E-handlare stupar på leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport. Leverans största stötestenen.

JDA Software Group, Inc. och Centiro presenterade på tisdagen resultaten från undersökningen Customer Pulse Report 2017 där fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.

Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.

Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.

Dessutom har leveransalternativet Click & Collect börjat få ordentligt fäste på den svenska marknaden. Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.

Röstar med fötterna

 I rapporten framkommer  även att 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Problemen ökar. dessutom. Enligt undersökningen har 52 procent av de svenska konsumenterna upplevt problem när de handlat online det senaste året vilket är en ökning från 50 procent 2016 och 38 procent 2015.

Leveransproblem

Bland de svarande som stött på problem uppgav 50 procent att sen leverans var problemet, 28 procent hade mottagit en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

Lägg där till att 46 procent av konsumenterna anser att ansvaret ligger på butiken och 43 procent anser att det är transportföretaget som bär ansvaret.

 



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brobygrafiska vinnare i internationell designtävling

Finsk seger i innovationstävling

Finsk take-away-förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor i The Packbridge Challenge.

Presenterar ny växtbaserad PE-film

Mettler Toledo on tour

Omron inviger nytt i-A-center

Bionedbrytbar plast sänker filmkvalitet

ÅF etablerar i Stockholm

Arkiv

Europris bygger nytt centrallager

Retursystem minskar mängden byggavfall

Findus maskiner snart i försäljning

Första licensavtalet för patenterade tekniken

Norner har tecknat ett första licensavtal för sin Norner Trimodal Technology (NTT).

Arla tros vara intresserade av australiskt mejeriföretag

Hallå där – Peter Neumeister!

Pålitlig flaskhantering

SFG Höstmöte med stipendieutdelning

SAS kuben i designtävling

Köpte alkoholfritt fick starköl

Nu startar Valio i miljardfabriken

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

Förvärvar ryska knäckebröd

Niels Petter Wright lämnar Elopak

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Orkla skapar dryckescentrum

Bobst i joint venture för digitaltryck

Ny serie plastbägare från RPC

Ny avancerad röntgenutrustning

Peterson storsatsar i Skandinavien

BillerudKorsnäs Venture gör nytt förvärv

Storaktör bildad inom komprimerande avfallsutrustning

Ny mjukvara för förpackningsdesign

HP och Deloitte i 3DP-samarbete

Lidloc till final i prestigetävling

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Gamla förpackningar samlarobjekt

Wal-Mart satsar på kassafritt

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

BILA tar över Dan-Palletiser

Sänd till en kollega

0.136