23948sdkhjf

E-handlare stupar på leveranser

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport. Leverans största stötestenen.

JDA Software Group, Inc. och Centiro presenterade på tisdagen resultaten från undersökningen Customer Pulse Report 2017 där fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.

Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.

Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.

Dessutom har leveransalternativet Click & Collect börjat få ordentligt fäste på den svenska marknaden. Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.

Röstar med fötterna

 I rapporten framkommer  även att 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Problemen ökar. dessutom. Enligt undersökningen har 52 procent av de svenska konsumenterna upplevt problem när de handlat online det senaste året vilket är en ökning från 50 procent 2016 och 38 procent 2015.

Leveransproblem

Bland de svarande som stött på problem uppgav 50 procent att sen leverans var problemet, 28 procent hade mottagit en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

Lägg där till att 46 procent av konsumenterna anser att ansvaret ligger på butiken och 43 procent anser att det är transportföretaget som bär ansvaret.

 

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062