23948sdkhjf

Vanlig streckkod blir smart kanal

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

WestRock-företaget Multi Packaging Solutions, (MPS) har i samarbete med det brittiska teknikbolaget Smartglyph tagit fram en metod att använda vanliga streckkoder till smarta kommunikationskanaler för interaktion med konsumenterna.

Läs också: Microsoft för intelligenta förpackningar

Detta rapporterar internationell förpackningsmedia och AIPA, Active & Intelligent Packaging Industry Association, i sitt senaste nyhetsbrev.

Utan några ändringar i befintlig förpackning eller streckkod, förvandlar SmarterBarcodes en standard-streckkod på vilken produkt eller förpackning som helst till en interaktiv kommunikationskanal. Detta gör att konsumenterna kan interagera med ett varumärke och en produkt genom att helt enkelt scanna streckkoden med vilken mobil enhet som helst som har en kamera.

Den här tekniken optimerar användningen av befintligt utrymme och kräver inga ändringar i designen eller förpackningen. Det kan omedelbart göra förpackningar interaktiva vilket ger konsumenten tillgång till förbättrad produktinformation, videoklipp, rabattkuponger, spel eller kampanjer, meddelar de båda företagen. Tekniken kan också stödja ursprungsbevis och skydd mot förfalskningar. Ingen data finns på grafiken bara ett 24-siffrigt nummer som är en pekare till en server, som kan bära obegränsat innehåll.

– Smartglyph-teknologin erbjuder varumärkesägare möjligheten att kommunicera med konsumenter globalt på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, till ett pris som är kostnadseffektivt ner till minsta förpackningsstorlek, säger Carol Hammond, VP Innovation - Europe, MPS. Den kombinerar de bästa egenskaperna hos flera teknologier i ett system och vi är verkligen exalterade över dess potential för konsumenter och varumärkesägare eftersom upplevelsen skiljer sig helt.

Dessutom ger SmarterBarcodes möjligheten att samla information om konsumenten. Detta gör det möjligt för kampanjer att ändras medan de lever och skapar ett ögonblickligt förhållande mellan varumärket och konsumenterna. Tekniken kan levereras idag, skalbar, kostnadseffektiv och globalt tillgänglig på alla språk för varumärkeskampanjer i varje region, på deras lokala språk, hävdar de.

Den patenterade tekniken kräver bara att användaren hämtar en generisk app, som också kan bäddas in i en tillverkares app. Appen är kompatibel med alla mobila enheter med en kamera. Varumärkesägaren har möjlighet att personalisera appen och kampanjerna i realtid och bestämma vad konsumenten ser efter att ha scannat streckkoden. Detta ger flexibilitet att anpassa eller helt ändra en kampanj utan att byta förpackning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.108