Pris för effektivare dekorteknik

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tonejet, ledande tillverkare av inkjetteknologi drop-on-demand, och Rockwell Automation, ledande automationsföretag, har blivit prisade för sitt samarbete för tryckteknik till burkindustrin. Tekniken används för dekor på dryckesburkar och möjliggör nu digitalt dekortryck med högre effektivitet och produktivitet än tidigare tekniker.

Företagen blev utsedda vinnare i kategorin Partnership vid årets Innovation Award på InPrint 2017. Tävlingen sponsrad av Ricoh uppmärksammar betydande framsteg inom tryckindustrin och delar ut pris i två kategorier: Innovative Partnership och Extraordinary Products. Priset erhåller man för den unika digitala printmotorn Tonejet Cyclone som är utrustad med det innovativa iTRAK intelligenta transportsystemet från Rockwell Automation.

– Att vinna detta innovativa partnerskapspris hedrar det otroliga arbete som lagts ned vid utvecklingen av Tonejet Cyclone, säger Simon Edwards, Försäljnings- och marknadschef hos Tonejet. Detta system representerar ett stort framsteg inom direktdekortryck på metallburkar. med funktioner som förbättrar kvalitet och effektivitet samtidigt som det radikalt minskar tiden till marknaden. Vi är mycket stolta av att erhålla detta pris med tanke på kvaliteten hos de övriga finalisterna.

Läs också: Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Konventionellt tryck av burkdekorer har traditionellt hindrats av bristande flexibilitet vid transport- och hanteringsprocesser. Det innebär bl a att den långsammaste processen dikterar indexeringstiden och den största rörelsen dikterar maskinens storlek, vilket får effekt både för genomloppshastigheten och maskinens fotavtryck. Genom att kombinera linjära och roterande rörelser levererar iTRAK-systemet en flexibel, helintegrerad lösning som hjälper maskinbyggare att uppnå ett nytt paradigm för effektiv förpackningshantering genom dekorprocessen. Tonejet Cyclone använder iTRAK-systemet för att på ett smart sätt transportera burkarna under dekorprocessen, vilket anpassas till den tid och det utrymme som krävs för varje enskild operation. Detta resulterar i högre produktivitet än konventionella processer tillåter, och garanterar en högkvalitativ finish.

Tonejets elektrostatiskt styrda dop-on-demand printmotor möjliggör virtuellt obegränsade möjligheter att personalisera och skräddarsy dryckesburkar efter kundens behov, utan att stoppa produktionen för att byta plåtar eller färg. Tonejet Cyclone med iTRAK-systemet kan också snabbt svara mot efterfrågan från burktillverkarnas kunder på säsongs- eller av regionala trender styrda kampanjer för att producera ett mycket diversifierat produktsortiment.

Läs också: Heidelberg på tåget – Visar första industriella digitala tryckpressen

Mer om: dryckesburkar | inkjet


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.354