, som är en mjölkdryck, som består av 99% ekologisk minimjölk, varav 0,1 procent naturliga arom från karamell, hallon och jordgubbar - och 1 procent ekologiskt rörsocker.

Produkten ligger nära Arlas kärnprodukt, men är ny i sin kategori. Och det har varit tanken från början:

– Vår klara ambition är att gå före i mjölkkategorin genom att förnya oss baserat på konsumenternas behov och önskemål. Därför är innovation ett nyckelord på Arla, och vi jobbar ständigt med hur man skapar nya produkter med mjölk som den naturliga utgångspunkten, säger Jakob B. Knudsen, som är Landedirektør för Arla Danmark.

– MLK innehåller alla mjölkens goda egenskaper som kalcium och protein, men med mindre socker och färre kalorier jämfört med andra alternativ. MLK är avsedd för de nyfikna konsumenterna som vill prova något nytt och de som kanske inte gillar smaken av mjölk. Vi har också tappat MLK på burk för att göra det lätt för konsumenterna att dricka den on the go, på väg från ett ställe till ett annat, vilket gör det lättare att göra hälsosammare val när det ska gå lite fort, säger Jakob B. Knudsen.

För varje konserverad MLK Arla säljer går 10 öre till Arla Fonden MADlejr för 6: e och 7: e klassare.

– Vi vill inspirera barn och ungdomar till goda och hälsosamma matvanor. Det är därför naturligt att ge en del av försäljningen från MLK till Arla Fonden MADlejr så att vi kan lära sig ännu fler barn och ungdomar om smak och ingredienser, och hur de är utrustade för att göra en balanserad val, avslutar Jakob B. Knudsen.

Det föreslagna försäljningspriset för MLK är 7 DKR per burk.

Mer om: mjölk | on the go | smaksatt
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.163