E-handlare stupar på leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport. Leverans största stötestenen.

JDA Software Group, Inc. och Centiro presenterade på tisdagen resultaten från undersökningen Customer Pulse Report 2017 där fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.

Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.

Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.

Dessutom har leveransalternativet Click & Collect börjat få ordentligt fäste på den svenska marknaden. Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.

Röstar med fötterna

 I rapporten framkommer  även att 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Problemen ökar. dessutom. Enligt undersökningen har 52 procent av de svenska konsumenterna upplevt problem när de handlat online det senaste året vilket är en ökning från 50 procent 2016 och 38 procent 2015.

Leveransproblem

Bland de svarande som stött på problem uppgav 50 procent att sen leverans var problemet, 28 procent hade mottagit en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

Lägg där till att 46 procent av konsumenterna anser att ansvaret ligger på butiken och 43 procent anser att det är transportföretaget som bär ansvaret.

 



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.229