Två bli en starkare organisation för metallförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

De två organisationerna Beverage Can Makers Europe (BMCE) och European Metal Packaging (Empac) går samman till en organisation som får namnet Metal Packaging Europe.

Organisationen får sin bas i Bryssel och företräder mer än 450 tillverkningsenheter med över 65 000 anställda. I organisationens medlemsföretag produceras omkring 85 miljarder metallförpackningar per år för produkter och sektorer där metallförpackningar används, som öl, läsk och andra drycker, livsmedel, hälsa & kosmetika, hushålls- och industrimarknader.

– Det här är en historisk händelse i vår industri, säger Martin Reynolds, VP External & Regulatory Affairs – CROWN Europe och ordförande i Metal Packaging Europe.

– Att föra samman alla aktiviteter under ett tak är ett ambitiöst drag som kommer möjliggöra ännu större möjligheter att utveckla och promota fördelarna med styva metallförpackningar.

Martin Reynolds kommer att supporteras av vice ordförande, Colin Gillis (Ball Beverage Packaging Europe) och Francisco Rodrigues (Colep). Andra företag som representeras i styrelsen är Ardagh Group, ASA Group, Blechwarenfabrik Limburg, Glud & Marstrand. Huber Packaging Group, Massilly Holding, Sarten, Silgan Metal Packaging och APEAL – organisationen för europeiska producenter av stålförpackningar.

Metal Packaging Euope kommer att vara värd för industrikommittéer som arbetar med ämnen som är gemensamma för alla sektorer, inkluderande kommunikation, livsmedelskontakt, lagstiftning på förpackningsområdet och hållbarhet. Det kommer också att finnas specifika marknadskommittéer ledda av medlemsföretag för aerosol, drycker, livsmedel och generella produkter.

Organisationens deltagande i offentliga sammanhang såsom rådgivande och remissinstans kommer att ledas av Lena Nover och kommer att vara ett fokusområde för den nya organisationen. Särskilt med tanke på den politiska inriktningen mot en cirkulär ekonomi där metallförpackningar särskiljer sig från andra förpackningsslag genom att vara återvinningsbara oändligt antal gånger.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.138