Sun Chemical höjer priserna på offsetfärger

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Sun Chemical kommer att öka priserna på alla offsetfärger och lacker för sina kunder i alla regioner, med verkan från och med den 1 mars 2018.

Procentuell ökning kommer att ligga i den övre halvan av entalssiffror och variera beroende på produktkomposition och produktlinje. Sun Chemical kommer också att kommunicera specifika ökningar direkt med sina kunder.

Bakgrunden är enligt Sun Chemical att kostnaderna på årsbasis har ökat sedan slutet av 2016 och förväntas öka ytterligare under återstoden av 2018. Dessa beror främst på produktions- och miljörestriktioner på nyckelmaterial, särskilt i Kina där det förekommit ett aldrig tidigare skådat antal force majeure incidenter och eskaleringar i priserna på olja, lösningsmedel, destillat och pigment.

– De höga råvarukostnaderna är oöverträffade och gör att vi behöver hålla våra färgpriser under lupp, säger Felipe Mellado, Chief Marketing Officer, Sun Chemical.

– Vi arbetar proaktivt med våra leverantörspartners för att hantera och minimera kostnader, men på grund av den ekonomiska verkligheten har kostnadspressen varit konstant och betydande prisökningar har överförts till färgindustrin. För att säkerställa att vi upprätthåller höga nivåer av produktkvalitet och service har det blivit nödvändigt att öka kundpriserna.

Mer om: offsetfärg


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234