23948sdkhjf

Packat på UD i Stockholm!

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Packmarknadens PACK@lunch är populärt och som regel fullbokat. I fredags slogs nytt rekord i antal deltagare per kvadratmeter.

Det kunde anas redan när inbjudan gick ut. Lapp på luckan och växande reservlista efter ett dygn! Kombinationen av en ambition att låta så många som möjligt få plats och mindre avbokningar än normalt, skapade en riktigt tajt mötesplats på mingelvänliga Urban Deli i Stockholm, denna adventsfredag.

Och vilket mingel! ICA, Coop, Axfood och Lidl var på plats, tillsammans med representanter för ytterligare ett 20-tal av Sveriges viktigaste varumärkesägare. Tetra Pak, Elopak, Sealed Air, SIG Combibloc, DS Smith och Smurfit Kappa, med flera förpackningsföretag, skapade tillsammans med materialleverantörer, byråer, forskare, konsulter och miljöorganisationer en helhet som inte kunde blivit bättre med riktade inbjudningar. Men så var också frågan, som dagens värdar BillerudKorsnäs adresserade, den kanske viktigaste för hela branschen just nu: Hur kan förpackningar bidra till en hållbar utveckling?

Louise Nilsson, Teamchef Produktinnovation, ICA Gruppen visade en rad exempel på förpackningens centrala roll i ICA:s hållbarhetsarbete. Första prioritet är alltid att skydda innehållet och leverera säkra livsmedel med hög kvalitet. Eftersom den förpackade produkten i genomsnitt svarar för 90 % av miljöbelastningen och förpackningen endast för 10 %, är det alltid bättre att ha marginal när förpackningen dimensioneras. En förpackning som inte håller är absolut sämst för miljön. Volymeffektiva förpackningar, som minskar transport av luft och anpassade mått på förpackningar för transport och lager är viktiga faktorer. Förlängd hållbarhet och resurseffektiva material, som fungerar att materialåtervinna, är andra käpphästar i ICA:s förpackningsutveckling.

Torkel Bergengren, Packaging Development Manager, Arla Foods berättade om mejeriföretagets miljöstrategi, med fokus på förpackningens roll. Arla har redan gjort mycket med sina förpackningar och har i Sverige 80 % förnybara material, där samtliga förpackningar är återvinningsbara. Nyligen introducerades t ex en ny kartongbägare för Créme Fraiche, som reducerar miljöbelastningen med hela 50 %. All ekologisk mjölk och fil får förpackningar av oblekt kartong, vilket minskar klimatpåverkan med 24 %. Nu tar man nästa steg och satsar bland annat på utveckling av förpackningslösningar, som gör det möjligt att öka materialåtervinningen av plast.

Jon Haag, Director Consumer Insights, BillerudKorsnäs presenterade avslutningsvis hoppingivande nyheter från en färsk konsumentanalys, med fokus på Packaging Sustainability. BillerudKorsnäs har låtit genomföra analysen i 16 megastäder från öst till väst, med 3 300 konsumenter i ett representativt urval med avsikt på kön, ålder och utbildning. Rapporten visar att den mest förpackningsskeptiska konsumenten kommer från Europa. Resten av världen, i synnerhet den Asiatiska konsumenten, anser att förpackningar huvudsakligen bidrar till att lösa miljöproblem. Detta kan jämföras med en undersökning, som BillerudKorsnäs genomförde för 7 år sedan. Då ansåg närmare 3 av 4 konsumenter i Europa att förpackningar huvudsakligen var skräp. Den nya analysen visar också på att 72 % av konsumenterna är beredda att betala 10-20 % mer för produkter i förpackningar som ger miljömässiga fördelar, liksom att återvinning och matsvinn är de absolut viktigaste förpackningsutmaningarna att lösa.

Diskussionen mellan deltagare och talare fortsatte långt efter att paneldebatten avslutats. Temat Packaging Sustainability är hållbart!

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.137