23948sdkhjf

Ny smörbägare till tyska konsumenter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tysklands största mejeriföretag Müller Group utsåg RPC Superfos och RPC Bebo att utveckla och producera en kundanpassad bägare till en ny smörprodukt. De första prototyperna såg dagens ljus på RPC Superfos Innovation Center i Randers.

Till en ny blandprodukt av smör och olja har Müller Group GmbH, Tysklands största mejeriföretag, utvecklat en ny skräddarsydd plastförpackning hos RPC Superfos i Danmark.

Smörprodukten är bredbar direkt ur kylskåpet och har nu framgångsrikt lanserats på den tyska marknaden. Den kundanpassade smörbägaren har mjuka former, harmoniska färgkombinationer och är enkel att öppna och återförsluta, bl.a. eftersom det sitter en liten flik på det formsprutade locket. När locket sitter ordentligt på bägaren hörs ett användarvänligt klickljud.

I sitt sökande efter den optimala förpackningen använde Müller Group anläggningarna hos RPC Superfos Innovation Center i Randers. Även RPC Bebo, ett systerbolag till RPC Superfos, var en del av utvecklingsprocessen.

Martin Kunst, Senior Packaging Developer hos Müller Group, berättar att den expertis som han upplevde hos båda förpackningsföretagen har spelat en avgörande roll för det slutliga, ytterst tillfredsställande resultatet. Han rosar dessutom de utvecklingsanläggningar som ställdes till förfogande:

– RPC Superfos Innovation Center är mycket sofistikerat och inspirerande. Det är ganska ovanligt att ha tillgång till utvecklingsfördelar av denna kaliber. Vi testade några versioner av vår förpackning i RPC Superfos Innovation Center, och det visade sig vara både värdefullt och nyttigt. Just eftersom vi kunde producera ett litet antal förpackningar per design, kunde vi arbeta oss fram till den perfekta lösningen genom att justera förpackningen efterhand.

Det finns två versioner av den bredbara produkten. Den ena säljs under varumärket Weihenstephan och på den är både bägaren och locket formsprutade. Den andra är en ”private label”-version, och här används en formsprutad bägare med ett termoformat lock. Den tillverkas av RPC Bebo och har toppmoderna dekorationer genom en särskild, patenterad pre-printing-teknik som kallas Bebo Print.

– Det har varit ett nöje att samarbeta med RPC i båda projekten. Vi har upplevt en fullständigt friktionsfri kommunikation och projektledning. Alla har vid varje tid vetat allt om varje steg i projektet för att utveckla den nya förpackningen. Det har varit en one-stop-shop-upplevelse, även om en av förpackningslösningarna innebar två leverantörer, berättar Martin Kunst.

Den nya bredbara produkten i den nya förpackningen är redan populär bland konsumenterna i Tyskland och med den goda grunden är Müller Group även redo för en snar lansering på flera exportmarknader, inklusive Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Nyhetsbrev

Strategiskt samarbete för storskalig återvinning av polypropen

Arkiv

TEKNIK
Samarbete sänker kostnaden för smarta etiketter

Kostnaden för RFID-etiketter och NFC-etiketter för konsumentförpackningar kan komma att drastiskt minska.

Wellplast AB i Europeiskt samarbete

Farligt avfall ska rapporteras digitalt

Kollaborativt gripdon vann designpris

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

TEKNIK
Ny teknik från KTH förlänger hållbarheten på mat i förpackning

Forskare vid KTH har utvecklat en förslutningsteknik för förpackningar som de menar kan förlänga hållbarheten på mat i förpackningar och en rad andra förpackade produkter.

Empack i Malmö får nytt format

Stort intresse för årets Pack Point Nordic

Berry Global lägger bud på RPC

Design
Framtidens förpackning 2030

DS Smith säljer plastdivisionen

Fler än åtta av tio vill kunna sortera på stan

Nya partner till Pack Point Nordic

Design
Förpackad utbildning ska väcka intresse

Svanen landar i förpackningsbranschen

Enkla robotar från igus utbildar indier

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Transparent kritafylld plast

Det självklara valet

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Se alla Företagens egna nyheter

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Sänd till en kollega

0.115