Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Polaricas produkt placerade sig högst i en omröstning som anordnaren Äkta vara beskriver som "väldigt jämn".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Banderos Dip sauce guacamole style (3 418)
4. Ica Basic Citron (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.199