23948sdkhjf

Packat på UD i Stockholm!

Packmarknadens PACK@lunch är populärt och som regel fullbokat. I fredags slogs nytt rekord i antal deltagare per kvadratmeter.

Det kunde anas redan när inbjudan gick ut. Lapp på luckan och växande reservlista efter ett dygn! Kombinationen av en ambition att låta så många som möjligt få plats och mindre avbokningar än normalt, skapade en riktigt tajt mötesplats på mingelvänliga Urban Deli i Stockholm, denna adventsfredag.

Och vilket mingel! ICA, Coop, Axfood och Lidl var på plats, tillsammans med representanter för ytterligare ett 20-tal av Sveriges viktigaste varumärkesägare. Tetra Pak, Elopak, Sealed Air, SIG Combibloc, DS Smith och Smurfit Kappa, med flera förpackningsföretag, skapade tillsammans med materialleverantörer, byråer, forskare, konsulter och miljöorganisationer en helhet som inte kunde blivit bättre med riktade inbjudningar. Men så var också frågan, som dagens värdar BillerudKorsnäs adresserade, den kanske viktigaste för hela branschen just nu: Hur kan förpackningar bidra till en hållbar utveckling?

Louise Nilsson, Teamchef Produktinnovation, ICA Gruppen visade en rad exempel på förpackningens centrala roll i ICA:s hållbarhetsarbete. Första prioritet är alltid att skydda innehållet och leverera säkra livsmedel med hög kvalitet. Eftersom den förpackade produkten i genomsnitt svarar för 90 % av miljöbelastningen och förpackningen endast för 10 %, är det alltid bättre att ha marginal när förpackningen dimensioneras. En förpackning som inte håller är absolut sämst för miljön. Volymeffektiva förpackningar, som minskar transport av luft och anpassade mått på förpackningar för transport och lager är viktiga faktorer. Förlängd hållbarhet och resurseffektiva material, som fungerar att materialåtervinna, är andra käpphästar i ICA:s förpackningsutveckling.

Torkel Bergengren, Packaging Development Manager, Arla Foods berättade om mejeriföretagets miljöstrategi, med fokus på förpackningens roll. Arla har redan gjort mycket med sina förpackningar och har i Sverige 80 % förnybara material, där samtliga förpackningar är återvinningsbara. Nyligen introducerades t ex en ny kartongbägare för Créme Fraiche, som reducerar miljöbelastningen med hela 50 %. All ekologisk mjölk och fil får förpackningar av oblekt kartong, vilket minskar klimatpåverkan med 24 %. Nu tar man nästa steg och satsar bland annat på utveckling av förpackningslösningar, som gör det möjligt att öka materialåtervinningen av plast.

Jon Haag, Director Consumer Insights, BillerudKorsnäs presenterade avslutningsvis hoppingivande nyheter från en färsk konsumentanalys, med fokus på Packaging Sustainability. BillerudKorsnäs har låtit genomföra analysen i 16 megastäder från öst till väst, med 3 300 konsumenter i ett representativt urval med avsikt på kön, ålder och utbildning. Rapporten visar att den mest förpackningsskeptiska konsumenten kommer från Europa. Resten av världen, i synnerhet den Asiatiska konsumenten, anser att förpackningar huvudsakligen bidrar till att lösa miljöproblem. Detta kan jämföras med en undersökning, som BillerudKorsnäs genomförde för 7 år sedan. Då ansåg närmare 3 av 4 konsumenter i Europa att förpackningar huvudsakligen var skräp. Den nya analysen visar också på att 72 % av konsumenterna är beredda att betala 10-20 % mer för produkter i förpackningar som ger miljömässiga fördelar, liksom att återvinning och matsvinn är de absolut viktigaste förpackningsutmaningarna att lösa.

Diskussionen mellan deltagare och talare fortsatte långt efter att paneldebatten avslutats. Temat Packaging Sustainability är hållbart!

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093