Designtävlingen Recreate Packaging nu öppen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designtävlingen Recreate Packaging 2018 är nu öppen för registrering på recreatepackaging.com fram till 22 december 2017.

Tävlingen utmanar studenter och professionella designers från hela världen att skapa innovativa livsmedelsförpackningar för barn och arrangeras av Stora Enso.

Smak har en visuell dimension och förpackningen kan därför påverka inte bara helhetsintrycket, utan även hur man upplever innehållets smak. Recreate Packaging är en designtävling som söker nya idéer och förpackningslösningar baserade på förnybara material. Uppdraget denna gång är att skapa nytänkande livsmedelsförpackningar som förbättrar produktupplevelsen och gör den roligare för barn.

Läs också: Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Deltagarna får ett komplett materialpaket av Stora Enso som inkluderar förstklassigt förpackningspapper och kartong att utforska idéer med och skapa modeller av. Bidragen utvärderas av en expertjury våren 2018. Förstapriset i både student- och proffskategorin är 5 000 euro. Dessutom delas ett Kids' Choice Award på 2 000 euro ut av en barnjury och ett Public Choice Award på 3 000 euro går till vinnaren av en omröstning på tävlingens webbplats.

Läs också: Bättre med mindre för miljön

– Dagens familjer är aktiva och reser mycket. Barnen har stort inflytande över inköpsbesluten. Utmaningen är att designa förpackningar som inte bara går hem hos barnen och deras föräldrar, utan även hos butikskedjorna. Den yngre generationen är medvetna konsumenter som bryr sig om vår planet, och därför måste förpackningen vara behändig, enkel att öppna och rolig och samtidigt uppmuntra till hälsosam kost och hållbara levnadsvanor. Vi ser fram emot många innovativa idéer för att skapa bästa möjliga produktupplevelse, former och funktionalitet med vår kartong, säger Annica Bresky, juryordförande och divisionschef för Stora Enso Consumer Board.

Stora Enso Recreate Packaging har hållits vartannat år sedan 2012. Intresset för tävlingen är stort bland designers, i internationella medier och sociala kanaler. Därför är den ett fantastiskt tillfälle för begåvade designers att synas.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.169