Många villiga att panta saftflaskor

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

85 procent av dryckesflaskor från Orkla Foods Sveriges två varumärken BOB och FunLight pantas. Det visar statistik från Returpack per den 31 augusti.

Våren 2016 införde Orkla Foods Sveriges pant på alla dryckesflaskor i plast från varumärkena BOB och FunLight. Sedan dess har svenska folket enkelt kunnat panta flaskorna i Returpacks retursystem.

– Det är fantastiskt roligt att se det kontinuerligt ökande intresset att panta dryckesflaskor. När dryckesflaskorna pantas dubblar vi andelen flaskor in i det cirkulära flödet och färre flaskor av ny plast produceras. Dessutom minskas risken att flaskor hamnar som skräp på land eller i hav, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

När drycker fyllts på plastflaskorna transporteras de till butik, vidare till konsumenterna och efter konsumtion pantas de i Returpacks pantstationer. Flaskorna samlas in, tvättas och mals till plastbitar som sedan blir till nya flaskor. Både dryckesflaskor från BOB och FunLight innehåller återvunnen plast.

Mer om: dryckesflaskor | panta


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.291