23948sdkhjf

Pris dubbelt upp för Svegro

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

2017 rullade Svegro ut sin nya logotyp och förpackningsdesign under konceptet ”smaker som växer”. Samtidigt lanserades en helt ny förpackning för potatis. Arbetet har under året belönats dubbelt med pris i kommunikationstävlingarna Guldägget och 100-wattaren.

Läs också: Rösta på din kreativa favorit!

Svegros resa började redan på 60-talet då familjen Norman hade en vision om att stockholmarna skulle ha tillgång till bra färska livsmedel. Svegro har sedan start drivit utvecklingen av grönsaksutbudet i Sverige. Snabbspola till idag då intresset för svenskodlade och ekologiska produkter är större än någonsin.

Under 2017 lanserades en ny varumärkesplattform för att tydliggöra och berätta om Svegros utvecklingsarbete, men samtidigt visa på rötterna från växthuset på Färingsö. Under året har varumärkesarbetet belönats med två prestigefyllda priser;

50w i kategorin ”Konsument strategisk design” i tävlingen 100 wattaren, samt ett silverägg i kategorin ”förpackningsdesign” i tävlingen Guldägget.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete och vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare. Vi är bara i början av en spännande resa och är såklart mycket glada över de priser vi nu tilldelats, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Läs också: Metsä Boards design fick pris i Hong Kong

Varumärkesarbetet är grundat på ett gediget insiktsarbete och inkluderar även en ny logotyp samt en rad produktlanseringar. Partner i arbetet med den nya designen har varit designbyrån Öppet.

100-wattaren

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges mest effektiva kommunikation, här får Svegro pris för hela varumärkesarbetet och ökningen i varumärkeskännedom som det resulterat i. Målet som sattes var att varumärkeskännedomen i målgruppen skulle öka med 32 procent på 1,5 år. Resultatet blev mer än dubbelt upp, Svegros varumärkeskännedom gick upp hela 70 procent från oktober 2015 till juli 2017.

Guldägget

I tävlingen Guldägget är det förpackningsdesignen som belönats där Svegro bland annat lanserat en helt ny typ av förpackning. En miljövänlig kartongförpackning för produktlinjen potatis – en jordkällare i miniformat som förlänger potatisens hållbarhet.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.181