23948sdkhjf

Stora Enso talade på STHLM E-pack & Logistics

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso talade idag om e-handelsförpackningar vid seminariet STHLM E-pack & Logistics. Ett högaktuellt ämne eftersom e-handeln växer och insikten om förpackningens betydelse inom e-handeln ökar.

Läs också: RePack fick Nordiska rådets miljöpris

– Många e-handlare har historiskt sett inte haft förpackningen i fokus men nu börjar fler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur viktig förpackningen är att i att kommunicera varumärket och trigga återköp, säger Sohrab Kazemahvazi.

Stora Enso har nyligen genomfört en studie bland 100 konsumenter och 20 e-handelsföretag för att få fördjupad kunskap om vad som upplevs som positivt och negativt med dagens e-handelsförpackningar.

– Dessa insikter är oerhört värdefulla i vår ambition att utveckla de mest optimala förpackningslösningarna för e-handeln, berättar Sohrab Kazemahvazi.

Det finns en stor utvecklingspotential bland dagens e-handelsförpackningar. Det är mycket standardförpackningar som används. De är varken optimerade för att skapa en bra kundupplevelse eller för att underlätta för packarna på e-handelsföretagen.

– Hälften av de tillfrågade i undersökningen tycker inte att förpackningen lever upp till den beställda produktens kvalitet. Det blir ingen bra kundupplevelse när man beställer en dyr och exklusiv produkt och så kommer den hemlevererad i en ogenomtänkt förpackning. Det är viktigt med första intrycket och att produkten och förpackningen signalerar samma form av budskap. Det gäller att skapa samma känsla on-line som off-line. Konsumenten måste känna igen. Det kan skada varumärket om man inte tänker på detta, säger Sohrab Kazemahvazi.

Det gäller utveckla e-handelsförpackningar som är så optimala som möjligt både för konsumenterna och e-handelsföretagen.

– Utmaningen är att utveckla förpackningar som signalerar samma kvalitet som produkten och som är så ”problemfria” som möjligt för konsumenten. De ska vara enkla att transportera, öppna, återvinna och i vissa fall returnera. Samtidigt som de ska vara enkla att lagerföra för e-handelsföretagen, packa och inte finnas i för många varianter, men ändå vara lätta att anpassa för olika behov eller varumärken, konstaterar Sohrab Kazemahvazi.

Stora Enso har nyligen lanserat en hel förpackningsportfölj, e-TALES, med drygt tiotalet nya innovativa förpackningar för e-handel, som baserar sig på insikter från den genomförda studien.

– Vi presenterar många smarta lösningar som exempelvis BrandBuckle. Det är en produkt framtagen för e-handlare som skeppar flera olika varumärken från samma packcenter. Genom BrandBuckle kan e-handelsföretagen enkelt byta utseende på förpackningen och skapa en egen identitet utan att behöva ändra själva grundförpackningen. Konceptet bygger på att man använder ett tryckt och varumärkesanpassat wellpapp-band för att försegla förpackningen. Vi har även smarta bärfunktioner som handtag med i utbudet och förpackningar som är smidiga att anpassa storleksmässigt, säger Sohrab Kazemahvazi.

Konferensen STHLM E-pack & Logistics arrangerades på Filmstaden Sergel i Stockholm av branschtidningarna Packmarknaden och Transport & Logistik iDag. STHLM E-pack & Logistics samlade cirka 150 personer från förpacknings- och logistikbranschen samt några av de större e-handelsföretagen i Sverige.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

Nyhetsbrev

FTI-vd lämnar

Arkiv

SCANPACK 2018
Packmarknaden firar med Empack!

Valio skiftar till biobaserad

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Nästa generation cobotar

Proteststorm mot ny kryddförpackning

En pappersbaserad framtid – allt annat än pulp fiction

Lexit Group ökar effektiviteten

Sverige bildar internationell grupp för plaståtervinning

Det är nu klart att Sverige ska driva en ny internationell arbetsgrupp inom ISO för plaståtervinning.

Jan Viberg ny VD i Marvaco

Skarpare kanter

Fullbokat på alla håll och kanter

Det märks att det är högkonjunktur. När norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, öppnar sina mässlokaler är det till en mässa som är slutsåld.

SCANPACK 2018
Fokus på plast och hållbarhet

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

Eltete i Sverige i konkurs

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

På Nytt Jobb
Går från MAT.se

SCANPACK 2018
Maskin för e-handeln

Accon köper Swede Rehandling Systems

Produkter med miljöprofil

Sesam öppna dig!

Premiumkartong för lyxförpackningar

Stor potential för ökad plaståtervinning

Se alla Företagens egna nyheter

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller återvinningsbara

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Sänd till en kollega

0.294