Axfood byter till bioplast för fruktpåsar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Axfood, med dagligvarukedjorna Hemköp och Willys, slopar som första aktör i handeln helt fruktpåsar av fossil plast. Axfood övergår istället till påsar av sockerrör i samtliga egna butiker. För Axfood är det totalt cirka 170 miljoner fruktpåsar per år som nu byts ut.

– Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Läs också: Cellulosa ska ersätta plast

För hela Axfood-koncernen, där även Axfood Närlivs med Tempo och Handlar´n ingår, innebär bytet till fruktpåsar av sockerrör ett minskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent per år.

Övergången till de nya påsarna sker successivt under hösten, i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms. Först ut är två Hemköpsbutiker i Stockholm i slutet av november. Bytet av samtliga fruktpåsar beräknas vara helt genomfört i början av nästa år. Påsarna är återvinningsbara och sorteras med vanlig plast.

Läs också: Bioplast måste öka i konkurrenskraft

– Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fossila fruktpåsar i butikerna, säger Åsa Domeij.

Axfood arbetar strategiskt för att minska den totala plastförbrukningen. Bärkassar av sockerrör och pant på saft- och juiceflaskor är initiativ som Axfood var först med i dagligvarubranschen. Just nu genomförs dessutom en test där kunderna kan panta bärkassar på Hemköp vid Torsplan i Stockholm, ett initiativ som fler butiker nu tar efter.

Dessutom används numera bioplast som emballage för det egna varumärket Garants sortiment av frukt och grönt.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215