Vanlig streckkod blir smart kanal

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

WestRock-företaget Multi Packaging Solutions, (MPS) har i samarbete med det brittiska teknikbolaget Smartglyph tagit fram en metod att använda vanliga streckkoder till smarta kommunikationskanaler för interaktion med konsumenterna.

Läs också: Microsoft för intelligenta förpackningar

Detta rapporterar internationell förpackningsmedia och AIPA, Active & Intelligent Packaging Industry Association, i sitt senaste nyhetsbrev.

Utan några ändringar i befintlig förpackning eller streckkod, förvandlar SmarterBarcodes en standard-streckkod på vilken produkt eller förpackning som helst till en interaktiv kommunikationskanal. Detta gör att konsumenterna kan interagera med ett varumärke och en produkt genom att helt enkelt scanna streckkoden med vilken mobil enhet som helst som har en kamera.

Den här tekniken optimerar användningen av befintligt utrymme och kräver inga ändringar i designen eller förpackningen. Det kan omedelbart göra förpackningar interaktiva vilket ger konsumenten tillgång till förbättrad produktinformation, videoklipp, rabattkuponger, spel eller kampanjer, meddelar de båda företagen. Tekniken kan också stödja ursprungsbevis och skydd mot förfalskningar. Ingen data finns på grafiken bara ett 24-siffrigt nummer som är en pekare till en server, som kan bära obegränsat innehåll.

– Smartglyph-teknologin erbjuder varumärkesägare möjligheten att kommunicera med konsumenter globalt på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, till ett pris som är kostnadseffektivt ner till minsta förpackningsstorlek, säger Carol Hammond, VP Innovation - Europe, MPS. Den kombinerar de bästa egenskaperna hos flera teknologier i ett system och vi är verkligen exalterade över dess potential för konsumenter och varumärkesägare eftersom upplevelsen skiljer sig helt.

Dessutom ger SmarterBarcodes möjligheten att samla information om konsumenten. Detta gör det möjligt för kampanjer att ändras medan de lever och skapar ett ögonblickligt förhållande mellan varumärket och konsumenterna. Tekniken kan levereras idag, skalbar, kostnadseffektiv och globalt tillgänglig på alla språk för varumärkeskampanjer i varje region, på deras lokala språk, hävdar de.

Den patenterade tekniken kräver bara att användaren hämtar en generisk app, som också kan bäddas in i en tillverkares app. Appen är kompatibel med alla mobila enheter med en kamera. Varumärkesägaren har möjlighet att personalisera appen och kampanjerna i realtid och bestämma vad konsumenten ser efter att ha scannat streckkoden. Detta ger flexibilitet att anpassa eller helt ändra en kampanj utan att byta förpackning.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Ännu en storaffär på gång?

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

Nyhetsbrev

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

Arkiv

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Testar cobotar i produktionslinjen

RISE invigde Packaging Centre

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Sänd till en kollega

0.141