Löfbergs testar växtbaserad plast

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Löfbergs testar nu att ersätta den oljebaserade plasten i sin kaffeförpackningar med ett växtbaserat alternativ. Slår försöken väl ut hoppas Löfbergs kunna ersätta all fossil plast i förpackningarna vid år 2020.

Löfbergs testar just nu en förpackning som till största del är tillverkad av plast från sockerrör.

– Det här är ett första steg mot helt förnyelsebara förpackningar. Förhoppningsvis bidrar vi till en klimatsmart lösning som andra kan ta efter, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Den växtbaserade förpackningen minskar koldioxidutsläppen med cirka tio procent. Den är återvinningsbar och har samma skyddande egenskaper som den oljebaserade plasten, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.

– Nu ska vi säkerställa att produktionen fungerar och att förpackningen uppfyller de krav vi ställer. Idag är det här en lite dyrare lösning, men på sikt tror vi att kostnaderna sjunker, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs klimatkompenserar förpackningen till 100 procent genom ett solenergiprojekt i Tanzania.

Idag jobbar det familjeägda kafferosteriet med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men Löfbergs gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.

– 1993 var Löfbergs först med aluminiumfria kaffeförpackningar, och 2016 lanserade vi växtbaserade kapslar till Nespresso-systemet. Nu pågår det alltså försök för att kunna ersätta den oljebaserade plasten med ett förnyelsebart alternativ.

– Vi vill minska vår klimatpåverkan med 40 procent, då behöver vi jobba med både stort och smått. Vår vision är att vi ska vara Europas mest hållbara kaffeföretag, säger Lars Appelqvist.

Mer om: Löfbergs


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.396