IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

IKEA visar intresse för tryckt elektronik som ett sätt att spara pengar och göra sina produkter smartare. Som ett första steg att testa den nya tekniken initierar IKEA en tävling eller utmaning om vem som kan komma upp med den bästa lösningen inom området Digital Kommunikation och E-Etiketter.

Det rapporterar AIPA i sitt senaste nyhetsbrev. En del av IKEAs arbetssätt är att utforma och producera produkter som kan säljas på ett stort antal marknader, för att undvika produktversioner och för att hålla kostnaderna nere. I linje med detta arbetssätt tittar man nu på Elektroniska Etiketter, som kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad de säljs på.

Tanken är att bifoga en "tom" e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan där produktens destination är känd. Det innebär att e-etiketten måste kunna kommunicera för att utlösa visning av information, som antingen laddas ner eller lagras.

När en gång är aktiverad måste displayen kunna behålla sin information, som innehåller komplex, betydande text och symboler i romerska och icke-romerska bokstäver. Etikettstorlekar varierar beroende på produkt men har upp till 15 cm långa sidor. Möjliga tillvägagångssätt innefattar, men är inte begränsade till, pixelerade skärmar, elektrokroma displayer eller lösningar med olika materialskikt.

Läs också: Utvecklar teknik för pappersbatterier

Med utvecklingen av teknik som kommunicerar med exempelvis smartphones eller plattor, vill IKEA undersöka möjligheterna för digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Detta kan vara, men är inte begränsat till, hårdvara som RFID eller NFC-teknik, programvara med appfunktion eller tekniska tjänster som stöder IKEA:s kunder och / eller förbättrar IKEA-upplevelsen.

Huvudsyftet med utmaningen är att skapa nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare, för att bättre kunna betjäna kunder, öka effektiviteten i försäljningen, förbättra värdekedjan och diversifiera IKEA-kunden kommunikation.

För mer information och utmaningsformuläret, kontakta Andrew Manly på AIPIA andrew@aipia.info



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Fejkade produkter eller...?

Frivilliga åtaganden från plastbranschen

Nya miljömål för plastförpackningar i EU

McDonalds sätter miljömål för förpackningar

Utslätningsmodul löser känt problem.

Nyhetsbrev

Lüscher förstärker försäljningsteamet

Arkiv

Startar produktion av Skalax

Micvac anställer Landschef i Tyskland

Första pressen på Skandinavisk mark

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Færch i förvärv på hemmaplan

Rengöring med laser istället för kemikalier

Pris för kommunicerande kork

Schütz köper marknadsledare

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

Publisher blir ny affärsutvecklare

Allt fler kasserar kassarna

Stulen miljonvodka i Köpenhamn återfunnen

Kartlägger potentialen för artificiell intelligens

Är de nya reglerna en papperstiger?

Nya regler om färdigförpackade varor med angiven mängd infördes under 2017.

Invigning av Pantamera Express

Crown lägger jättebud på Signode

Mondi Group köper finska Powerflute

Plus

Exklusivt material
Robotevent hos PEAL i Helsingborg

3D-utskrivna gripklor effektiviserar

Nytt utbud av automattruckar från Toyota

Sabic startar ny PP-produktion

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135