Löfbergs testar växtbaserad plast

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Löfbergs testar nu att ersätta den oljebaserade plasten i sin kaffeförpackningar med ett växtbaserat alternativ. Slår försöken väl ut hoppas Löfbergs kunna ersätta all fossil plast i förpackningarna vid år 2020.

Löfbergs testar just nu en förpackning som till största del är tillverkad av plast från sockerrör.

– Det här är ett första steg mot helt förnyelsebara förpackningar. Förhoppningsvis bidrar vi till en klimatsmart lösning som andra kan ta efter, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Den växtbaserade förpackningen minskar koldioxidutsläppen med cirka tio procent. Den är återvinningsbar och har samma skyddande egenskaper som den oljebaserade plasten, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.

– Nu ska vi säkerställa att produktionen fungerar och att förpackningen uppfyller de krav vi ställer. Idag är det här en lite dyrare lösning, men på sikt tror vi att kostnaderna sjunker, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs klimatkompenserar förpackningen till 100 procent genom ett solenergiprojekt i Tanzania.

Idag jobbar det familjeägda kafferosteriet med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men Löfbergs gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.

– 1993 var Löfbergs först med aluminiumfria kaffeförpackningar, och 2016 lanserade vi växtbaserade kapslar till Nespresso-systemet. Nu pågår det alltså försök för att kunna ersätta den oljebaserade plasten med ett förnyelsebart alternativ.

– Vi vill minska vår klimatpåverkan med 40 procent, då behöver vi jobba med både stort och smått. Vår vision är att vi ska vara Europas mest hållbara kaffeföretag, säger Lars Appelqvist.

Mer om: Löfbergs


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Fejkade produkter eller...?

Frivilliga åtaganden från plastbranschen

Nya miljömål för plastförpackningar i EU

McDonalds sätter miljömål för förpackningar

Utslätningsmodul löser känt problem.

Nyhetsbrev

Lüscher förstärker försäljningsteamet

Arkiv

Startar produktion av Skalax

Micvac anställer Landschef i Tyskland

Första pressen på Skandinavisk mark

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Færch i förvärv på hemmaplan

Rengöring med laser istället för kemikalier

Pris för kommunicerande kork

Schütz köper marknadsledare

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

Publisher blir ny affärsutvecklare

Allt fler kasserar kassarna

Stulen miljonvodka i Köpenhamn återfunnen

Kartlägger potentialen för artificiell intelligens

Är de nya reglerna en papperstiger?

Nya regler om färdigförpackade varor med angiven mängd infördes under 2017.

Invigning av Pantamera Express

Crown lägger jättebud på Signode

Mondi Group köper finska Powerflute

Plus

Exklusivt material
Robotevent hos PEAL i Helsingborg

3D-utskrivna gripklor effektiviserar

Nytt utbud av automattruckar från Toyota

Sabic startar ny PP-produktion

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165