23948sdkhjf

Stora Enso skruvar upp klimatmålen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Stora Enso blir det första skogsbolaget som sätter upp ambitiösa och vetenskapligt förankrade klimatmål (Science Based Targets) för att minska utsläppen av växthusgaser i företagets värdekedja. Klimatmålen har godkänts av Science Based Targets Initiative.

– I över ett decennium har vi arbetat aktivt för att minska energiintensiteten i vår verksamhet och vårt beroende av fossila bränslen, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

– Som ett företag verksamma inom bioekonomin och förnybara råmaterial har vi ett unikt utgångsläge för att ta nästa steg. Nu satsar vi på att ytterligare minska våra CO2-utsläpp och andra växthusgaser för att hålla den globala temperaturökningen under 2°C, som fastslagits i Parisavtalet. De nya målen omfattar utsläpp från vår egen verksamhet men också mål för att engagera våra leverantörer utmed värdekedjan.

Målet förbinder Stora Enso att minska utsläppen av växthusgaser från verksamheten med 31 procent per ton massa, papper och kartong som tillverkas fram till 2030 jämfört med basåret 2010. För att minska utsläppen i värdekedjan åtar sig Stora Enso att få 70 procent av sina leverantörer av annat än träfibrer samt transportleverantörer nedströms i värdekedjan att sätta upp egna mål för minskning av växthusgasutsläppen till 2025.

Målsättningen är att dessa leverantörer ska anta vetenskapsbaserade mål till 2030. Dessutom kommer Stora Enso att utbilda all personal med kundkontakt i fördelarna med vetenskapsbaserade mål till 2020.

Om Science Based Targets Initiative

Initiativet Science Based Targets sammankallar företag att sätta klimatmålsättningar och uppmuntrar deras konkurrensfördel i övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Det är ett samarbete mellan CDP, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact (UNGC) och ett av We Mean Business-koalitionens initiativ för ambitiösa klimatåtgärder för företag. Initiativet definierar och främjar bästa praxis för att fastställa klimatmål, erbjuder resurser samt rådgivning för att komma över hindren för deras införande och utvärderar samt godkänner företagens målsättningar. www.sciencebasedtargets.org

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.223