VR och AR heta ämnen på förpackningsmässa

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Hur kommer Virtual Reality att påverka förpackningsbranschen i framtiden? Svaret får man på Empack den 4 oktober.

En panel bestående av VR-och AG-experter delar där med sig sin kunskap och sina erfarenheter. Moderator för paneldebatten är Bengt Dalqvist, som driver BoldArc, en pionjär i VR-branschen med fokus riktat främst mot fastighets-, inrednings- och tillverkningsindustrin. Besökarna kommer även få möjlighet att själva få testa VR och AR i BoldArcs monter under mässdagarna.

– Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är här för att stanna och tekniken kommer även att spela en viktig roll inom förpackningsindustrin. Redan idag börjar det dyka upp olika applikationer inom industrin, säger Emelie Törn, projektledare Empack.

VR kan exempelvis användas för att maskinoperatörer ska kunna träna på virtuella versioner av maskinerna i produktionen, med syftet att prestera bättre på maskinerna och på så sätt effektivisera produktionen. AR har börjat användas som distansverktyg för att från huvudkontoret kunna stötta servicetekniker ute på sajt.

– VR och AR -teknikerna har verkligen fått ett genombrott och kan hjälpa många företag att både bli effektiva och underlätta arbetet i produktionslinjen. Det är den nya tidens sätt att se på framtiden, vilket vi såklart vill belysa på mässan, fortsätter Emelie Törn.

Empack arrangeras den 4-5 oktober på Kistamässan i Stockholm. Deltagare i paneldebatten är Viktor Peterson, CLVR Works, Emma af Robson, Co-Founder till Warpin Media, Elin Sjöström, byBrick Interface och Johan Hagegård, VD för IMRSV Studios.

Mer om: AR Teknik | VR


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.128