Pris dubbelt upp för Svegro

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

2017 rullade Svegro ut sin nya logotyp och förpackningsdesign under konceptet ”smaker som växer”. Samtidigt lanserades en helt ny förpackning för potatis. Arbetet har under året belönats dubbelt med pris i kommunikationstävlingarna Guldägget och 100-wattaren.

Läs också: Finalisterna klara i Re:create Packaging

Svegros resa började redan på 60-talet då familjen Norman hade en vision om att stockholmarna skulle ha tillgång till bra färska livsmedel. Svegro har sedan start drivit utvecklingen av grönsaksutbudet i Sverige. Snabbspola till idag då intresset för svenskodlade och ekologiska produkter är större än någonsin.

Under 2017 lanserades en ny varumärkesplattform för att tydliggöra och berätta om Svegros utvecklingsarbete, men samtidigt visa på rötterna från växthuset på Färingsö. Under året har varumärkesarbetet belönats med två prestigefyllda priser;

50w i kategorin ”Konsument strategisk design” i tävlingen 100 wattaren, samt ett silverägg i kategorin ”förpackningsdesign” i tävlingen Guldägget.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete och vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare. Vi är bara i början av en spännande resa och är såklart mycket glada över de priser vi nu tilldelats, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Läs också: Rösta på din kreativa favorit!

Varumärkesarbetet är grundat på ett gediget insiktsarbete och inkluderar även en ny logotyp samt en rad produktlanseringar. Partner i arbetet med den nya designen har varit designbyrån Öppet.

100-wattaren

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges mest effektiva kommunikation, här får Svegro pris för hela varumärkesarbetet och ökningen i varumärkeskännedom som det resulterat i. Målet som sattes var att varumärkeskännedomen i målgruppen skulle öka med 32 procent på 1,5 år. Resultatet blev mer än dubbelt upp, Svegros varumärkeskännedom gick upp hela 70 procent från oktober 2015 till juli 2017.

Guldägget

I tävlingen Guldägget är det förpackningsdesignen som belönats där Svegro bland annat lanserat en helt ny typ av förpackning. En miljövänlig kartongförpackning för produktlinjen potatis – en jordkällare i miniformat som förlänger potatisens hållbarhet.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Ännu en storaffär på gång?

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

Nyhetsbrev

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

Arkiv

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Testar cobotar i produktionslinjen

RISE invigde Packaging Centre

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Sänd till en kollega

0.136