Hur ökar man trycket i tryckeriet?

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Heidelberg genomförde i januari ett kundevent på Exakta Printing i Malmö. Inbjuden föreläsare var Anthony Thirlby som berättade om sitt arbete från tiden som VD för ESP, ett större tryckeri i England och idag en del av koncernen The Colour Hub.

Anthony Thirlby, som idag är en del av Heidelbergs ledning inom commercial printing, mottog som VD för ESP vid mer än ett tillfälle Heidelbergs utmärkelse "Det mest produktiva tryckeriet", av alla Heidelbergs kunder världen över. Anthony Thirlby talade inför en grupp inbjudna produktionsledare från tryckerier i södra Sverige om hur man ska tänka och vad man ska tänka på för att maximera sin produktivitet.

Många fokuserar på tryckpressen och tror att en större och snabbare tryckpress nödvändigtvis ger högre effektivitet. Anthony Thirlby analyserade sitt tryckeris behov och kom fram till att flera mindre pressar istället var optimalt för deras behov. ESP blev utsedd till "Världsmästare" i produktivitet av Heidelberg med 165 miljoner tryckta ark på ett år på två Speedmaster XL106. Pressarna arbetade med en upptid på i genomsnitt 129 timmar per vecka och press, och den genomsnittliga orderlängden var 3 950 ark.

– Heidelbergs folk kom på besök men ingen frågade hur vi gjorde. En tryckpress är en maskin som kan ticka och gå så fort som dess prestanda medger. Men det är sällan tryckpressen som är den begränsande faktorn för produktivitet. Det är istället hur snabbt du kan mata den. Mitt fokus låg därför hela tiden på vad som hände före pressen och efter pressen. Make ready och andra mantimmar som spenderades per ark. Att väga mantimmar och personalkostnad mot adderat värde på produkten.

Prissättningen

Den andra viktiga faktorn för framgång var kostnadskalkylen för att producera trycksaker. Detta arbete strukturerades och systematiserades så att det blev lätt för säljarna att beräkna den verkliga kostnaden och ge kunden ett adekvat pris.

– Tidigare hände att vi höftade till ett pris mellan tummen och pekfingret för att vi ville vara snabba på att lämna ett pris och få hem ordern, men ingen visste egentligen vad självkostnaden per ark låg på. På det nya viset fick vi en konsekvent prissättning och undvek förlustaffärer. De fick någon annan ta. Det fick också som konsekvens att andelen så kallade diversejobb minskade. Dessa stal mycket tid och var svåra att få betalt för.

Under den period som Anthony Thirlby var VD ökade omsättningen flerfalt samtidigt som många av konkurrenterna slogs ut från marknaden, på grund av den generellt vikande efterfrågan i marknaden.

– Detta var en sak som jag inte kunde påverka, men som kom att spela oss i händerna. Vi fick tillgång till högt kvalificerade medarbetare på grund av att andra tvingades slänga in handduken. Vi förvärvade inga tryckerier, men fick deras viktigaste tillgång, personalen.

Tryck för att stanna

Sedan en tid har Heidelberg lanserat sitt koncept "Push to Stop" som bygger på en hög automatisering. Pressen ska ticka och gå i princip oavbrutet och endast stannas om något oförutsett händer. Det är en filosofi sm Anthony Thirlby är en stark anhängare av. Och han förutser att det automatiserade flödet i tryckerier kommer att kraftigt öka i och med teknikutvecklingen som går under benämningen Industri 4.0.

– Tryckbranschen kommer att gå igenom en stor transformation de närmaste åren. Trycket kommer att bli helt automatiserat. Ingen människa kommer att röra vid tryckarken förrän de levererats till kunden. Och på Heidelberg har vi utvecklat och utvecklar ständigt programvaran Prinect som kopplar ihop hela kedjan från kundens beställning, genom alla produktionssteg, till levererad produkt på pall hos kunden, säger Anthony Thirlby.

Efter avslutat föredrag på Exakta skyndade Anthony Thirlby vidare till Göteborg och sedan Stockholm för dragning med samma budskap till tryckproducenter i Heidelbergfamiljen, ledsagad av Heidelbergs Oscar Runesson, Försäljningsansvarig för Prinect, CTP och Digital i Sverige.

Fotnot: Anthony Thirlby var VD för The Colour Hub som inbegriper Code Creative, ESP Colour, ESP Digital, ESP Solutions och ESP W2P mellan åren 2005 – 2014. Idag är han anställd på Heidelberg som Global SVP Commercial Segment & Head Of Subscription Sales.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.26