BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

BillerudKorsnäs lanserar en konsumentpanel inom Packaging Sustainability.

– Förpackningar är ett hett ämne och diskuteras idag allt oftare på toppnivå bland varumärkesägare, politiker, icke-statliga organisationer och framför allt bland konsumenter. För att bättre förstå konsumenters drivkraft och samla insikter gällande förpackningens roll i samhället, har vi initierat vår egen konsumentpanel i 16 megastäder runt om i världen, säger Jon Haag, Director Consumer Insights på BillerudKorsnäs..

– Den ska visa hur förpackningar kan möjliggöra bättre lösningar ur miljösynpunkt liksom de olika megastädernas förmåga att stödja konsumenterna i att agera hållbart med förpackningar.

Ur den första rapporten kan utläsas att megastadsbor globalt är positiva tíll förpackningar som en problemlösare för en mer hållbar framtid. Begreppet “packaging sustainability” är såväl förstått som värdesatt. Dock råder skiljaktighet i förväntningar gällande stadsförvaltningars hantering av återvinning, nedskräpning, avfallshantering och stöd för hållbart beteende.

Den nedbrutna statistiken visar några skillnader runt om i världen. De flesta asiatiska megastäderna uppvisar höga positiva personliga indexresultat, vilket indikerar att de flesta konsumenter har en positiv inställning till förpackning som en potentiell problemlösare. I nedre delen av index återfinns främst europeiska megastäder. Invånare i Tokyo placerar sig lägst med 14,9 NPA, och tror därmed inte att förbättrade förpackningar kan göra väsentlig skillnad för en mer hållbar framtid.

– Det finns ett starkt momentum för varumärken och handeln att visa hur deras förpackningar ger hållbarhetsfördelar. Flera gånger om frågar konsumenterna efter lättare och lönsammare återvinning samt att förpackningar ytterligare ska minska matsvinn, säger Jon Haag.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brobygrafiska vinnare i internationell designtävling

Finsk seger i innovationstävling

Finsk take-away-förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor i The Packbridge Challenge.

Presenterar ny växtbaserad PE-film

Mettler Toledo on tour

Omron inviger nytt i-A-center

Bionedbrytbar plast sänker filmkvalitet

ÅF etablerar i Stockholm

Arkiv

Europris bygger nytt centrallager

Retursystem minskar mängden byggavfall

Findus maskiner snart i försäljning

Första licensavtalet för patenterade tekniken

Norner har tecknat ett första licensavtal för sin Norner Trimodal Technology (NTT).

Arla tros vara intresserade av australiskt mejeriföretag

Hallå där – Peter Neumeister!

Pålitlig flaskhantering

SFG Höstmöte med stipendieutdelning

SAS kuben i designtävling

Köpte alkoholfritt fick starköl

Nu startar Valio i miljardfabriken

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

Förvärvar ryska knäckebröd

Niels Petter Wright lämnar Elopak

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Orkla skapar dryckescentrum

Bobst i joint venture för digitaltryck

Ny serie plastbägare från RPC

Ny avancerad röntgenutrustning

Peterson storsatsar i Skandinavien

BillerudKorsnäs Venture gör nytt förvärv

Storaktör bildad inom komprimerande avfallsutrustning

Ny mjukvara för förpackningsdesign

HP och Deloitte i 3DP-samarbete

Lidloc till final i prestigetävling

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Gamla förpackningar samlarobjekt

Wal-Mart satsar på kassafritt

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

BILA tar över Dan-Palletiser

Sänd till en kollega

0.135