23948sdkhjf

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

MLK är namnet på den senaste innovationen från Arla på den danska marknaden. Bakom akronymen står en mjölkdryck, bestående av ekologisk minimjölk, ekologiskt rörsocker och naturliga aromer från hallon och jordgubbar. Utomlands är smaksatt mjölk en vanlig syn på hyllorna, och Arlas ambition är att väcka intresset hos danskar som annars inte tycker om mjölk.

Arlas innovationsavdelning arbetar kontinuerligt med att utveckla nya spännande produkter som passar in i danskarnas vardag. Kooperativet har nu lanserat det nya MLK-sortimentet, som är en mjölkdryck, som består av 99% ekologisk minimjölk, varav 0,1 procent naturliga arom från karamell, hallon och jordgubbar - och 1 procent ekologiskt rörsocker.

Produkten ligger nära Arlas kärnprodukt, men är ny i sin kategori. Och det har varit tanken från början:

– Vår klara ambition är att gå före i mjölkkategorin genom att förnya oss baserat på konsumenternas behov och önskemål. Därför är innovation ett nyckelord på Arla, och vi jobbar ständigt med hur man skapar nya produkter med mjölk som den naturliga utgångspunkten, säger Jakob B. Knudsen, som är Landedirektør för Arla Danmark.

– MLK innehåller alla mjölkens goda egenskaper som kalcium och protein, men med mindre socker och färre kalorier jämfört med andra alternativ. MLK är avsedd för de nyfikna konsumenterna som vill prova något nytt och de som kanske inte gillar smaken av mjölk. Vi har också tappat MLK på burk för att göra det lätt för konsumenterna att dricka den on the go, på väg från ett ställe till ett annat, vilket gör det lättare att göra hälsosammare val när det ska gå lite fort, säger Jakob B. Knudsen.

För varje konserverad MLK Arla säljer går 10 öre till Arla Fonden MADlejr för 6: e och 7: e klassare.

– Vi vill inspirera barn och ungdomar till goda och hälsosamma matvanor. Det är därför naturligt att ge en del av försäljningen från MLK till Arla Fonden MADlejr så att vi kan lära sig ännu fler barn och ungdomar om smak och ingredienser, och hur de är utrustade för att göra en balanserad val, avslutar Jakob B. Knudsen.

Det föreslagna försäljningspriset för MLK är 7 DKR per burk.

Mer om: mjölk | on the go | smaksatt
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.113