Vanlig streckkod blir smart kanal

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

WestRock-företaget Multi Packaging Solutions, (MPS) har i samarbete med det brittiska teknikbolaget Smartglyph tagit fram en metod att använda vanliga streckkoder till smarta kommunikationskanaler för interaktion med konsumenterna.

Detta rapporterar internationell förpackningsmedia och AIPA, Active & Intelligent Packaging Industry Association, i sitt senaste nyhetsbrev.

Utan några ändringar i befintlig förpackning eller streckkod, förvandlar SmarterBarcodes en standard-streckkod på vilken produkt eller förpackning som helst till en interaktiv kommunikationskanal. Detta gör att konsumenterna kan interagera med ett varumärke och en produkt genom att helt enkelt scanna streckkoden med vilken mobil enhet som helst som har en kamera.

Den här tekniken optimerar användningen av befintligt utrymme och kräver inga ändringar i designen eller förpackningen. Det kan omedelbart göra förpackningar interaktiva vilket ger konsumenten tillgång till förbättrad produktinformation, videoklipp, rabattkuponger, spel eller kampanjer, meddelar de båda företagen. Tekniken kan också stödja ursprungsbevis och skydd mot förfalskningar. Ingen data finns på grafiken bara ett 24-siffrigt nummer som är en pekare till en server, som kan bära obegränsat innehåll.

Läs också: Microsoft för intelligenta förpackningar

– Smartglyph-teknologin erbjuder varumärkesägare möjligheten att kommunicera med konsumenter globalt på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, till ett pris som är kostnadseffektivt ner till minsta förpackningsstorlek, säger Carol Hammond, VP Innovation - Europe, MPS. Den kombinerar de bästa egenskaperna hos flera teknologier i ett system och vi är verkligen exalterade över dess potential för konsumenter och varumärkesägare eftersom upplevelsen skiljer sig helt.

Dessutom ger SmarterBarcodes möjligheten att samla information om konsumenten. Detta gör det möjligt för kampanjer att ändras medan de lever och skapar ett ögonblickligt förhållande mellan varumärket och konsumenterna. Tekniken kan levereras idag, skalbar, kostnadseffektiv och globalt tillgänglig på alla språk för varumärkeskampanjer i varje region, på deras lokala språk, hävdar de.

Den patenterade tekniken kräver bara att användaren hämtar en generisk app, som också kan bäddas in i en tillverkares app. Appen är kompatibel med alla mobila enheter med en kamera. Varumärkesägaren har möjlighet att personalisera appen och kampanjerna i realtid och bestämma vad konsumenten ser efter att ha scannat streckkoden. Detta ger flexibilitet att anpassa eller helt ändra en kampanj utan att byta förpackning.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Multivac etablerar affärsområde Slicers

Ny distributör för Screen

Svenskt plastreturraff ett sätt att sluta loopen

– En lösning på hur kan all plast skulle kunna återvinnas i en cirkulär ekonomi skulle kunna vara ett plastreturraffinaderi, anser Elin Hermansson, projektledare för Hållbar Kemi 2030.

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Metsä Boards design fick pris i Hong Kong

65 % återvinning av plastförpackningar möjlig

Plastics Recyclers Europe har genomfört en studie som visar att ett återvinningsmål på 65 % för plastförpackningar är möjligt att uppnå till 2025.

Nyhetsbrev

Rapporteringskrav för nanomaterial

Från den 1 januari måste avsiktlig användning av nanomaterial anmälas till Kemikalieinspektionen.

Arkiv

Thomas Körmendi ny VD i Elopak

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Scanpack blir kostnadsfritt för besökare

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Cellulosa ska ersätta plast

RISE PFI, Mittuniversitetet och MoRe Research är huvudaktörerna i det nyligen uppstartade Interreg-projektet PlastiCel. Projektet syftar till att utveckla nanocellulosa- och cellulosakompositer med barriär och isolerande egenskaper.

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Plus

Exklusivt material
Lexit Group invigde unik flexopress

Lexit Group bjöd in kunder och samarbetspartner när den officiella invigningen av företagets REVO-press från Bobst invigdes i oktober. Pressen med så kallad digital flexo är den första i Sverige.

Prisregn över A&R Carton i höst

Isglass i Tetra Fino

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

För friktionsmätning, drag- och rivtester

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där!

PACK POINT NORDIC 2018
Boka den 18 april i Stockholm!

ScanStar-vinnarna mottog sina utmärkelser

Miljöpris till Åke Rosén

Ny organisation i Rottneros

Projekt om kemisk återvinning tar fart

Papyrus Supplies blir Procurator

In-Mould etikettering med filmlösning

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Redesign av svensk ekologisk vodka

Finnvacum expanderar i norr och söder

Sänd till en kollega

0.128