Wipak dubbel vinnare på German Packaging Awards

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Wipak vann inte bara en gång utan två gånger när pristagarna i German Packaging Awards 2017 skulle utses.

Wipak segrade i kategorin Hållbarhet med sitt förpackningskoncept ClimateNeutral. Dessutom gick förstapriset i kategorin Förpackningsmaskiner till Wipak för den banbrytande digitala trycktekniken ProDirect.

German Packaging Awards, som stöds av det tyska förbundsministeriet för näringsliv och energi, är en av de mest prestigefyllda utmärkelserna inom förpackningsindustrin i Europa. I år var totalt 195 förpackningskoncept anmälda från tolv olika lände och Wipak Group lyckades än en gång övertyga expertpanelen om sin innovativa förmåga.

Patrick Verhelst, försäljningschef på Wipak Group, kommenterade:

– Under de senaste åren har Wipak fokuserat på utveckling av fräscha och hållbara förpackningskoncept och ny teknik som haft en mycket stor påverkan på sektorn. Vi är mycket glada över att det här arbetet uppmärksammas av juryn på German Packaging Awards.

Han fortsatte:

– På Wipak anser vi att förpackningar är en naturlig del av vår vardag. De skyddar våra livsmedel hela vägen från produktionen till kylskåpet, och är avgörande för att minska spillet. Som förpackningstillverkare måste också målet vara att reducera miljöpåverkan och skapa så hållbara lösningar som möjligt genom smarta materialkombinationer, alternativa material och nya produktions- och ytbeläggningstekniker.

Wipak uppmärksammades vid German Packaging Awards för sin nya ståpåse i kategorin Hållbarhet som företaget utvecklat för salamisnacks från matproducenten MarKo i Thüringen i Tyskland. I syfte att minska miljöpåverkan från metallbelagda plastförpackningar analyserades alla de viktiga faserna i förpackningens livscykel, från råmaterial till produktion och återvinning.

Den nya förpackning som blev resultatet bestod av en komposit gjord av papper och plast med 40 procent lägre inverkan på den globala uppvärmningen, där papperet är FSC-certifierat och tillverkat helt och hållet av färsk fiber. Energiåtgången för tillverkningen av den nya materialkombinationen kunde minskas med ungefär en tredjedel, ett faktum som också bekräftats av ett fristående institut.

Wipak lyckades ytterligare minska de produktrelaterade koldioxiduppsläppen genom att använda sin nya och innovativa ProDirect-teknik för trycket på papperskompositen. Med samma teknik tog Wipak också hem priset i kategorin för förpackningsmaskiner på German Packaging Awards.

Fördelen med ProDirect är att tekniken är anpassningsbar till efterfrågan, som kan variera beroende på säsong eller kampanjer, och kan bidra till utvecklingen av regionala marknader och en ökande diversifiering av varorna. Tekniken öppnar för anpassade och individuella förpackningslösningar i en tid när en ökande materialförbrukning och ökande kostnader för tryckplåtar gör att traditionella trycktekniker pressas alltmer.

­– Det riktigt banbrytande med ProDirect är att det blir möjligt att tillverka förpackningar effektivt ända upp till batchstorlek 1. Bakom det ligger det nya digitala trycktekniksystemet i kombination med helautomatisk prepress och effektiva pappersblandningar lämpliga för livsmedelsprodukter, säger Patrick Verhelst.

Vinnarna på German Packaging Awards presenteras på Humboldt-Box i Berlin de 26 september.

Mer om: Wipak


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Genombrott för Sulapac

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Nyhetsbrev

Ny Europachef för Konica Minolta

Arkiv

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.153