23948sdkhjf

Axfood byter till bioplast för fruktpåsar

Axfood, med dagligvarukedjorna Hemköp och Willys, slopar som första aktör i handeln helt fruktpåsar av fossil plast. Axfood övergår istället till påsar av sockerrör i samtliga egna butiker. För Axfood är det totalt cirka 170 miljoner fruktpåsar per år som nu byts ut.

– Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

För hela Axfood-koncernen, där även Axfood Närlivs med Tempo och Handlar´n ingår, innebär bytet till fruktpåsar av sockerrör ett minskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent per år.

Övergången till de nya påsarna sker successivt under hösten, i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms. Först ut är två Hemköpsbutiker i Stockholm i slutet av november. Bytet av samtliga fruktpåsar beräknas vara helt genomfört i början av nästa år. Påsarna är återvinningsbara och sorteras med vanlig plast.

– Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fossila fruktpåsar i butikerna, säger Åsa Domeij.

Axfood arbetar strategiskt för att minska den totala plastförbrukningen. Bärkassar av sockerrör och pant på saft- och juiceflaskor är initiativ som Axfood var först med i dagligvarubranschen. Just nu genomförs dessutom en test där kunderna kan panta bärkassar på Hemköp vid Torsplan i Stockholm, ett initiativ som fler butiker nu tar efter.

Dessutom används numera bioplast som emballage för det egna varumärket Garants sortiment av frukt och grönt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109