23948sdkhjf

Stora Enso talade på STHLM E-pack & Logistics

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso talade idag om e-handelsförpackningar vid seminariet STHLM E-pack & Logistics. Ett högaktuellt ämne eftersom e-handeln växer och insikten om förpackningens betydelse inom e-handeln ökar.

Läs också: RePack fick Nordiska rådets miljöpris

– Många e-handlare har historiskt sett inte haft förpackningen i fokus men nu börjar fler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur viktig förpackningen är att i att kommunicera varumärket och trigga återköp, säger Sohrab Kazemahvazi.

Stora Enso har nyligen genomfört en studie bland 100 konsumenter och 20 e-handelsföretag för att få fördjupad kunskap om vad som upplevs som positivt och negativt med dagens e-handelsförpackningar.

– Dessa insikter är oerhört värdefulla i vår ambition att utveckla de mest optimala förpackningslösningarna för e-handeln, berättar Sohrab Kazemahvazi.

Det finns en stor utvecklingspotential bland dagens e-handelsförpackningar. Det är mycket standardförpackningar som används. De är varken optimerade för att skapa en bra kundupplevelse eller för att underlätta för packarna på e-handelsföretagen.

– Hälften av de tillfrågade i undersökningen tycker inte att förpackningen lever upp till den beställda produktens kvalitet. Det blir ingen bra kundupplevelse när man beställer en dyr och exklusiv produkt och så kommer den hemlevererad i en ogenomtänkt förpackning. Det är viktigt med första intrycket och att produkten och förpackningen signalerar samma form av budskap. Det gäller att skapa samma känsla on-line som off-line. Konsumenten måste känna igen. Det kan skada varumärket om man inte tänker på detta, säger Sohrab Kazemahvazi.

Det gäller utveckla e-handelsförpackningar som är så optimala som möjligt både för konsumenterna och e-handelsföretagen.

– Utmaningen är att utveckla förpackningar som signalerar samma kvalitet som produkten och som är så ”problemfria” som möjligt för konsumenten. De ska vara enkla att transportera, öppna, återvinna och i vissa fall returnera. Samtidigt som de ska vara enkla att lagerföra för e-handelsföretagen, packa och inte finnas i för många varianter, men ändå vara lätta att anpassa för olika behov eller varumärken, konstaterar Sohrab Kazemahvazi.

Stora Enso har nyligen lanserat en hel förpackningsportfölj, e-TALES, med drygt tiotalet nya innovativa förpackningar för e-handel, som baserar sig på insikter från den genomförda studien.

– Vi presenterar många smarta lösningar som exempelvis BrandBuckle. Det är en produkt framtagen för e-handlare som skeppar flera olika varumärken från samma packcenter. Genom BrandBuckle kan e-handelsföretagen enkelt byta utseende på förpackningen och skapa en egen identitet utan att behöva ändra själva grundförpackningen. Konceptet bygger på att man använder ett tryckt och varumärkesanpassat wellpapp-band för att försegla förpackningen. Vi har även smarta bärfunktioner som handtag med i utbudet och förpackningar som är smidiga att anpassa storleksmässigt, säger Sohrab Kazemahvazi.

Konferensen STHLM E-pack & Logistics arrangerades på Filmstaden Sergel i Stockholm av branschtidningarna Packmarknaden och Transport & Logistik iDag. STHLM E-pack & Logistics samlade cirka 150 personer från förpacknings- och logistikbranschen samt några av de större e-handelsföretagen i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.109