23948sdkhjf

Förpackning som stärker imagen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Ett entreprenörsföretag från Vendsyssel har medvind med sin nyutvecklade gourmetprodukt. Förpackningen kommer från RPC Superfos och är en del av framgångssagan.

Läs också: Pappersplast får innovationspris

En plastburk med svart skruvlock från RPC Superfos spelar en viktig roll i marknadsföringen av en ny produkt på marknaden för gourmetkonfektyr. Det är entreprenörsföretaget Nordic Gourmet Factory i Hjørring i Danmark som har utvecklat ett nytt slags popcorn i olika smaker som t.ex. hallon, lakrits och choklad.

De säljs nu i en SuperLock-plastbehållare från RPC Superfos. Skruvlocket är avgörande eftersom den nya typen av popcorn vanligtvis avnjuts lite i taget. Det ryms en liter gourmetpopcorn i varje behållare och konsumenten kan enkelt ta av locket och skruva på det igen efter behov.

Entreprenören och vd:n för Nordic Gourmet Factory, Tommy Jensen, uppskattar den välkomnande och funktionella förpackningen, eftersom den är viktig för det samlade intrycket och därmed försäljningen av produkten:

– Förpackningen spelar en stor roll i att bygga upp ett varumärke och en produktimage . Vi ville ha en förpackningslösning som lyfter fram att våra gourmetpopcorn är något mycket speciellt. Lösningen från RPC Superfos skiljer sig från andra förpackningar på marknaden och vi gillar verkligen skruvlocket, som är en av anledningarna till att vårt val föll på SuperLock-förpackningen. Dessutom går den bra att stapla ‒ det är ett stort plus för våra distributörer när de ska utforma butiksskyltningar. Även på det sättet bidrar förpackningen till att lyfta fram vår produkt, säger Tommy Jensen.

Läs också: Färska kryddor utan krukor

Förpackningen är delvis transparent och delvis tryckt med in-mould labelling. Tillsammans med det svarta skruvlocket ger förpackningen från RPC Superfos ett helhetsuttryck som gör det enkelt för konsumenterna att känna igen gourmetpopcornen från Vendsyssel, som säljs under varumärket NoCrapGourmet.

– Efterfrågan har varit överväldigande både hemma och utomlands, berättar Tommy Jensen, och allt fler distributörer vill bli återförsäljare av de handgjorda gourmetpopcornen från Nordic Gourmet Factory. De tillverkas av de bästa råvarorna och innehåller varken konserveringsmedel, smakförstärkare eller färgämnen.

Till framgångssagan hör att lakritsvarianten nyligen tilldelades en silvermedalj vid Lakritsfestivalen 2017 i Köpenhamn.

Mer om: förpackning | Snacks
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.134