23948sdkhjf

Pris dubbelt upp för Svegro

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

2017 rullade Svegro ut sin nya logotyp och förpackningsdesign under konceptet ”smaker som växer”. Samtidigt lanserades en helt ny förpackning för potatis. Arbetet har under året belönats dubbelt med pris i kommunikationstävlingarna Guldägget och 100-wattaren.

Läs också: Finalisterna klara i Re:create Packaging

Svegros resa började redan på 60-talet då familjen Norman hade en vision om att stockholmarna skulle ha tillgång till bra färska livsmedel. Svegro har sedan start drivit utvecklingen av grönsaksutbudet i Sverige. Snabbspola till idag då intresset för svenskodlade och ekologiska produkter är större än någonsin.

Under 2017 lanserades en ny varumärkesplattform för att tydliggöra och berätta om Svegros utvecklingsarbete, men samtidigt visa på rötterna från växthuset på Färingsö. Under året har varumärkesarbetet belönats med två prestigefyllda priser;

50w i kategorin ”Konsument strategisk design” i tävlingen 100 wattaren, samt ett silverägg i kategorin ”förpackningsdesign” i tävlingen Guldägget.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete och vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare. Vi är bara i början av en spännande resa och är såklart mycket glada över de priser vi nu tilldelats, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Läs också: Rösta på din kreativa favorit!

Varumärkesarbetet är grundat på ett gediget insiktsarbete och inkluderar även en ny logotyp samt en rad produktlanseringar. Partner i arbetet med den nya designen har varit designbyrån Öppet.

100-wattaren

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges mest effektiva kommunikation, här får Svegro pris för hela varumärkesarbetet och ökningen i varumärkeskännedom som det resulterat i. Målet som sattes var att varumärkeskännedomen i målgruppen skulle öka med 32 procent på 1,5 år. Resultatet blev mer än dubbelt upp, Svegros varumärkeskännedom gick upp hela 70 procent från oktober 2015 till juli 2017.

Guldägget

I tävlingen Guldägget är det förpackningsdesignen som belönats där Svegro bland annat lanserat en helt ny typ av förpackning. En miljövänlig kartongförpackning för produktlinjen potatis – en jordkällare i miniformat som förlänger potatisens hållbarhet.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Imorgon börjar Scanpack!

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Nyhetsbrev

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Arkiv

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Se alla Företagens egna nyheter

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Sänd till en kollega

0.192