Coca-Cola vill återvinna allt

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Svenska verksamheten sätter upp mål för att återvinna allt förpackningsmaterial.

Coca-Colas svenska verksamhetsgren meddelar att man satt ett nytt mål för återvinning: allt deras förpackningsmaterial ska återvinnas.

För att lyckas med ambitionen sätter man upp målet att minst hälften av materialet i företagets PET-flaskor ska bestå av återvunnen plast, inom de närmsta tre åren. Dessutom kommer man att arbeta tillsammans med lokala och nationella samarbetspartners för att säkra en total återvinning.

I dag återvinns 1,7 miljarder flaskor och burkar om året inom Returpacksystemet, vilket motsvarar 85 procent av de burkar och PET-flaskor som finns i omlopp.

Läs också: Tung debatt om förpackningar

– 85 procent är imponerande, ur ett internationellt perspektiv. Men för oss räcker inte det. Ett svinn på 15 procent är inte acceptabelt. Det är därför som vi nu sjösätter vårt initiativ för att öka insamlingen av förpackningsmaterial, men vi kommer också att snabba på arbetet med att öka graden av återvunnet material i nya förpackningar, säger Pierre Decroix, vd för Coca-Cola European Partners Sverige, i ett uttalande.

Läs också: FSC-märkning för återvunnet

Enligt Coca-Cola själva har man de senaste åren arbetat för att reducera materialanvändningen i förpackningarna, samtidigt som man försökt öka graden återvunnet material. Enligt uppgifter från bolaget har det hittills lett till en minskning av användningen av förpackningsmaterial med i genomsnitt 1 300 ton per år sedan 2010.

Sedan tidigare har Coca-Cola sjösatt ett projekt under namnet Plantbottle, där den senast utvecklade flaskprototypen är helt och hållet gjort av växtbaserat material.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Laddar för Toppkonferens i Malmö

Top Packaging Summit i Malmö den 19-20 september bjuder på ett fullmatat program om aktuella frågor för förpackningsbranschen.

Stora Enso i täten när industrin tar matchen

Under devisen ”Industrin tar matchen” samlades Sveriges största industriföretag i Almedalen. Ett av de mest aktiva företagen under veckan var Stora Enso.

Boka in 2020

Datumen för drupa och Interpack har nu slagits fast av Messe Düsseldorf. Mässorna går samma år nästa gång. Det är oundvikligt att mässorna sammanfaller med jämna intervall.

Elanders köper engelskt förpackningsföretag

Gasporox erhåller patent i USA

Stora Enso säljer nischbolag i Sverige

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Arkiv

Rottneros lanserar nytt tråg för take away

BILA tar över Dan-Palletiser

Stora Enso säljer i Pakistan

Första pressen från Landa på plats

Per Lindberg lämnar BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg meddelade den 18 juli att han har beslutat att lämna bolaget för att tillträda en tjänst som VD och koncernchef på Epiroc.

Utvecklar teknik för pappersbatterier

Tung debatt om förpackningar

Almedalens mest kompetenta panel på området förpackningar och miljö. Med den introduktionen presenterade moderator Peter Johansson den 11 man och kvinnor starka panelen i Packmarknadens och Recyclings paneldebatt om Återvinningsbara Förpackningar i Almedalen på torsdagen.

Anmäl dig till Packaging Cup!

Coca-Cola vill återvinna allt

Klöckner Pentaplast slutför förvärvet av Linpac

Anslag till nästa generation industriell radiostyrning och IoT

Schneider Electric utser ny affärsutvecklingschef

FSC-märkning för återvunnet

Förpackningskrav i KRAVs nya regler

Revolutionerande sensorteknik från SICK

DS Smith gör förvärv i USA

Rottneros bygger ny fabrik med livsmedelstråg i fokus

Skogskoncernen satsar på livsmedelsförpackningar gjorda av trämassa. Nu bygger man en ny fabrik i Sunne för att utmana importen från Asien.

Två bli en starkare organisation för metallförpackningar

Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden

iFoodbag utser ny VD

2

e-handeln är en miljöbov

Köttleverantör i stort förpackningssamarbete

Plasthinkar med IML-etiketter håller korvarna färska

Stena Line byter kassar

Fortsatt satsning på plast från trä

Santa Maria relanserar kryddsortimentet

Förpackningar i fokus i Almedalen

Stora Enso ökar engagemanget i Almedalen

Sänd till en kollega

0.158