Ny unik svensk förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

En ny unik förpackning som minskar plastinnehållet i vanliga plastbägare till mejerisektorn har utvecklats av Arta Plast kartongen kommer från StoraEnso och först ut är på marknaden är kunden Arla. Förpackningen har nyligen lanserats för Arlas Crème fraiche 2 dl.

– Det här har varit ett jättespännande utvecklingsprojekt över två år som öppnar vägen för en ny standard på plastbägare med mer än halvering av plastinnehållet i dessa förpackningar, säger Helge Steg, VD i Arta Plast.

Stockholmsbaserade Arta Plast är ett ledande företag för formsprutade livsmedelsförpackningar och medicintekniska produkter och utrustning.

– Iden att utveckla den nya förpackningen fick vi när flertalet kunder efterfrågade ett miljösmart alternativ till dagens termoformade polystyrenbägare. Eftersom vi är en relativt liten och snabbfotad organisation med renommé att utveckla nya och spännande förpackningar för livsmedelssektorn, kunde vi snabbt hitta ett koncept tillsammans med våra partners och egna förpackningsutvecklare, berättar Helge Steg.

Förpackningen är verkligen något helt annat än dagens termoformade polystyrenbägare. För det första är de kvadratiska och inte runda. Och istället för polystyren, PS, används vätskekartong som bas i bägaren.

– Vätskekartongen kommer färdigtryckt och tillskuren till oss. I vår tillverkning matas de styckevis in i formverktyget och viks samtidigt till en fyrkantig bägare. Detta sker naturligtvis automatiserat i hög hastighet. I verktyget formsprutas hörnen och toppkanten på bägaren i polypropen, PP, och med sammanfogningen får bägaren styrka och stadga.

 Minskad klimatpåverkan

Genom konstruktionen minskar plastandelen i en mejeribägare med mer än 50 procent. Arla satsar stort på denna nya typ av bägare.

– Vårt mål är att alla våra förpackningar ska bli återvinningsbara samtidigt som vi vill minska vårt

Läs också: Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden

avtryck på miljön. Därför är vi mycket stolta över vår nya Crème fraiche-bägare där vi har ökat

andelen förnybara material och tagit bort all aluminium, vilket minskar klimatpåverkan med drygt 50 %, säger Anna-Karin Modin Edman,

hållbarhetschef på Arla.

Toppfolien av aluminium har ersatts av ett oblat av plastförstärkt papper. Och då såväl bägare som toppfolie till största delen består av förnybar och återvinningsbar pappersfiber ska förpackningen sorteras som pappersförpackning i förpackningsåtervinningen.

FiberCup

Även plastlocket för återförslutning av bägaren har miljöanpassats. Det består till största delen av återvunnen PET-plast och sorteras som tidigare som plastförpackning

– Det är jätteroligt att en så stor aktör som Arla har tagit detta grepp och lanserar en för marknaden helt ny och bättre förpackning på flera sätt. Vi har döpt bägaren till FiberCup och kommer på sikt att kunna erbjuda denna till fler producenter i mejerisektorn. Men först i kön står naturligtvis Arla som ser möjligheten att använda den även för andra produkter i sitt sortiment, säger Helge Steg.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.122