23948sdkhjf

Toppkonferens med nytt koncept

Stadionmässan i Malmö var platsen när Top Packaging Summit by Packbridge arrangerades den 19 och 20 september för sjätte gången. Det är en av Europas absolut största förpackningskonferenser med deltagare och delegationer från till exempel Tyskland, Spanien, Frankrike och de nordiska länderna.

I år var närmare 250 personer på plats under två dagar för att ta del av problem och möjligheter för förpackningsindustrins värdekedja. Dessutom fanns ett 40-tal utställare i hallen.

– Vi har på sex år byggt upp något unikt för en industri som är en av de största i världen och för dess kunder, och vi har utan tvivel lyckats sätta konferensen på den globala kartan. Inte bara kommer det besökare från Europa, ryktet har spritt sig globalt och på talarsidan hade vi talare ända från Kalifornien, säger Johan Mårtensson, VD för Packbridge.

Steg för steg har Top Packaging Summit by Packbridge koncept utvecklats. I år var det premiär för Packbridge Journey, som innebär att konferensen var uppdelad i ett keynote program samt att det på fyra scener gavs presentationer som speglade utvecklingen inom material, maskiner, produkter och cirkulär ekonomi.

Den cirkulära ekonomin är viktig för förpackningsindustrin, som är en bransch som ofta utsätts för kritik när det handlar om miljö. Förutom ett antal presentationer i ämnet på en av scenerna fanns Ellen MacArthur Foundation på den stora scenen och förtydligade vad som gäller i begreppet cirkulär ekonomi. Det är en organisation med stor tyngd på global basis.

Packbridge nätverk i värdekedjan växer snabbt och allt fler vill vara med på konferensen både som talare och besökare. I år fanns ett starkt inslag från varumärkesägare med representanter från Absolut, Orkla, danska Coop och Axfood på scenen. Top Packaging Summit by Packbridge kommer tillbaka till Skåne i september nästa år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093