Niels Petter Wright lämnar Elopak

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Elopak skriver i ett pressmeddelande att Elopak under Niels Petters ledarskap har förvandlats från ett företag positionerat inom färska mejeriprodukter och juiceprodukter till en fullständig aseptisk systemleverantör. Förutom flera viktiga tekniska genombrott har Elopak under dessa år utökat sitt geografiska fotavtryck avsevärt och drivit en ambitiös miljöagenda.

– Elopak är verkligen ett extraordinärt norskt företag med 98 procent av sin försäljning på internationella marknader. Niels Petter har spelat en nyckelroll i utvecklingen av Elopak från ett 5,5-miljarder-bolag till ett 8,1-miljarder-bolag (NOK) och har lett sina anställda med enastående drivkraft och engagemang. Han lämnar ett diversifierat företag väl positionerat för fortsatt tillväxt. Som ägare till Elopak är Ferd tacksam för det jobb som Niels Petter har gjort, säger John Giverholt, ordförande i Elopak AS.

Niels Petter Wright har varit VD för Elopak de senaste tio åren och CFO i sju år före det. Han ser fram emot att driva andra affärsmöjligheter, men kommer att sakna Elopak, kunderna och kollegor.

– Även om det säkert har varit några krävande år i en internationell affärsmiljö, har det framförallt varit kul. Jag önskar mina kollegor en framgångsrik framtid. Jag hoppas att de kommer att lyckas exportera våra utmärkta produkter och Elopaks sätt att göra affärer till ytterligare marknader, säger Niels Petter Wright.

Styrelsen har initierat sökandet efter ny VD och är glad att Niels Petter Wright kommer att fortsätta som VD under denna övergångsperiod.

Mer om: Elopak


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.132