Hallå där!

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Sohrab Kazemahvazi, Director of Innovations, Stora Enso, är en av talarna på Stockholm e-pack & Logistics.

Vad ska du tala om?

Jag ska tala om e-handels förpackningar; vad konsumenter tycker om dessa samt de olika krav som ställs på dessa från e-handlare. Vi har ”skuggat” mer >100 konsumenter och besökt >20 e-handlare och byggt djupa insikter i både ”pain points” och ”pleasure points”.

Hur kommer det sig att detta ämne är aktuellt just nu?

E-handel har alltid varit ett aktuellt ämne för oss men nu börjar vi se en allt större mognadsgrad och efterfrågan kring förpackningens roll i e-handeln. Många e-handlare har historiskt inte haft förpackningen i fokus men nu börjar alltfler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur otroligt viktigt förpackningen är i att kommunicera varumärket och trigga återköp.

Vad tycker du om dagens förpackningar för e-handel?

I stort är det ju standardförpackningar, ibland med något mer intressant grafisk layout. I många fall är de inte optimerade för att skapa en stark kundupplevelse eller för att uppnå en snabb och effektiv hantering i packcenter.

Läs också: E-handel & Logistic i fokus på STHLM E-Pack & Logistics

Vad skulle du helst vilja se för förändring/förbättring?

Det finns många områden inom vilket förpackningar för e-handel kan förbättras. Dels i konsumentinteraktionen för att skapa en ”strulfri” förpackning som är lätt att transportera hem, öppna, återvinna och i vissa fall skicka tillbaka. Dels i e-handlarnas logistik där den måste vara lätt att lagerföra, packa och lågt antal varianter men ändå hög möjlighet till att anpassa/”branda” förpackningen för olika behov eller varumärken.

Hur kan en konferens bidra till bättre lösningar?

Förhoppningsvis kan konferensen bidra till nya idéer och diskussioner för lösningar genom att involvera flera olika aktörer såsom e-handlare, förpackningsleverantörer, logistikpartners, varumärkesägare m.m.

Mer om: e-pack


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Planer på ny typ av pall

EU försenar återvinningen av plast

E-handeln blir bättre på förpackningslösningar

Låda ersätter påsar och kassar

Många villiga att panta saftflaskor

Axfood byter till bioplast för fruktpåsar

Satsar 110 miljoner på robotinnovation

Arkiv

Går från livsmedel till förpackningar

Henrik Nyberg går från att vara vd i Ceres till koncernchef i Inpac.

Tim Cook besökte Iggesund

Årets Absolut i paljetter

Förpackning som stärker imagen

Emballage Gruppen väljer Domino N610i

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Elanders köper packföretag i Kina

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Inspiration och nyheter på Empack 2017

Bioplast ur brukens avfallsströmmar

Stora Enso presenterade världsnyhet

Nyinvigning på Stora Enso Packaging i Jönköping

Skapar unik förpackningsdesign

Prisade kartongförpackningar

Årets stora designtävling för kartongförpackningar utsåg vinnare.

Plus

Krönika: E-handel och digitalisering ändrar spelplanen

Krönika: Bioekonomin lyfter förpackningsindustrin

Svensk satsning på biokompositer

Anmäl dig till RISE innovationsdag

Pentawards-vinnare först ut i Sverige

Såpaflaska helt av återvunnen plast

​Nu öppnas för pant på juiceprodukter

UPS förenklar returhanteringen

Husmanskost i ny förpackning

Hallå där!

Stort tillslag av illegala läkemedel

Största 3D-mässan öppnad

Om en vecka öppnar Empack

Plaståtervinnare i konkurs

Sänd till en kollega

0.134