BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

BillerudKorsnäs lanserar en konsumentpanel inom Packaging Sustainability.

– Förpackningar är ett hett ämne och diskuteras idag allt oftare på toppnivå bland varumärkesägare, politiker, icke-statliga organisationer och framför allt bland konsumenter. För att bättre förstå konsumenters drivkraft och samla insikter gällande förpackningens roll i samhället, har vi initierat vår egen konsumentpanel i 16 megastäder runt om i världen, säger Jon Haag, Director Consumer Insights på BillerudKorsnäs..

– Den ska visa hur förpackningar kan möjliggöra bättre lösningar ur miljösynpunkt liksom de olika megastädernas förmåga att stödja konsumenterna i att agera hållbart med förpackningar.

Ur den första rapporten kan utläsas att megastadsbor globalt är positiva tíll förpackningar som en problemlösare för en mer hållbar framtid. Begreppet “packaging sustainability” är såväl förstått som värdesatt. Dock råder skiljaktighet i förväntningar gällande stadsförvaltningars hantering av återvinning, nedskräpning, avfallshantering och stöd för hållbart beteende.

Den nedbrutna statistiken visar några skillnader runt om i världen. De flesta asiatiska megastäderna uppvisar höga positiva personliga indexresultat, vilket indikerar att de flesta konsumenter har en positiv inställning till förpackning som en potentiell problemlösare. I nedre delen av index återfinns främst europeiska megastäder. Invånare i Tokyo placerar sig lägst med 14,9 NPA, och tror därmed inte att förbättrade förpackningar kan göra väsentlig skillnad för en mer hållbar framtid.

– Det finns ett starkt momentum för varumärken och handeln att visa hur deras förpackningar ger hållbarhetsfördelar. Flera gånger om frågar konsumenterna efter lättare och lönsammare återvinning samt att förpackningar ytterligare ska minska matsvinn, säger Jon Haag.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.132