Låda ersätter påsar och kassar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Förpackningsföretaget aPak AB har tagit fram en ny förpackningslösning tillsammans med matvarubutiken ICA Stormarknad i Partille.

Förpackningslösningens syfte är att minska förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda kunden ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror.

Konsumtionen av plastpåsar är under stark press kritiserad för att vara en av orsakerna till att haven förorenas av plast. ICA Stormarknad och aPak arbetar därför aktivt för att motverka problemet och tillsammans har de nu tagit fram konceptet ”ett lyft för miljön” i syfte att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunden.

– Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Med ”ett lyft för miljön” hoppas vi istället på att fler får upp ögonen för ”slit och släng” problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång, säger Patrik Hansen, projektledare på aPak.

Konceptet ”ett lyft för miljön” består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, staplingsbar och kan enkelt vikas ihop för att på så sätt ta mindre plats när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel lång och tanken är att lådan ska kunna användas under mycket långa perioder.

– Det primära målet för projektet ”ett lyft för miljön” är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygade om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de som tröttnat på att matkassarna alltid välter i bilen, säger Michael Strindeborn, ICA Maxi Allum

Den nya förpackningen lanseras på ICA Stormarknad i Partille den 16:e och 17:e oktober.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.173