23948sdkhjf

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

IKEA visar intresse för tryckt elektronik som ett sätt att spara pengar och göra sina produkter smartare. Som ett första steg att testa den nya tekniken initierar IKEA en tävling eller utmaning om vem som kan komma upp med den bästa lösningen inom området Digital Kommunikation och E-Etiketter.

Läs också: Utvecklar teknik för pappersbatterier

Det rapporterar AIPA i sitt senaste nyhetsbrev. En del av IKEAs arbetssätt är att utforma och producera produkter som kan säljas på ett stort antal marknader, för att undvika produktversioner och för att hålla kostnaderna nere. I linje med detta arbetssätt tittar man nu på Elektroniska Etiketter, som kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad de säljs på.

Tanken är att bifoga en "tom" e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan där produktens destination är känd. Det innebär att e-etiketten måste kunna kommunicera för att utlösa visning av information, som antingen laddas ner eller lagras.

När en gång är aktiverad måste displayen kunna behålla sin information, som innehåller komplex, betydande text och symboler i romerska och icke-romerska bokstäver. Etikettstorlekar varierar beroende på produkt men har upp till 15 cm långa sidor. Möjliga tillvägagångssätt innefattar, men är inte begränsade till, pixelerade skärmar, elektrokroma displayer eller lösningar med olika materialskikt.

Med utvecklingen av teknik som kommunicerar med exempelvis smartphones eller plattor, vill IKEA undersöka möjligheterna för digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Detta kan vara, men är inte begränsat till, hårdvara som RFID eller NFC-teknik, programvara med appfunktion eller tekniska tjänster som stöder IKEA:s kunder och / eller förbättrar IKEA-upplevelsen.

Huvudsyftet med utmaningen är att skapa nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare, för att bättre kunna betjäna kunder, öka effektiviteten i försäljningen, förbättra värdekedjan och diversifiera IKEA-kunden kommunikation.

För mer information och utmaningsformuläret, kontakta Andrew Manly på AIPIA andrew@aipia.info

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.129