Ny unik svensk förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

En ny unik förpackning som minskar plastinnehållet i vanliga plastbägare till mejerisektorn har utvecklats av Arta Plast kartongen kommer från StoraEnso och först ut är på marknaden är kunden Arla. Förpackningen har nyligen lanserats för Arlas Crème fraiche 2 dl.

– Det här har varit ett jättespännande utvecklingsprojekt över två år som öppnar vägen för en ny standard på plastbägare med mer än halvering av plastinnehållet i dessa förpackningar, säger Helge Steg, VD i Arta Plast.

Stockholmsbaserade Arta Plast är ett ledande företag för formsprutade livsmedelsförpackningar och medicintekniska produkter och utrustning.

– Iden att utveckla den nya förpackningen fick vi när flertalet kunder efterfrågade ett miljösmart alternativ till dagens termoformade polystyrenbägare. Eftersom vi är en relativt liten och snabbfotad organisation med renommé att utveckla nya och spännande förpackningar för livsmedelssektorn, kunde vi snabbt hitta ett koncept tillsammans med våra partners och egna förpackningsutvecklare, berättar Helge Steg.

Förpackningen är verkligen något helt annat än dagens termoformade polystyrenbägare. För det första är de kvadratiska och inte runda. Och istället för polystyren, PS, används vätskekartong som bas i bägaren.

– Vätskekartongen kommer färdigtryckt och tillskuren till oss. I vår tillverkning matas de styckevis in i formverktyget och viks samtidigt till en fyrkantig bägare. Detta sker naturligtvis automatiserat i hög hastighet. I verktyget formsprutas hörnen och toppkanten på bägaren i polypropen, PP, och med sammanfogningen får bägaren styrka och stadga.

 Minskad klimatpåverkan

Genom konstruktionen minskar plastandelen i en mejeribägare med mer än 50 procent. Arla satsar stort på denna nya typ av bägare.

– Vårt mål är att alla våra förpackningar ska bli återvinningsbara samtidigt som vi vill minska vårt

Läs också: Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden

avtryck på miljön. Därför är vi mycket stolta över vår nya Crème fraiche-bägare där vi har ökat

andelen förnybara material och tagit bort all aluminium, vilket minskar klimatpåverkan med drygt 50 %, säger Anna-Karin Modin Edman,

hållbarhetschef på Arla.

Toppfolien av aluminium har ersatts av ett oblat av plastförstärkt papper. Och då såväl bägare som toppfolie till största delen består av förnybar och återvinningsbar pappersfiber ska förpackningen sorteras som pappersförpackning i förpackningsåtervinningen.

FiberCup

Även plastlocket för återförslutning av bägaren har miljöanpassats. Det består till största delen av återvunnen PET-plast och sorteras som tidigare som plastförpackning

– Det är jätteroligt att en så stor aktör som Arla har tagit detta grepp och lanserar en för marknaden helt ny och bättre förpackning på flera sätt. Vi har döpt bägaren till FiberCup och kommer på sikt att kunna erbjuda denna till fler producenter i mejerisektorn. Men först i kön står naturligtvis Arla som ser möjligheten att använda den även för andra produkter i sitt sortiment, säger Helge Steg.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brobygrafiska vinnare i internationell designtävling

Finsk seger i innovationstävling

Finsk take-away-förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor i The Packbridge Challenge.

Presenterar ny växtbaserad PE-film

Mettler Toledo on tour

Omron inviger nytt i-A-center

Bionedbrytbar plast sänker filmkvalitet

ÅF etablerar i Stockholm

Arkiv

Europris bygger nytt centrallager

Retursystem minskar mängden byggavfall

Findus maskiner snart i försäljning

Första licensavtalet för patenterade tekniken

Norner har tecknat ett första licensavtal för sin Norner Trimodal Technology (NTT).

Arla tros vara intresserade av australiskt mejeriföretag

Hallå där – Peter Neumeister!

Pålitlig flaskhantering

SFG Höstmöte med stipendieutdelning

SAS kuben i designtävling

Köpte alkoholfritt fick starköl

Nu startar Valio i miljardfabriken

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

Förvärvar ryska knäckebröd

Niels Petter Wright lämnar Elopak

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Orkla skapar dryckescentrum

Bobst i joint venture för digitaltryck

Ny serie plastbägare från RPC

Ny avancerad röntgenutrustning

Peterson storsatsar i Skandinavien

BillerudKorsnäs Venture gör nytt förvärv

Storaktör bildad inom komprimerande avfallsutrustning

Ny mjukvara för förpackningsdesign

HP och Deloitte i 3DP-samarbete

Lidloc till final i prestigetävling

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Gamla förpackningar samlarobjekt

Wal-Mart satsar på kassafritt

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

BILA tar över Dan-Palletiser

Sänd till en kollega

0.177