23948sdkhjf

Vanlig streckkod blir smart kanal

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

WestRock-företaget Multi Packaging Solutions, (MPS) har i samarbete med det brittiska teknikbolaget Smartglyph tagit fram en metod att använda vanliga streckkoder till smarta kommunikationskanaler för interaktion med konsumenterna.

Läs också: Microsoft för intelligenta förpackningar

Detta rapporterar internationell förpackningsmedia och AIPA, Active & Intelligent Packaging Industry Association, i sitt senaste nyhetsbrev.

Utan några ändringar i befintlig förpackning eller streckkod, förvandlar SmarterBarcodes en standard-streckkod på vilken produkt eller förpackning som helst till en interaktiv kommunikationskanal. Detta gör att konsumenterna kan interagera med ett varumärke och en produkt genom att helt enkelt scanna streckkoden med vilken mobil enhet som helst som har en kamera.

Den här tekniken optimerar användningen av befintligt utrymme och kräver inga ändringar i designen eller förpackningen. Det kan omedelbart göra förpackningar interaktiva vilket ger konsumenten tillgång till förbättrad produktinformation, videoklipp, rabattkuponger, spel eller kampanjer, meddelar de båda företagen. Tekniken kan också stödja ursprungsbevis och skydd mot förfalskningar. Ingen data finns på grafiken bara ett 24-siffrigt nummer som är en pekare till en server, som kan bära obegränsat innehåll.

– Smartglyph-teknologin erbjuder varumärkesägare möjligheten att kommunicera med konsumenter globalt på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, till ett pris som är kostnadseffektivt ner till minsta förpackningsstorlek, säger Carol Hammond, VP Innovation - Europe, MPS. Den kombinerar de bästa egenskaperna hos flera teknologier i ett system och vi är verkligen exalterade över dess potential för konsumenter och varumärkesägare eftersom upplevelsen skiljer sig helt.

Dessutom ger SmarterBarcodes möjligheten att samla information om konsumenten. Detta gör det möjligt för kampanjer att ändras medan de lever och skapar ett ögonblickligt förhållande mellan varumärket och konsumenterna. Tekniken kan levereras idag, skalbar, kostnadseffektiv och globalt tillgänglig på alla språk för varumärkeskampanjer i varje region, på deras lokala språk, hävdar de.

Den patenterade tekniken kräver bara att användaren hämtar en generisk app, som också kan bäddas in i en tillverkares app. Appen är kompatibel med alla mobila enheter med en kamera. Varumärkesägaren har möjlighet att personalisera appen och kampanjerna i realtid och bestämma vad konsumenten ser efter att ha scannat streckkoden. Detta ger flexibilitet att anpassa eller helt ändra en kampanj utan att byta förpackning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.138