Stora Enso skruvar upp klimatmålen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Stora Enso blir det första skogsbolaget som sätter upp ambitiösa och vetenskapligt förankrade klimatmål (Science Based Targets) för att minska utsläppen av växthusgaser i företagets värdekedja. Klimatmålen har godkänts av Science Based Targets Initiative.

– I över ett decennium har vi arbetat aktivt för att minska energiintensiteten i vår verksamhet och vårt beroende av fossila bränslen, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

– Som ett företag verksamma inom bioekonomin och förnybara råmaterial har vi ett unikt utgångsläge för att ta nästa steg. Nu satsar vi på att ytterligare minska våra CO2-utsläpp och andra växthusgaser för att hålla den globala temperaturökningen under 2°C, som fastslagits i Parisavtalet. De nya målen omfattar utsläpp från vår egen verksamhet men också mål för att engagera våra leverantörer utmed värdekedjan.

Målet förbinder Stora Enso att minska utsläppen av växthusgaser från verksamheten med 31 procent per ton massa, papper och kartong som tillverkas fram till 2030 jämfört med basåret 2010. För att minska utsläppen i värdekedjan åtar sig Stora Enso att få 70 procent av sina leverantörer av annat än träfibrer samt transportleverantörer nedströms i värdekedjan att sätta upp egna mål för minskning av växthusgasutsläppen till 2025.

Målsättningen är att dessa leverantörer ska anta vetenskapsbaserade mål till 2030. Dessutom kommer Stora Enso att utbilda all personal med kundkontakt i fördelarna med vetenskapsbaserade mål till 2020.

Om Science Based Targets Initiative

Initiativet Science Based Targets sammankallar företag att sätta klimatmålsättningar och uppmuntrar deras konkurrensfördel i övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Det är ett samarbete mellan CDP, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact (UNGC) och ett av We Mean Business-koalitionens initiativ för ambitiösa klimatåtgärder för företag. Initiativet definierar och främjar bästa praxis för att fastställa klimatmål, erbjuder resurser samt rådgivning för att komma över hindren för deras införande och utvärderar samt godkänner företagens målsättningar. www.sciencebasedtargets.org



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.129