23948sdkhjf

Hur ökar man trycket i tryckeriet?

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Heidelberg genomförde i januari ett kundevent på Exakta Printing i Malmö. Inbjuden föreläsare var Anthony Thirlby som berättade om sitt arbete från tiden som VD för ESP, ett större tryckeri i England och idag en del av koncernen The Colour Hub.

Anthony Thirlby, som idag är en del av Heidelbergs ledning inom commercial printing, mottog som VD för ESP vid mer än ett tillfälle Heidelbergs utmärkelse "Det mest produktiva tryckeriet", av alla Heidelbergs kunder världen över. Anthony Thirlby talade inför en grupp inbjudna produktionsledare från tryckerier i södra Sverige om hur man ska tänka och vad man ska tänka på för att maximera sin produktivitet.

Många fokuserar på tryckpressen och tror att en större och snabbare tryckpress nödvändigtvis ger högre effektivitet. Anthony Thirlby analyserade sitt tryckeris behov och kom fram till att flera mindre pressar istället var optimalt för deras behov. ESP blev utsedd till "Världsmästare" i produktivitet av Heidelberg med 165 miljoner tryckta ark på ett år på två Speedmaster XL106. Pressarna arbetade med en upptid på i genomsnitt 129 timmar per vecka och press, och den genomsnittliga orderlängden var 3 950 ark.

– Heidelbergs folk kom på besök men ingen frågade hur vi gjorde. En tryckpress är en maskin som kan ticka och gå så fort som dess prestanda medger. Men det är sällan tryckpressen som är den begränsande faktorn för produktivitet. Det är istället hur snabbt du kan mata den. Mitt fokus låg därför hela tiden på vad som hände före pressen och efter pressen. Make ready och andra mantimmar som spenderades per ark. Att väga mantimmar och personalkostnad mot adderat värde på produkten.

Prissättningen

Den andra viktiga faktorn för framgång var kostnadskalkylen för att producera trycksaker. Detta arbete strukturerades och systematiserades så att det blev lätt för säljarna att beräkna den verkliga kostnaden och ge kunden ett adekvat pris.

– Tidigare hände att vi höftade till ett pris mellan tummen och pekfingret för att vi ville vara snabba på att lämna ett pris och få hem ordern, men ingen visste egentligen vad självkostnaden per ark låg på. På det nya viset fick vi en konsekvent prissättning och undvek förlustaffärer. De fick någon annan ta. Det fick också som konsekvens att andelen så kallade diversejobb minskade. Dessa stal mycket tid och var svåra att få betalt för.

Under den period som Anthony Thirlby var VD ökade omsättningen flerfalt samtidigt som många av konkurrenterna slogs ut från marknaden, på grund av den generellt vikande efterfrågan i marknaden.

– Detta var en sak som jag inte kunde påverka, men som kom att spela oss i händerna. Vi fick tillgång till högt kvalificerade medarbetare på grund av att andra tvingades slänga in handduken. Vi förvärvade inga tryckerier, men fick deras viktigaste tillgång, personalen.

Tryck för att stanna

Sedan en tid har Heidelberg lanserat sitt koncept "Push to Stop" som bygger på en hög automatisering. Pressen ska ticka och gå i princip oavbrutet och endast stannas om något oförutsett händer. Det är en filosofi sm Anthony Thirlby är en stark anhängare av. Och han förutser att det automatiserade flödet i tryckerier kommer att kraftigt öka i och med teknikutvecklingen som går under benämningen Industri 4.0.

– Tryckbranschen kommer att gå igenom en stor transformation de närmaste åren. Trycket kommer att bli helt automatiserat. Ingen människa kommer att röra vid tryckarken förrän de levererats till kunden. Och på Heidelberg har vi utvecklat och utvecklar ständigt programvaran Prinect som kopplar ihop hela kedjan från kundens beställning, genom alla produktionssteg, till levererad produkt på pall hos kunden, säger Anthony Thirlby.

Efter avslutat föredrag på Exakta skyndade Anthony Thirlby vidare till Göteborg och sedan Stockholm för dragning med samma budskap till tryckproducenter i Heidelbergfamiljen, ledsagad av Heidelbergs Oscar Runesson, Försäljningsansvarig för Prinect, CTP och Digital i Sverige.

Fotnot: Anthony Thirlby var VD för The Colour Hub som inbegriper Code Creative, ESP Colour, ESP Digital, ESP Solutions och ESP W2P mellan åren 2005 – 2014. Idag är han anställd på Heidelberg som Global SVP Commercial Segment & Head Of Subscription Sales.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KESO i ny hållbar bägare

GLAD PÅSK!

Återvinner plast från organiskt avfall

Durst invigde nytt futuristiskt huvudkontor

Toppkvalitet med återvunnen plast

Case story
Cocopanda-företagets succé med e-handel

Nyhetsbrev

Rullpack byter ägare

Arkiv

Nordisk plastindustri förenas i paneldebatt

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan.

Vatten på flaska helt i rPET

Skapar fossilfria produkter av brukens restströmmar

Stort intresse från Sverige

TEKNIK
Pneumatiska robotar möter artificiell intelligens

Rottneros Packaging har startat

Ny trycklösning för ståpåsar

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Ny fabriksdirektör sökes

Explosionen påverkar Kinas totala kemiindustri

Några månader kvar

Samarbete kring återvunnen plast

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Vill inte längre heta Plast

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Se alla Företagens egna nyheter

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Nya RIKTLINJER från CEPI avseende pappersprodukter i kontakt med livsmedel.

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

AD Plast – superautomatiserat med förarlösa truckar

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

När vi säger service menar vi mer än nån annan

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdebatt

Kundanpassat automationsprojekt

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Sänd till en kollega

0.136