Förpackning som stärker imagen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Ett entreprenörsföretag från Vendsyssel har medvind med sin nyutvecklade gourmetprodukt. Förpackningen kommer från RPC Superfos och är en del av framgångssagan.

Läs också: Färska kryddor utan krukor

En plastburk med svart skruvlock från RPC Superfos spelar en viktig roll i marknadsföringen av en ny produkt på marknaden för gourmetkonfektyr. Det är entreprenörsföretaget Nordic Gourmet Factory i Hjørring i Danmark som har utvecklat ett nytt slags popcorn i olika smaker som t.ex. hallon, lakrits och choklad.

De säljs nu i en SuperLock-plastbehållare från RPC Superfos. Skruvlocket är avgörande eftersom den nya typen av popcorn vanligtvis avnjuts lite i taget. Det ryms en liter gourmetpopcorn i varje behållare och konsumenten kan enkelt ta av locket och skruva på det igen efter behov.

Entreprenören och vd:n för Nordic Gourmet Factory, Tommy Jensen, uppskattar den välkomnande och funktionella förpackningen, eftersom den är viktig för det samlade intrycket och därmed försäljningen av produkten:

– Förpackningen spelar en stor roll i att bygga upp ett varumärke och en produktimage . Vi ville ha en förpackningslösning som lyfter fram att våra gourmetpopcorn är något mycket speciellt. Lösningen från RPC Superfos skiljer sig från andra förpackningar på marknaden och vi gillar verkligen skruvlocket, som är en av anledningarna till att vårt val föll på SuperLock-förpackningen. Dessutom går den bra att stapla ‒ det är ett stort plus för våra distributörer när de ska utforma butiksskyltningar. Även på det sättet bidrar förpackningen till att lyfta fram vår produkt, säger Tommy Jensen.

Läs också: Pappersplast får innovationspris

Förpackningen är delvis transparent och delvis tryckt med in-mould labelling. Tillsammans med det svarta skruvlocket ger förpackningen från RPC Superfos ett helhetsuttryck som gör det enkelt för konsumenterna att känna igen gourmetpopcornen från Vendsyssel, som säljs under varumärket NoCrapGourmet.

– Efterfrågan har varit överväldigande både hemma och utomlands, berättar Tommy Jensen, och allt fler distributörer vill bli återförsäljare av de handgjorda gourmetpopcornen från Nordic Gourmet Factory. De tillverkas av de bästa råvarorna och innehåller varken konserveringsmedel, smakförstärkare eller färgämnen.

Till framgångssagan hör att lakritsvarianten nyligen tilldelades en silvermedalj vid Lakritsfestivalen 2017 i Köpenhamn.

Mer om: förpackning | Snacks


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.151