IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

IKEA visar intresse för tryckt elektronik som ett sätt att spara pengar och göra sina produkter smartare. Som ett första steg att testa den nya tekniken initierar IKEA en tävling eller utmaning om vem som kan komma upp med den bästa lösningen inom området Digital Kommunikation och E-Etiketter.

Läs också: Utvecklar teknik för pappersbatterier

Det rapporterar AIPA i sitt senaste nyhetsbrev. En del av IKEAs arbetssätt är att utforma och producera produkter som kan säljas på ett stort antal marknader, för att undvika produktversioner och för att hålla kostnaderna nere. I linje med detta arbetssätt tittar man nu på Elektroniska Etiketter, som kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad de säljs på.

Tanken är att bifoga en "tom" e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan där produktens destination är känd. Det innebär att e-etiketten måste kunna kommunicera för att utlösa visning av information, som antingen laddas ner eller lagras.

När en gång är aktiverad måste displayen kunna behålla sin information, som innehåller komplex, betydande text och symboler i romerska och icke-romerska bokstäver. Etikettstorlekar varierar beroende på produkt men har upp till 15 cm långa sidor. Möjliga tillvägagångssätt innefattar, men är inte begränsade till, pixelerade skärmar, elektrokroma displayer eller lösningar med olika materialskikt.

Med utvecklingen av teknik som kommunicerar med exempelvis smartphones eller plattor, vill IKEA undersöka möjligheterna för digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Detta kan vara, men är inte begränsat till, hårdvara som RFID eller NFC-teknik, programvara med appfunktion eller tekniska tjänster som stöder IKEA:s kunder och / eller förbättrar IKEA-upplevelsen.

Huvudsyftet med utmaningen är att skapa nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare, för att bättre kunna betjäna kunder, öka effektiviteten i försäljningen, förbättra värdekedjan och diversifiera IKEA-kunden kommunikation.

För mer information och utmaningsformuläret, kontakta Andrew Manly på AIPIA andrew@aipia.info



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

GLAD MIDSOMMAR!

Önskar vi alla i hela landet!

Flexobransch i högform samlas i Sunne

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Fler ska göra mer, för minskat matsvinn

Yaskawa nyanställer för ökad service

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Nyhetsbrev

Spela golf och umgås med kollegor

Arkiv

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Eson Pac satsar på on demand

Iggesund Paperboard varslar 150

Stor fusion i robotsektorn

Amerikanska Perception Robotics, ungerska Optoforce och danska Onrobot slås ihop till ett enda företag som heter Onrobot.

Norsk supermolekyl kan göra PET-flaskor helt täta

Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Peterson bygger fabrik i Norge

Lanserar Bag-in-Box för varmfyllning

Förvärv på märkningsmarknaden

Aventics öppnar online-shop

2

LEDAREN
Miljöpolitiker hot mot en fungerande marknad

Ny kull på väg mot LIA

Se ett hållbart bruk i sommar

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Fulltecknat på årets Scanpack

Första fabriken i Östeuropa

Multivac firade öppnandet av en ny produktionsanläggning i Bulgarien.

Antalis gör nytt förvärv

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Planerar ny organisation

Image Control går ihop med Ivisys

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Se alla Företagens egna nyheter

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Sänd till en kollega

0.122