E-handlare stupar på leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport. Leverans största stötestenen.

JDA Software Group, Inc. och Centiro presenterade på tisdagen resultaten från undersökningen Customer Pulse Report 2017 där fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.

Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.

Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.

Dessutom har leveransalternativet Click & Collect börjat få ordentligt fäste på den svenska marknaden. Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.

Röstar med fötterna

 I rapporten framkommer  även att 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Problemen ökar. dessutom. Enligt undersökningen har 52 procent av de svenska konsumenterna upplevt problem när de handlat online det senaste året vilket är en ökning från 50 procent 2016 och 38 procent 2015.

Leveransproblem

Bland de svarande som stött på problem uppgav 50 procent att sen leverans var problemet, 28 procent hade mottagit en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

Lägg där till att 46 procent av konsumenterna anser att ansvaret ligger på butiken och 43 procent anser att det är transportföretaget som bär ansvaret.

 



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Fejkade produkter eller...?

Frivilliga åtaganden från plastbranschen

Nya miljömål för plastförpackningar i EU

McDonalds sätter miljömål för förpackningar

Utslätningsmodul löser känt problem.

Nyhetsbrev

Lüscher förstärker försäljningsteamet

Arkiv

Startar produktion av Skalax

Micvac anställer Landschef i Tyskland

Första pressen på Skandinavisk mark

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Færch i förvärv på hemmaplan

Rengöring med laser istället för kemikalier

Pris för kommunicerande kork

Schütz köper marknadsledare

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

Publisher blir ny affärsutvecklare

Allt fler kasserar kassarna

Stulen miljonvodka i Köpenhamn återfunnen

Kartlägger potentialen för artificiell intelligens

Är de nya reglerna en papperstiger?

Nya regler om färdigförpackade varor med angiven mängd infördes under 2017.

Invigning av Pantamera Express

Crown lägger jättebud på Signode

Mondi Group köper finska Powerflute

Plus

Exklusivt material
Robotevent hos PEAL i Helsingborg

3D-utskrivna gripklor effektiviserar

Nytt utbud av automattruckar från Toyota

Sabic startar ny PP-produktion

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12