23948sdkhjf

Digitaltryckt etikett för IKEA vann pris

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Skanem i Skurup har belönats med första pris i Finats Label Competion för en etikett till Munsbit, en ny produkt i IKEA Swedish Food Market. Etiketten är producerad i en av Skanems digitala inkjetpressar Domino N610i.

Läs också: Lidl först med Tempix kylkedjeetiketter

Skanem och IKEA Foodservice AB i Malmö har ett långt förhållande. Skanem producerar etiketter för en stor del av de produkter som säljs genom IKEA Swedish Food Market, de butiker som finns utanför kassorna. Men Skanems kund är naturligtvis den som tillverkar matprodukterna. I fallet Munsbit är det en av IKEA´s kontraktsfyllare som tillverkar produkten åt IKEA, worldwide. Det innebär i dagsläget ett 20-tal olika varianter av en och samma produktetikett.

– Det kommer sig inte bara av att vi jobbar med olika språkkluster, utan också att lagkraven på vilken information som ska finnas med på etiketten varierar från olika länder, säger Maria Larsson Packaging Print Solution Engineer på IKEA Food Service.

Vi träffades på deras kontor i Malmö med Joakim Bräck, Senior KAM på Skanem samt Kajsa Sjödahl, Creative Leader på IKEA Foodservice. Kajsa ingår också i teamet om sju personer på

förpackningsavdelningen som tillsammans med leverantörer utvärderar olika förpackningsalternativ för de många livsmedelsprodukter som IKEA har i sitt sortiment. För Munsbit har man valt en 250 ml infärgad glasflaska. Produkten som lanserades våren 2017 kommer i två smaker och flaskorna har därför olika färger.

Läs också: Rösta på din kreativa favorit!

– Munsbit är en havrebaserad fruktdryck utan några tillsatser. En helt igenom naturlig produkt som är en del i vår strategi att tillgodose en ökad efterfrågan på hälsosammare mellanmål, säger Kajsa Sjödahl.

Munsbit är en så kallad aseptisk dryck, vilket innebär att den klarar att lagerhållas i rumstemperatur, men på IKEA står den i kyldisken.

– Vi rekommenderar att den ska drickas kyld för den smakar bäst då, och därför säljer vi den också kyld, säger Kajsa.

Känslan av direkttryck

Läs också: Första pressen på Skandinavisk mark

Etiketten på flaskan är av ett transparent plastmaterial och flaskans färg syns därför igenom där det inte är tryckt med bild och text.

– Vi ville att man skulle få känslan av att text och bild nästan är tryckt direkt på flaskan. Denna lösning ger ett mycket rent och naturligt utseende som harmoniserar med produktens image och innehåll. Färgen på flaskan hjälper till att skydda produkten mot UV-ljus och vi får också ett konstant produktutseende. Det skulle vi inte ha fått med en genomskinlig flaska. Färgen på innehållet kan nämligen variera något över tid och även mellan olika batcher, säger Maria Larsson.

Etiketten är tryckt med bilder i fyrfärg och med vit text. På baksidan, om man kan säga så om en rund förpackning, är den vita texten mycket finstilt, där alla ingredienser räknas upp på olika språk.

– Vi valde digital inkjetpress för den här produktionen, inte främst för att etiketten ska produceras i flera olika varianter, utan framförallt för att inkjettekniken ger oss möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt trycka den finstilta vita texten med screenliknande effekt, lite upphöjd, vilket gör den extra tydlig och lättläst, säger Joakim Bräck.

Läs också: Fjärde upplagan av Nordic Printtech.

Vinnare i Finat

På Skanem i Skurup blev man så nöjda med resultatet att man ville tävla i Finat Label Competition.

– Detta var i februari och produkten skulle lanseras först senare på våren så vi blev väldigt glada av att få ett OK av IKEA, säger Joakim Bräck.

Etiketten utsågs till vinnare i kategorin Non-Alcoholic Drinks och juryns utlåtande lyder:

Läs också: Finalisterna klara i Re:create Packaging

Bilderna på innehållet är snyggt tryckta med digital inkjetteknik i fyra färger och en opak vit på ett filmsubstrat med hjälp av FM screeningsteknik. Inkjet tekniken ger ett särskilt djup till resultatet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha vunnit denna tävlingskategori i hård konkurrens med bidrag från hela Europa. Vi deltar alltid med bidrag i tävlingen, men det är inte varje år vi vinner det finaste priset vilket vi nu har gjort. Det här ger mersmak för framtiden och vi ser fram emot att få fortsätta förse IKEA och marknaden med etiketter av högsta kvalitet från vårt tryckeri i Skurup, avslutar Joakim Bräck.

Tilläggas ska att artworket till etiketten har tagits fram av BAS ID i Malmö på uppdrag av IKEA. Och att garantiförseglingsetiketten av papper på flaskans skruvkork också är producerad av Skanem.

Skanem

Skanem – Ledande etikettföretag i Skandinavien som idag finns i 9 länder med 12 produktionssiter.

Ett av Skanems ledord är ”Continous Improvement” – att ständigt bli bättre har lett till stora satsningar i bl a Skurup, Poznan och Stavanger. I Skurup har investeringar ex. gjorts i nytt affärssystem, visionssystem samt 2 nya digitala inkjetpressar. Denna inkjet teknik har använts med framgång i etikettprojekt Munsbit.

IKEA Food

IKEA Food där IKEA:s restauranger, matbutiker och bistros ingår är Sveriges i särklass största livsmedelsexportör. Verksamheten omsätter på global basis 2 miljarder euro om året och så gott som all mat produceras i Sverige med syftet att sprida svensk matkultur världen över, om även med en twist för att tillgodose seder i andra delar av världen. De största matmarknaderna för IKEA är Tyskland, USA, Kina, Sverige, Storbritannien och Frankrike.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.177