Pris dubbelt upp för Svegro

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

2017 rullade Svegro ut sin nya logotyp och förpackningsdesign under konceptet ”smaker som växer”. Samtidigt lanserades en helt ny förpackning för potatis. Arbetet har under året belönats dubbelt med pris i kommunikationstävlingarna Guldägget och 100-wattaren.

Svegros resa började redan på 60-talet då familjen Norman hade en vision om att stockholmarna skulle ha tillgång till bra färska livsmedel. Svegro har sedan start drivit utvecklingen av grönsaksutbudet i Sverige. Snabbspola till idag då intresset för svenskodlade och ekologiska produkter är större än någonsin.

Under 2017 lanserades en ny varumärkesplattform för att tydliggöra och berätta om Svegros utvecklingsarbete, men samtidigt visa på rötterna från växthuset på Färingsö. Under året har varumärkesarbetet belönats med två prestigefyllda priser;

50w i kategorin ”Konsument strategisk design” i tävlingen 100 wattaren, samt ett silverägg i kategorin ”förpackningsdesign” i tävlingen Guldägget.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete och vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare. Vi är bara i början av en spännande resa och är såklart mycket glada över de priser vi nu tilldelats, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Läs också: Metsä Boards design fick pris i Hong Kong

Varumärkesarbetet är grundat på ett gediget insiktsarbete och inkluderar även en ny logotyp samt en rad produktlanseringar. Partner i arbetet med den nya designen har varit designbyrån Öppet.

100-wattaren

Läs också: Prisregn över A&R Carton i höst

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges mest effektiva kommunikation, här får Svegro pris för hela varumärkesarbetet och ökningen i varumärkeskännedom som det resulterat i. Målet som sattes var att varumärkeskännedomen i målgruppen skulle öka med 32 procent på 1,5 år. Resultatet blev mer än dubbelt upp, Svegros varumärkeskännedom gick upp hela 70 procent från oktober 2015 till juli 2017.

Guldägget

I tävlingen Guldägget är det förpackningsdesignen som belönats där Svegro bland annat lanserat en helt ny typ av förpackning. En miljövänlig kartongförpackning för produktlinjen potatis – en jordkällare i miniformat som förlänger potatisens hållbarhet.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Multivac etablerar affärsområde Slicers

Ny distributör för Screen

Svenskt plastreturraff ett sätt att sluta loopen

– En lösning på hur kan all plast skulle kunna återvinnas i en cirkulär ekonomi skulle kunna vara ett plastreturraffinaderi, anser Elin Hermansson, projektledare för Hållbar Kemi 2030.

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Metsä Boards design fick pris i Hong Kong

65 % återvinning av plastförpackningar möjlig

Plastics Recyclers Europe har genomfört en studie som visar att ett återvinningsmål på 65 % för plastförpackningar är möjligt att uppnå till 2025.

Nyhetsbrev

Rapporteringskrav för nanomaterial

Från den 1 januari måste avsiktlig användning av nanomaterial anmälas till Kemikalieinspektionen.

Arkiv

Thomas Körmendi ny VD i Elopak

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Scanpack blir kostnadsfritt för besökare

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Cellulosa ska ersätta plast

RISE PFI, Mittuniversitetet och MoRe Research är huvudaktörerna i det nyligen uppstartade Interreg-projektet PlastiCel. Projektet syftar till att utveckla nanocellulosa- och cellulosakompositer med barriär och isolerande egenskaper.

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Plus

Exklusivt material
Lexit Group invigde unik flexopress

Lexit Group bjöd in kunder och samarbetspartner när den officiella invigningen av företagets REVO-press från Bobst invigdes i oktober. Pressen med så kallad digital flexo är den första i Sverige.

Prisregn över A&R Carton i höst

Isglass i Tetra Fino

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

För friktionsmätning, drag- och rivtester

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där!

PACK POINT NORDIC 2018
Boka den 18 april i Stockholm!

ScanStar-vinnarna mottog sina utmärkelser

Miljöpris till Åke Rosén

Ny organisation i Rottneros

Projekt om kemisk återvinning tar fart

Papyrus Supplies blir Procurator

In-Mould etikettering med filmlösning

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Redesign av svensk ekologisk vodka

Finnvacum expanderar i norr och söder

Sänd till en kollega

0.128