Hemköp lanserar matsvinnsöl

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Som första dagligvarukedja tar Hemköp in ett nyskapande ekologiskt öl bryggt på brödsvinn. Sju butiker blir först med ölet som bryggs av Qvänum bryggeri i samarbete med det internationella ölvarumärket Toast. Namnet på ölet blir Bröggd.

Hemköp och matsvinnsexperten Tristram Stuart som initierat svinnölet Toast i England tar nu ölet till Sverige. Stockholm och Lidköping är först ut och ambitionen är fler städer under året.

Att se över sortimentet och ta in varor som hjälper till att minska matsvinnet är ett steg i en satsning för att minska svinnet på flera plan. Under 2017 skänkte Hemköp cirka 50 ton matsvinn till behövande, mat som annars skulle ha kasserats.

– Vi välkomnar initiativ som kan förnya vårt sortiment samtidigt som vi tar tillvara på råvaror som annars skulle ha kasserats. Öl bryggt på bröd är ett första steg och vi hoppas att fler leverantörer hakar på inom olika områden. Tillsammans minskar vi matsvinnet inom dagligvarubranschen, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp.

Bröggd bryggs på brödrester från Dafgårds av Qvänum bryggeri. Ölet börjar säljas den

30 januari i Stockholmsbutikerna Hemköp City, Mariahallen, Torsplan, Skanstull och Hornstull. Lokalt runt bryggeriet säljer även Hemköp i Lidköping och Grästorp ölet.

En krona per såld flaska går till Feedback, en välgörenhetsorganisation som bekämpar globalt matsvinn.

Mer om: ölflaska


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.172