23948sdkhjf

Digitaltryckt etikett för IKEA vann pris

Skanem i Skurup har belönats med första pris i Finats Label Competion för en etikett till Munsbit, en ny produkt i IKEA Swedish Food Market. Etiketten är producerad i en av Skanems digitala inkjetpressar Domino N610i.

Skanem och IKEA Foodservice AB i Malmö har ett långt förhållande. Skanem producerar etiketter för en stor del av de produkter som säljs genom IKEA Swedish Food Market, de butiker som finns utanför kassorna. Men Skanems kund är naturligtvis den som tillverkar matprodukterna. I fallet Munsbit är det en av IKEA´s kontraktsfyllare som tillverkar produkten åt IKEA, worldwide. Det innebär i dagsläget ett 20-tal olika varianter av en och samma produktetikett.

– Det kommer sig inte bara av att vi jobbar med olika språkkluster, utan också att lagkraven på vilken information som ska finnas med på etiketten varierar från olika länder, säger Maria Larsson Packaging Print Solution Engineer på IKEA Food Service.

Vi träffades på deras kontor i Malmö med Joakim Bräck, Senior KAM på Skanem samt Kajsa Sjödahl, Creative Leader på IKEA Foodservice. Kajsa ingår också i teamet om sju personer på

förpackningsavdelningen som tillsammans med leverantörer utvärderar olika förpackningsalternativ för de många livsmedelsprodukter som IKEA har i sitt sortiment. För Munsbit har man valt en 250 ml infärgad glasflaska. Produkten som lanserades våren 2017 kommer i två smaker och flaskorna har därför olika färger.

– Munsbit är en havrebaserad fruktdryck utan några tillsatser. En helt igenom naturlig produkt som är en del i vår strategi att tillgodose en ökad efterfrågan på hälsosammare mellanmål, säger Kajsa Sjödahl.

Munsbit är en så kallad aseptisk dryck, vilket innebär att den klarar att lagerhållas i rumstemperatur, men på IKEA står den i kyldisken.

– Vi rekommenderar att den ska drickas kyld för den smakar bäst då, och därför säljer vi den också kyld, säger Kajsa.

Känslan av direkttryck

Etiketten på flaskan är av ett transparent plastmaterial och flaskans färg syns därför igenom där det inte är tryckt med bild och text.

– Vi ville att man skulle få känslan av att text och bild nästan är tryckt direkt på flaskan. Denna lösning ger ett mycket rent och naturligt utseende som harmoniserar med produktens image och innehåll. Färgen på flaskan hjälper till att skydda produkten mot UV-ljus och vi får också ett konstant produktutseende. Det skulle vi inte ha fått med en genomskinlig flaska. Färgen på innehållet kan nämligen variera något över tid och även mellan olika batcher, säger Maria Larsson.

Etiketten är tryckt med bilder i fyrfärg och med vit text. På baksidan, om man kan säga så om en rund förpackning, är den vita texten mycket finstilt, där alla ingredienser räknas upp på olika språk.

– Vi valde digital inkjetpress för den här produktionen, inte främst för att etiketten ska produceras i flera olika varianter, utan framförallt för att inkjettekniken ger oss möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt trycka den finstilta vita texten med screenliknande effekt, lite upphöjd, vilket gör den extra tydlig och lättläst, säger Joakim Bräck.

Vinnare i Finat

På Skanem i Skurup blev man så nöjda med resultatet att man ville tävla i Finat Label Competition.

– Detta var i februari och produkten skulle lanseras först senare på våren så vi blev väldigt glada av att få ett OK av IKEA, säger Joakim Bräck.

Etiketten utsågs till vinnare i kategorin Non-Alcoholic Drinks och juryns utlåtande lyder:

Bilderna på innehållet är snyggt tryckta med digital inkjetteknik i fyra färger och en opak vit på ett filmsubstrat med hjälp av FM screeningsteknik. Inkjet tekniken ger ett särskilt djup till resultatet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha vunnit denna tävlingskategori i hård konkurrens med bidrag från hela Europa. Vi deltar alltid med bidrag i tävlingen, men det är inte varje år vi vinner det finaste priset vilket vi nu har gjort. Det här ger mersmak för framtiden och vi ser fram emot att få fortsätta förse IKEA och marknaden med etiketter av högsta kvalitet från vårt tryckeri i Skurup, avslutar Joakim Bräck.

Tilläggas ska att artworket till etiketten har tagits fram av BAS ID i Malmö på uppdrag av IKEA. Och att garantiförseglingsetiketten av papper på flaskans skruvkork också är producerad av Skanem.

Skanem

Skanem – Ledande etikettföretag i Skandinavien som idag finns i 9 länder med 12 produktionssiter.

Ett av Skanems ledord är ”Continous Improvement” – att ständigt bli bättre har lett till stora satsningar i bl a Skurup, Poznan och Stavanger. I Skurup har investeringar ex. gjorts i nytt affärssystem, visionssystem samt 2 nya digitala inkjetpressar. Denna inkjet teknik har använts med framgång i etikettprojekt Munsbit.

IKEA Food

IKEA Food där IKEA:s restauranger, matbutiker och bistros ingår är Sveriges i särklass största livsmedelsexportör. Verksamheten omsätter på global basis 2 miljarder euro om året och så gott som all mat produceras i Sverige med syftet att sprida svensk matkultur världen över, om även med en twist för att tillgodose seder i andra delar av världen. De största matmarknaderna för IKEA är Tyskland, USA, Kina, Sverige, Storbritannien och Frankrike.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063