23948sdkhjf

Hur ökar man trycket i tryckeriet?

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Heidelberg genomförde i januari ett kundevent på Exakta Printing i Malmö. Inbjuden föreläsare var Anthony Thirlby som berättade om sitt arbete från tiden som VD för ESP, ett större tryckeri i England och idag en del av koncernen The Colour Hub.

Anthony Thirlby, som idag är en del av Heidelbergs ledning inom commercial printing, mottog som VD för ESP vid mer än ett tillfälle Heidelbergs utmärkelse "Det mest produktiva tryckeriet", av alla Heidelbergs kunder världen över. Anthony Thirlby talade inför en grupp inbjudna produktionsledare från tryckerier i södra Sverige om hur man ska tänka och vad man ska tänka på för att maximera sin produktivitet.

Många fokuserar på tryckpressen och tror att en större och snabbare tryckpress nödvändigtvis ger högre effektivitet. Anthony Thirlby analyserade sitt tryckeris behov och kom fram till att flera mindre pressar istället var optimalt för deras behov. ESP blev utsedd till "Världsmästare" i produktivitet av Heidelberg med 165 miljoner tryckta ark på ett år på två Speedmaster XL106. Pressarna arbetade med en upptid på i genomsnitt 129 timmar per vecka och press, och den genomsnittliga orderlängden var 3 950 ark.

– Heidelbergs folk kom på besök men ingen frågade hur vi gjorde. En tryckpress är en maskin som kan ticka och gå så fort som dess prestanda medger. Men det är sällan tryckpressen som är den begränsande faktorn för produktivitet. Det är istället hur snabbt du kan mata den. Mitt fokus låg därför hela tiden på vad som hände före pressen och efter pressen. Make ready och andra mantimmar som spenderades per ark. Att väga mantimmar och personalkostnad mot adderat värde på produkten.

Prissättningen

Den andra viktiga faktorn för framgång var kostnadskalkylen för att producera trycksaker. Detta arbete strukturerades och systematiserades så att det blev lätt för säljarna att beräkna den verkliga kostnaden och ge kunden ett adekvat pris.

– Tidigare hände att vi höftade till ett pris mellan tummen och pekfingret för att vi ville vara snabba på att lämna ett pris och få hem ordern, men ingen visste egentligen vad självkostnaden per ark låg på. På det nya viset fick vi en konsekvent prissättning och undvek förlustaffärer. De fick någon annan ta. Det fick också som konsekvens att andelen så kallade diversejobb minskade. Dessa stal mycket tid och var svåra att få betalt för.

Under den period som Anthony Thirlby var VD ökade omsättningen flerfalt samtidigt som många av konkurrenterna slogs ut från marknaden, på grund av den generellt vikande efterfrågan i marknaden.

– Detta var en sak som jag inte kunde påverka, men som kom att spela oss i händerna. Vi fick tillgång till högt kvalificerade medarbetare på grund av att andra tvingades slänga in handduken. Vi förvärvade inga tryckerier, men fick deras viktigaste tillgång, personalen.

Tryck för att stanna

Sedan en tid har Heidelberg lanserat sitt koncept "Push to Stop" som bygger på en hög automatisering. Pressen ska ticka och gå i princip oavbrutet och endast stannas om något oförutsett händer. Det är en filosofi sm Anthony Thirlby är en stark anhängare av. Och han förutser att det automatiserade flödet i tryckerier kommer att kraftigt öka i och med teknikutvecklingen som går under benämningen Industri 4.0.

– Tryckbranschen kommer att gå igenom en stor transformation de närmaste åren. Trycket kommer att bli helt automatiserat. Ingen människa kommer att röra vid tryckarken förrän de levererats till kunden. Och på Heidelberg har vi utvecklat och utvecklar ständigt programvaran Prinect som kopplar ihop hela kedjan från kundens beställning, genom alla produktionssteg, till levererad produkt på pall hos kunden, säger Anthony Thirlby.

Efter avslutat föredrag på Exakta skyndade Anthony Thirlby vidare till Göteborg och sedan Stockholm för dragning med samma budskap till tryckproducenter i Heidelbergfamiljen, ledsagad av Heidelbergs Oscar Runesson, Försäljningsansvarig för Prinect, CTP och Digital i Sverige.

Fotnot: Anthony Thirlby var VD för The Colour Hub som inbegriper Code Creative, ESP Colour, ESP Digital, ESP Solutions och ESP W2P mellan åren 2005 – 2014. Idag är han anställd på Heidelberg som Global SVP Commercial Segment & Head Of Subscription Sales.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Ny pappersbaserad RFID-tagg

Stora Enso får innovationsutmärkelse

Minskat klimatavtryck för returlådor

Packat och klart på 59 sekunder

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modee-handlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

SCANPACK 2018
Pack@lunch på Scanpack - Vem var där?

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Arkiv

Ny VD i Flextrus från Finland

SCANPACK 2018
Nu ska PET-flaskorna återvinnas!

Avfärdar uppköp som spekulationer

Nedräkningen till FoodTech har börjat

Kylskåp för minskat matsvinn

Fjorton länder riskerar missa återvinningsmål

En ny rapport innehåller handlingsplaner som ska hjälpa fjorton EU-länder att nå återvinningsmålen för 2020.

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Ahlstrom-Munksjö vill stänga en maskin

3 blir 1 – Boxon lanserar ny hemsida

Lidloc erhöll Red Dot Design Award

Kalles Kaviar odlar mustasch i november

Den ikoniska maskoten ger draghjälp till Mustaschkampen.

Hjälp Packmarknaden! Vinn en middag för två!

BillerudKorsnäs byte på börsen?

SCANPACK 2018
16 500 besökte årets Scanpack

Champagnehuset Mumm smyckar sin förpackning

Europas mest hållbara förpackning från Indien

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Elanders och Edelmann i samarbete

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Genombrott för PEF

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

Sänd till en kollega

0.169