23948sdkhjf

Digitaltryckt etikett för IKEA vann pris

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Skanem i Skurup har belönats med första pris i Finats Label Competion för en etikett till Munsbit, en ny produkt i IKEA Swedish Food Market. Etiketten är producerad i en av Skanems digitala inkjetpressar Domino N610i.

Läs också: Finalisterna klara i Re:create Packaging

Skanem och IKEA Foodservice AB i Malmö har ett långt förhållande. Skanem producerar etiketter för en stor del av de produkter som säljs genom IKEA Swedish Food Market, de butiker som finns utanför kassorna. Men Skanems kund är naturligtvis den som tillverkar matprodukterna. I fallet Munsbit är det en av IKEA´s kontraktsfyllare som tillverkar produkten åt IKEA, worldwide. Det innebär i dagsläget ett 20-tal olika varianter av en och samma produktetikett.

– Det kommer sig inte bara av att vi jobbar med olika språkkluster, utan också att lagkraven på vilken information som ska finnas med på etiketten varierar från olika länder, säger Maria Larsson Packaging Print Solution Engineer på IKEA Food Service.

Vi träffades på deras kontor i Malmö med Joakim Bräck, Senior KAM på Skanem samt Kajsa Sjödahl, Creative Leader på IKEA Foodservice. Kajsa ingår också i teamet om sju personer på

förpackningsavdelningen som tillsammans med leverantörer utvärderar olika förpackningsalternativ för de många livsmedelsprodukter som IKEA har i sitt sortiment. För Munsbit har man valt en 250 ml infärgad glasflaska. Produkten som lanserades våren 2017 kommer i två smaker och flaskorna har därför olika färger.

Läs också: Lidl först med Tempix kylkedjeetiketter

– Munsbit är en havrebaserad fruktdryck utan några tillsatser. En helt igenom naturlig produkt som är en del i vår strategi att tillgodose en ökad efterfrågan på hälsosammare mellanmål, säger Kajsa Sjödahl.

Munsbit är en så kallad aseptisk dryck, vilket innebär att den klarar att lagerhållas i rumstemperatur, men på IKEA står den i kyldisken.

– Vi rekommenderar att den ska drickas kyld för den smakar bäst då, och därför säljer vi den också kyld, säger Kajsa.

Känslan av direkttryck

Läs också: Fjärde upplagan av Nordic Printtech.

Etiketten på flaskan är av ett transparent plastmaterial och flaskans färg syns därför igenom där det inte är tryckt med bild och text.

– Vi ville att man skulle få känslan av att text och bild nästan är tryckt direkt på flaskan. Denna lösning ger ett mycket rent och naturligt utseende som harmoniserar med produktens image och innehåll. Färgen på flaskan hjälper till att skydda produkten mot UV-ljus och vi får också ett konstant produktutseende. Det skulle vi inte ha fått med en genomskinlig flaska. Färgen på innehållet kan nämligen variera något över tid och även mellan olika batcher, säger Maria Larsson.

Etiketten är tryckt med bilder i fyrfärg och med vit text. På baksidan, om man kan säga så om en rund förpackning, är den vita texten mycket finstilt, där alla ingredienser räknas upp på olika språk.

– Vi valde digital inkjetpress för den här produktionen, inte främst för att etiketten ska produceras i flera olika varianter, utan framförallt för att inkjettekniken ger oss möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt trycka den finstilta vita texten med screenliknande effekt, lite upphöjd, vilket gör den extra tydlig och lättläst, säger Joakim Bräck.

Läs också: Rösta på din kreativa favorit!

Vinnare i Finat

På Skanem i Skurup blev man så nöjda med resultatet att man ville tävla i Finat Label Competition.

– Detta var i februari och produkten skulle lanseras först senare på våren så vi blev väldigt glada av att få ett OK av IKEA, säger Joakim Bräck.

Etiketten utsågs till vinnare i kategorin Non-Alcoholic Drinks och juryns utlåtande lyder:

Läs också: Första pressen på Skandinavisk mark

Bilderna på innehållet är snyggt tryckta med digital inkjetteknik i fyra färger och en opak vit på ett filmsubstrat med hjälp av FM screeningsteknik. Inkjet tekniken ger ett särskilt djup till resultatet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha vunnit denna tävlingskategori i hård konkurrens med bidrag från hela Europa. Vi deltar alltid med bidrag i tävlingen, men det är inte varje år vi vinner det finaste priset vilket vi nu har gjort. Det här ger mersmak för framtiden och vi ser fram emot att få fortsätta förse IKEA och marknaden med etiketter av högsta kvalitet från vårt tryckeri i Skurup, avslutar Joakim Bräck.

Tilläggas ska att artworket till etiketten har tagits fram av BAS ID i Malmö på uppdrag av IKEA. Och att garantiförseglingsetiketten av papper på flaskans skruvkork också är producerad av Skanem.

Skanem

Skanem – Ledande etikettföretag i Skandinavien som idag finns i 9 länder med 12 produktionssiter.

Ett av Skanems ledord är ”Continous Improvement” – att ständigt bli bättre har lett till stora satsningar i bl a Skurup, Poznan och Stavanger. I Skurup har investeringar ex. gjorts i nytt affärssystem, visionssystem samt 2 nya digitala inkjetpressar. Denna inkjet teknik har använts med framgång i etikettprojekt Munsbit.

IKEA Food

IKEA Food där IKEA:s restauranger, matbutiker och bistros ingår är Sveriges i särklass största livsmedelsexportör. Verksamheten omsätter på global basis 2 miljarder euro om året och så gott som all mat produceras i Sverige med syftet att sprida svensk matkultur världen över, om även med en twist för att tillgodose seder i andra delar av världen. De största matmarknaderna för IKEA är Tyskland, USA, Kina, Sverige, Storbritannien och Frankrike.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Nyhetsbrev

Genombrott för PEF

Arkiv

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Packmarknaden firar med Empack!

Valio skiftar till biobaserad

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Nästa generation cobotar

Proteststorm mot ny kryddförpackning

En pappersbaserad framtid – allt annat än pulp fiction

Lexit Group ökar effektiviteten

Sverige bildar internationell grupp för plaståtervinning

Det är nu klart att Sverige ska driva en ny internationell arbetsgrupp inom ISO för plaståtervinning.

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

På Nytt Jobb
Går från MAT.se

SCANPACK 2018
Maskin för e-handeln

Accon köper Swede Rehandling Systems

Produkter med miljöprofil

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

0.156