23948sdkhjf

Hur ökar man trycket i tryckeriet?

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Heidelberg genomförde i januari ett kundevent på Exakta Printing i Malmö. Inbjuden föreläsare var Anthony Thirlby som berättade om sitt arbete från tiden som VD för ESP, ett större tryckeri i England och idag en del av koncernen The Colour Hub.

Anthony Thirlby, som idag är en del av Heidelbergs ledning inom commercial printing, mottog som VD för ESP vid mer än ett tillfälle Heidelbergs utmärkelse "Det mest produktiva tryckeriet", av alla Heidelbergs kunder världen över. Anthony Thirlby talade inför en grupp inbjudna produktionsledare från tryckerier i södra Sverige om hur man ska tänka och vad man ska tänka på för att maximera sin produktivitet.

Många fokuserar på tryckpressen och tror att en större och snabbare tryckpress nödvändigtvis ger högre effektivitet. Anthony Thirlby analyserade sitt tryckeris behov och kom fram till att flera mindre pressar istället var optimalt för deras behov. ESP blev utsedd till "Världsmästare" i produktivitet av Heidelberg med 165 miljoner tryckta ark på ett år på två Speedmaster XL106. Pressarna arbetade med en upptid på i genomsnitt 129 timmar per vecka och press, och den genomsnittliga orderlängden var 3 950 ark.

– Heidelbergs folk kom på besök men ingen frågade hur vi gjorde. En tryckpress är en maskin som kan ticka och gå så fort som dess prestanda medger. Men det är sällan tryckpressen som är den begränsande faktorn för produktivitet. Det är istället hur snabbt du kan mata den. Mitt fokus låg därför hela tiden på vad som hände före pressen och efter pressen. Make ready och andra mantimmar som spenderades per ark. Att väga mantimmar och personalkostnad mot adderat värde på produkten.

Prissättningen

Den andra viktiga faktorn för framgång var kostnadskalkylen för att producera trycksaker. Detta arbete strukturerades och systematiserades så att det blev lätt för säljarna att beräkna den verkliga kostnaden och ge kunden ett adekvat pris.

– Tidigare hände att vi höftade till ett pris mellan tummen och pekfingret för att vi ville vara snabba på att lämna ett pris och få hem ordern, men ingen visste egentligen vad självkostnaden per ark låg på. På det nya viset fick vi en konsekvent prissättning och undvek förlustaffärer. De fick någon annan ta. Det fick också som konsekvens att andelen så kallade diversejobb minskade. Dessa stal mycket tid och var svåra att få betalt för.

Under den period som Anthony Thirlby var VD ökade omsättningen flerfalt samtidigt som många av konkurrenterna slogs ut från marknaden, på grund av den generellt vikande efterfrågan i marknaden.

– Detta var en sak som jag inte kunde påverka, men som kom att spela oss i händerna. Vi fick tillgång till högt kvalificerade medarbetare på grund av att andra tvingades slänga in handduken. Vi förvärvade inga tryckerier, men fick deras viktigaste tillgång, personalen.

Tryck för att stanna

Sedan en tid har Heidelberg lanserat sitt koncept "Push to Stop" som bygger på en hög automatisering. Pressen ska ticka och gå i princip oavbrutet och endast stannas om något oförutsett händer. Det är en filosofi sm Anthony Thirlby är en stark anhängare av. Och han förutser att det automatiserade flödet i tryckerier kommer att kraftigt öka i och med teknikutvecklingen som går under benämningen Industri 4.0.

– Tryckbranschen kommer att gå igenom en stor transformation de närmaste åren. Trycket kommer att bli helt automatiserat. Ingen människa kommer att röra vid tryckarken förrän de levererats till kunden. Och på Heidelberg har vi utvecklat och utvecklar ständigt programvaran Prinect som kopplar ihop hela kedjan från kundens beställning, genom alla produktionssteg, till levererad produkt på pall hos kunden, säger Anthony Thirlby.

Efter avslutat föredrag på Exakta skyndade Anthony Thirlby vidare till Göteborg och sedan Stockholm för dragning med samma budskap till tryckproducenter i Heidelbergfamiljen, ledsagad av Heidelbergs Oscar Runesson, Försäljningsansvarig för Prinect, CTP och Digital i Sverige.

Fotnot: Anthony Thirlby var VD för The Colour Hub som inbegriper Code Creative, ESP Colour, ESP Digital, ESP Solutions och ESP W2P mellan åren 2005 – 2014. Idag är han anställd på Heidelberg som Global SVP Commercial Segment & Head Of Subscription Sales.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Nyhetsbrev

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Arkiv

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.138