Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Enligt en undersökning utförd av Livsmedelsverket saknar sju av tio företag tillräckliga kunskaper om vilken plast som ska användas till vilka livsmedel.

Läs också: Dagligvaruhandelns mål: bara fossilfria plastförpackningar 2030

Livsmedelsföretagen ska känna till vad lagen kräver när de ska välja vilket material de kan använda vid produktion, försäljning eller servering av livsmedel.

I undersökningen som Livsmedelsverket utförde tillsammans med 21 kommuner framkom det att endast tre av tio känner till lagkraven. Femtio procent har viss kunskap, medan resterande cirka tjugo procent inte alls känner till lagkraven. Bäst koll har livsmedelstillverkare och butiker, medan serveringar har sämre kunskaper om vad lagen säger.

– De anläggningar som har minst kännedom om kraven i lagstiftningen är serveringar. En förklaring kan vara att många serveringar är små och har begränsat med resurser, för att sätta sig in i lagstiftningen som är komplicerad och komplex, säger Åsa Kjellgren på Livsmedelsverket.

Vad blir konsekvenserna av kunskapsbrist?

– Generellt sett är riskerna med ämnen från material i kontakt med livsmedel mycket små. Hälsoeffekterna är oftast inte akuta men kan ge problem på sikt. Främst handlar det om migration, det vill säga vandring av oönskade ämnen från material till livsmedlet, som kan ge hälsoeffekter, men även lukt- och smakdefekter, säger Åsa Kjellgren.

Foto: Colourbox

Mer om: livsmedel | migrering | plast


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.135