Låda ersätter påsar och kassar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Förpackningsföretaget aPak AB har tagit fram en ny förpackningslösning tillsammans med matvarubutiken ICA Stormarknad i Partille.

Förpackningslösningens syfte är att minska förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda kunden ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror.

Konsumtionen av plastpåsar är under stark press kritiserad för att vara en av orsakerna till att haven förorenas av plast. ICA Stormarknad och aPak arbetar därför aktivt för att motverka problemet och tillsammans har de nu tagit fram konceptet ”ett lyft för miljön” i syfte att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunden.

– Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Med ”ett lyft för miljön” hoppas vi istället på att fler får upp ögonen för ”slit och släng” problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång, säger Patrik Hansen, projektledare på aPak.

Konceptet ”ett lyft för miljön” består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, staplingsbar och kan enkelt vikas ihop för att på så sätt ta mindre plats när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel lång och tanken är att lådan ska kunna användas under mycket långa perioder.

– Det primära målet för projektet ”ett lyft för miljön” är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygade om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de som tröttnat på att matkassarna alltid välter i bilen, säger Michael Strindeborn, ICA Maxi Allum

Den nya förpackningen lanseras på ICA Stormarknad i Partille den 16:e och 17:e oktober.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147