23948sdkhjf

Ny smörbägare till tyska konsumenter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tysklands största mejeriföretag Müller Group utsåg RPC Superfos och RPC Bebo att utveckla och producera en kundanpassad bägare till en ny smörprodukt. De första prototyperna såg dagens ljus på RPC Superfos Innovation Center i Randers.

Till en ny blandprodukt av smör och olja har Müller Group GmbH, Tysklands största mejeriföretag, utvecklat en ny skräddarsydd plastförpackning hos RPC Superfos i Danmark.

Smörprodukten är bredbar direkt ur kylskåpet och har nu framgångsrikt lanserats på den tyska marknaden. Den kundanpassade smörbägaren har mjuka former, harmoniska färgkombinationer och är enkel att öppna och återförsluta, bl.a. eftersom det sitter en liten flik på det formsprutade locket. När locket sitter ordentligt på bägaren hörs ett användarvänligt klickljud.

I sitt sökande efter den optimala förpackningen använde Müller Group anläggningarna hos RPC Superfos Innovation Center i Randers. Även RPC Bebo, ett systerbolag till RPC Superfos, var en del av utvecklingsprocessen.

Martin Kunst, Senior Packaging Developer hos Müller Group, berättar att den expertis som han upplevde hos båda förpackningsföretagen har spelat en avgörande roll för det slutliga, ytterst tillfredsställande resultatet. Han rosar dessutom de utvecklingsanläggningar som ställdes till förfogande:

– RPC Superfos Innovation Center är mycket sofistikerat och inspirerande. Det är ganska ovanligt att ha tillgång till utvecklingsfördelar av denna kaliber. Vi testade några versioner av vår förpackning i RPC Superfos Innovation Center, och det visade sig vara både värdefullt och nyttigt. Just eftersom vi kunde producera ett litet antal förpackningar per design, kunde vi arbeta oss fram till den perfekta lösningen genom att justera förpackningen efterhand.

Det finns två versioner av den bredbara produkten. Den ena säljs under varumärket Weihenstephan och på den är både bägaren och locket formsprutade. Den andra är en ”private label”-version, och här används en formsprutad bägare med ett termoformat lock. Den tillverkas av RPC Bebo och har toppmoderna dekorationer genom en särskild, patenterad pre-printing-teknik som kallas Bebo Print.

– Det har varit ett nöje att samarbeta med RPC i båda projekten. Vi har upplevt en fullständigt friktionsfri kommunikation och projektledning. Alla har vid varje tid vetat allt om varje steg i projektet för att utveckla den nya förpackningen. Det har varit en one-stop-shop-upplevelse, även om en av förpackningslösningarna innebar två leverantörer, berättar Martin Kunst.

Den nya bredbara produkten i den nya förpackningen är redan populär bland konsumenterna i Tyskland och med den goda grunden är Müller Group även redo för en snar lansering på flera exportmarknader, inklusive Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Nyhetsbrev

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Arkiv

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.165