IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

IKEA visar intresse för tryckt elektronik som ett sätt att spara pengar och göra sina produkter smartare. Som ett första steg att testa den nya tekniken initierar IKEA en tävling eller utmaning om vem som kan komma upp med den bästa lösningen inom området Digital Kommunikation och E-Etiketter.

Läs också: Utvecklar teknik för pappersbatterier

Det rapporterar AIPA i sitt senaste nyhetsbrev. En del av IKEAs arbetssätt är att utforma och producera produkter som kan säljas på ett stort antal marknader, för att undvika produktversioner och för att hålla kostnaderna nere. I linje med detta arbetssätt tittar man nu på Elektroniska Etiketter, som kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad de säljs på.

Tanken är att bifoga en "tom" e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan där produktens destination är känd. Det innebär att e-etiketten måste kunna kommunicera för att utlösa visning av information, som antingen laddas ner eller lagras.

När en gång är aktiverad måste displayen kunna behålla sin information, som innehåller komplex, betydande text och symboler i romerska och icke-romerska bokstäver. Etikettstorlekar varierar beroende på produkt men har upp till 15 cm långa sidor. Möjliga tillvägagångssätt innefattar, men är inte begränsade till, pixelerade skärmar, elektrokroma displayer eller lösningar med olika materialskikt.

Med utvecklingen av teknik som kommunicerar med exempelvis smartphones eller plattor, vill IKEA undersöka möjligheterna för digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Detta kan vara, men är inte begränsat till, hårdvara som RFID eller NFC-teknik, programvara med appfunktion eller tekniska tjänster som stöder IKEA:s kunder och / eller förbättrar IKEA-upplevelsen.

Huvudsyftet med utmaningen är att skapa nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare, för att bättre kunna betjäna kunder, öka effektiviteten i försäljningen, förbättra värdekedjan och diversifiera IKEA-kunden kommunikation.

För mer information och utmaningsformuläret, kontakta Andrew Manly på AIPIA andrew@aipia.info



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny ledning i Antalis

Gemensamt upprop mot plast på fel ställe

Pant på plastpåsar en succé

Ny revolutionerande tryckprocess

100 miljoner till forskning om virtuella fabriker

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Nyhetsbrev

Miljöpris till box tillverkad med ny teknik

Arkiv

Vänd in och ut för retur

Tyska FachPack laddar för morgondagen

Ny typ av nanocellulosa

Recyclad HDPE i FDA-godkänd kompound

PACK POINT NORDIC 2018
Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Westpak nu även med digitaltryck

JD Stenqvist varslar

Enklare att handla klimatsmart

Ställer ut på FoodTech i Barcelona

Patent på luktförsegling

Politiker uppmanar Orkla att tänka om

Knappt 100 ombud från Socialdemokraterna i Göteborgsområdet gör ett gemensamt uttalande: "Stoppa utflyttningen av Göteborgs kex".

L’Oréal har satt höga miljömål

Lanserar nya materialeffekter

Fossilfri Tetra Pak på musem

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Lanserar första klimatpositiva förpackningen

Upprop: Öka användningen av återvunnen plast

Utredare varnar för nedbrytbar plast

Olov Winblad von Walter tar över i Husum

Dags för Packbridge Challange 2018

På Nytt Jobb
KUKA ökar sin närvaro i Danmark

Ny familj förpackningsmaterial

Vill se mer fastighetsnära insamling av förpackningsavfall

LEDAREN
Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126